woensdag 27 juni 2007

42.195 (door Ludo)

Nee, dit gaat niet over mijn exacte schoenmaat. Alhoewel, dat best eens zou kunnen kloppen. Het gaat ook niet over mijn fixatie voor getallen. Die heb ik namelijk niet, althans niet in erge mate. Het gaat ook niet over mijn Sonja Bakker streefgewicht en het gaat niet over het aantal comments dat ik verwacht op dit stukje. Eerlijk gezegd wordt dit geen stukje om te pleasen, maar een stukje over mezelf en wat mij op dit moment bezig houdt. Narcistisch? Jazeker, maar ik ga het uitleggen:

De komende tijd mag ik:

- alleen maar aan mezelf denken
- alle vrije tijd claimen voor eigen gerief
- mijn gezin op de tweede plaats stellen
- verzorging, liefde en begrip verwachten van mijn naasten.

Nee, ik word niet uitgezonden naar Irak of Afghanistan. En ik ben ook niet onlangs gescheiden en er met mijn uiterst begripvolle minnares vandoor gegaan.

Meer uitleg:
Het begon met Groningen, 8 oktober 2006 en het getal was 6.437.

Dat was een sprintje onderlangs. Een tussendoel.

Toch een fascinatie voor getallen? Ja, ergens wel, want momenteel staan in mijn leven getallen centraal:

- 6.437 in 25.01
- 10 in 39.45
- 21.1 in 1.32

Ik ben een wiskundige met een formule, maar weet niet waar de formule naartoe leidt. Koortsachtig zoek ik het internet af naar omrekentabellen. Mogelijkheden, kansen, schema's.
Daarnaast lever ik een gevecht op leven en dood met de duivels in mijn hoofd: wijn is vies en sigaretten smaken absoluut niet. Tenminste, dat houd ik mezelf wanhopig voor.


Dan de foto: het Vondelpark. In mijn dromen keert het Vondelpark steeds terug. Een man staat naast me, kijkt me beschouwend aan en zegt: "Het Vondelpark de eerste keer is voor jou een feest, maar die tweede keer zal nog lang in je dromen terugkeren". Dan draait hij zich van mij weg en lacht.

De man heeft gelijk, niet alleen in mijn dromen. Ik weet dat hij gelijk heeft, gelijk zal krijgen en al gelijk heeft gehad. En met mij zullen er duizenden hetzelfde lot wachten.

Getallen staan op de deur van onze koelkast:

Maandag: rust
Dinsdag: 45 in D2
Woensdag: rust
Donderdag: 6*800 in 4.15
vrijdag: 40 in D1
Zaterdag: rust
Zondag: 135 in D1

Wat ik dan ga doen? Ik zeg alleen maar: Amsterdam, 21 oktober 2007. 10.30 uur. Niet alleen, maar met Peter en Kees, voor wie 42.195 bekend is, maar ook met Frank voor wie dit ook onbekend terrein is.

En ja, een cijfer om het af te maken?

Het liefst 3.30, maar ik ben tevreden met 3.45. Het is lastig te voorspellen. Wat doet Venus die dag en wat is de gevoelstemperatuur? Werkt de zomertijd in mijn voordeel en hoe verloopt het gesprek met het asfalt? Er is maar 1 zekerheid.

En dat is: 42.195. Niet meer en niet minder.

32 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zal er zijn, Ludo. Het staat al in de agenda. Sterkte.

Anoniem zei

Wow. Wat goed. Dit wordt dus, leid ik af, je eerste 42.195? Of leid ik dat verkeerd af?

Anoniem zei

Huh wat? Waar gaat het eigenlijk over?!

Anoniem zei

Ik heb begrepen dat het helemaal niet zo gezond is. Weleens een filmpje gezien met al die afvalstoffen die na afloop in je lijf rondzwalken? Waarom die lat zo hoog leggen? Een halve is toch ook al heel mooi ;-)

Anoniem zei

@Bertie:
Ja, een halve is heel mooi, maar als je daar 5 van hebt gelopen, dan ben je toe aan meer. Of eigenlijk: dan ben je toe aan de ultieme uitdaging: 42.195!

Anoniem zei

Tjonge, knap hoor, petje af!
Ik zal flink toejuichen want gejuich lijkt me best welkom als je zo’n ultieme uitdaging aangaat!
Succes :-)

Anoniem zei

Eh, Ludo, "met Kees"? Je gaat me toch hopelijk niet vertellen dat ik je laatst, laat, in De Waldhoorn, iets heb beloofd wat ik me niet herinner, he?

Anoniem zei

Ik sluit me aan bij Kees. De 42.195 zal voor mij voorlopig onbekend terrein blijven. Ik ben meer van 15 tegen 15 in 2 keer 40.

Maar ik heb grote bewondering voor 42.195 en iedereen die zich eraan waagt. Wat zal het een roes zijn, een totaal ontbreken van al het andere. Heerlijk, zeker na die weken van voorbereiding.

Anoniem zei

Kees,

nou jouw glorietocht in ´77 wilde je op herhaling. Als je goed hebt opgelet is het inschrijfgeld inmiddels van je rekening geboekt.
Ik vond het het een bijzonder verhaal ook. De snelle spits van vv Midsland, die bovendien schoolkampioen sprint was van de gemeentelijke MAVO te Terschelling en zich nadien ontwikkelde tot echte duursporter. Goed van je dat je 20 jaar na dato de uitdaging weer aangaat.
Het hotel is geboekt. Trainigskamp op Terschelling in de maand september.

Anoniem zei

Jeska,
ik vrees de tweede doorkomst in het Vondelpark (km 37)
Gejuich is dan welkom.

Frank.
Met mijn lengte is het voor mij geen enkele probleem om een sprintje onderlangs te trekken. Maar dan een sprintje onder het net door.

Teuntje,
het gaat over het WK fierljeppen dat dit jaar in het Vondelpark wordt gehouden.

Anoniem zei

Ludo, heb jij het net gevonden? Wij doen het al jaren zonder net en nu blijkt ineens dat we er dus geen snars van snappen.

Dit is revolutionair.

Anoniem zei

Frank: valsspeler

Anoniem zei

Nou die supportersschare gaat wel lukken. Ga zeker even kijken. Google wel even een foto van Ludo en anders maak ik gewoon een spandoek: LUDO, HIER STA IK... MARIEKE... DIE ANDERE DUS, NIET JE VROUW, MAAR DIE VAN HET BLOG...

hmmm dat wordt wel een heel groot spandoek..

Anoniem zei

Eerst golf, nu een marathon: ik haat drank.

Anoniem zei

Enne, Ludo, ik bekijk net even mijn bankrekening en wil niet terugkrabbelen ofzo, maar is 1200 euro inschrijfgeld niet erg veel?:

Anoniem zei

Het inschrijfgeld is € 40,-
De resterende € 1160 is voor de wekelijkse kosten van je personal trainer.
Ff kijken........ ja hier ligt het contractje dat we samen hebben opgesteld. Ff lezen.....ja, klopt allemaal als een bus. We zien elkaar vanaf volgende week 4 keer per week. Leuk! Die golftraining zou ik trouwens overslaan. Je weet niet wat zo'n golf beweging gaat doen met de heupen. En risico's moeten we uitsluiten.
Je zou nog zo'n strakke hardlooplegging kopen. Heb je die al?

Anoniem zei

@Marieke:
Geweldig! Ik zal zeker kijken naar het spandoek. En als ik genoeg puf heb dan roep ik: "Marieke, ja die van het blog, niet mijn vrouw, waar ben je?"

MichaM zei

Dat getal heeft trouwens niets met de Grieken te maken, maar is een Britse "uitvinding" ;)

Anoniem zei

Een koninklijke Britse uitvinding zelfs.

Anoniem zei

Mmm, sport, daar loop ik nooit zo warm voor.

Maar ... Marieke (met breed spandoek) heeft vast hulp nodig (om de andere kant beet te houden)(zorg jij voor de broodjes? dan neem ik thee mee).
En Kees (de andere Kees, die van het blog, niet mijn man) in strakke hardlooplegging? Need I say more?
Daarnaast, elke plek met mooie herfstbomen kan mijn aandacht trekken. Welja, waarom niet het Vondelpark.
Dus wie weet, Ludo, kom ik je toch toejuichen. Dan ben ik die rooie, die aan de andere kant van het spandoek staat.

Anoniem zei

Ludo, dank voor het mij toemailen van ons contract. Het lijkt goddomme wel een korenveld zoveel cirkels staan erop, maar de tekst laat, die schroeiplek en het hossende handschrift ten spijt, aan duidelijkheid niets te wensen over. Tussen 21 oktober aanstaande en vandaag ontmoeten wij elkaar 60 keer en betaal ik je € 19,33 per training. Ik vind dat alleszins redelijk.
Mijn golflessen overslaan? Nooit! Als ik dat doe, denkt Bibi dat ze in haar chantagepoging is geslaagd en staat er op de dam geen hek meer. Je zult met me eens zijn dat we zulks ten koste van bijna alles moeten zien te voorkomen. Wél beloof ik je het rustig aan te doen, dus niet al tijdens de eerste les een ‘Tigertje’ ten beste te geven.
Die legging héb ik al wel, maar misschien ook weer niet. Ik bedoel: ik zag zo’n ding in de Wehkamp-gids en heb het onmiddellijk besteld, maar misschien heb ik niet goed gekeken want ik kreeg er een duikbril en twee zwemvliezen bij. Ik kijk uit naar je komst en advies. Ingeval mijn legging niet bruikbaar is, mag ik, maar alleen tijdens onze eerste training, het zebra-/okapi-exemplaar van mijn buurvrouw gebruiken.

Anoniem zei

@Kees:
reactie volgt nog. Moet eerst even bijkomen van het lachen.

Anoniem zei

Jeetje, nu moet er dus nog een spandoek komen. Voor Kees... Ga me direct buigen over een goede tekst voor zijn spandoek.

Anoniem zei

@Kees, vrij naar Carmiggelt: niet-drinkers hebben gelijk als ze zeggen dat drank slecht is, maar alleen drinkers weten waarom.

Anoniem zei

Marieke, hoe staat het met die spandoektekst? De tekst voor op mijn marathonhemdje is inmiddels klaar. 'Als ik minder had gezopen / had ik hier nu niet gelopen'.

Anoniem zei

Ha Kees, ik heb inmiddels een professionele tekstschrijver ingeschakeld. Veel verder dan: 'Kees, hier sta ik, zwaai even als het nog lukt!' ben ik nog niet gekomen. Overigens plan ik het zo dat ik met jouw spandoek op de eerste 5 km van het parcours ga staan en voor Ludo op de laatste 5 km. Niet dat ik geen vertrouwen heb in de door jouw te leveren prestatie. Maar gewoon voor de zekerheid.

Anoniem zei

Marieke, het zou best eens kunnen zijn dat je daar heel verstandig aan doet.

Anoniem zei

"Hup Kees, maar ajakkes!
Wat doet die duikbril op je bakkes?"

Anoniem zei

oooo zie nu dat ik een enorme tikfout heb gemaakt jouw ipv jou... excuus... het was na een lange werkdag en heb het niet meer nagelezen...

Kees, alhoewel ik Ludo's voorstel niet slecht vind, blijf ik bezig met een nog betere tekst. Ik houd je op de hoogte.

Anoniem zei

Zeg coach, als ik in oktober, met mijn duikbril op en hond aan de lijn, na 9 uur, 12 minuten en 14 seconden over de finish stap, ben ik dan een anti-held?

Anoniem zei

Dan ben je exact 3 uur, 12 minuten en 14 seconden ervoor uit de strijd genomen, omdat de limiet op 6 uur ligt. Zie je wel dat je een goede coach nodig hebt..........
Overigens zag ik je lopen tijdens je wekelijkse duurloop. Wat mij betreft hoef je die duikbril niet iedere keer op. De legging kleedt mooi af, zag ik.

Anoniem zei

Man, hou op, die legging is een ramp! Héb ik me er eindelijk in geworsteld, stroopt C. me hem, onder het uitslaan van mij vanwege hun vunzigheid diep schokkende teksten, bijkans schuimbekkend van de benen. Niet onaangenaam, maar zo kom ik nooit aan trainen toe, dus ben ik ertoe overgegaan mijn legging alleen nog tevoorschijn te halen wanneer C. uithuizig is. Wat niet betekent dat ik dan wel rustig kan trainen. Zo heeft mijn buurvrouw – op papier lesbisch –vanmiddag achter mij aan gehold tot háár buurvrouw – type ‘mijn man en ik hebben het fijn, kinderen het huis uit en seks, God ja, hadden we het daar eind jaren ’70 niet wel eens over?’ – mij met vier knoopjes los voor de borst sprong en op de koffie smeekte, heeft een andere buurtvrouw – die van het comité Behoud Kerk Noordbroek – mij een theedoekgrote onderbroek toegeworpen en ben ik gebeld door de dochter (19) van mijn zuiderbuurman. Of ik een schoonmaakster nodig had. Dit kan zo niet, vanaf vandaag hol ik in wijde, grijze Scapino-joggingbroek.
En dat van die “6 uur”: - daar kom je noú mee. Echt zo’n gymnastiekleraarsvalsigheidje. Maar, mijn jongen, príma. Dan bén ik binnen zes uur binnen en zullen we wel eens zien wiens legging meer vervoering bewerkstelligt. Don’t push me, L.A.