donderdag 21 juni 2007

Zomer (door Frank)

Hee, hallo, leuk dat je leest, welkom bij Radio Canna, jouw dagelijkse koffie-automaatsurrogaat. Het is vandaag donderdag 21 juni en je leest Frank van Oosterhout.

Zodadelijk gaan we verder met onze nieuwe medische rubriek ‘Bist du Krank, mit Frank?’. Maar eerst nog even dit.

Het is een mooie dag vandaag. Dat moet ook wel, want het is eindelijk begonnen. Vandaag is de eerste dag van de meteorologische zomer. Hoera! Om precies te zijn, om zes over acht vanavond, dus tijdens het journaal, is het officieel, helemaal echt en niet meer te ontkennen, ZOMER.

En daar gaan we van genieten met de volgende plaat.


Je ziet het als eerste bij RADIO CANNA!

18 opmerkingen:

Anoniem zei

De zomer begint vanavond om zes minuten over acht? Tjee! Hoe kan dát nou weer? (We hebben eigenlijk een wetenschappelijk medewerker nodig, hier op Canna...)
En hmmmm, fijne plaat.

Anoniem zei

Eigenlijk is de zomer natuurlijk allang volop bezig. Maar je moet daar een moment voor hebben. Wetenschappers moeten dat. Dus hebben ze een berekening gemaakt die niet is gebaseerdop onderbuikgevoelens en 'weet ik gewoon want het is warm en ik wil in het park zitten en naar het strand en koud witbier zonder jas op het terras'.

Anoniem zei

Helemaal met je eens. Maar raaaaaar, toch, dat ze dan zes minuten over acht berekend hebben en dat de zomer niet om vijf minuten over acht begint. Of zeven over acht.

Anoniem zei

Het is allemaal astronomie. Wikipedia heeft er een tabel over:

2003 21 juni 21:10
2004 21 juni 02:57
2005 21 juni 08:46
2006 21 juni 14:26
2007 21 juni 20:06
2008 21 juni 01:59
2009 21 juni 07:45
2010 21 juni 13:28

Anoniem zei

En dan dacht je dat er nog enige logica in zat - waarom een jaar 365 dagen heeft bijvoorbeeld, dat was me nog duidelijk, en het schrikkeljaar snapte ik ook. Maar nu blijkt de zomer zelfs astronomisch gezien elk jaar op een ander moment te beginnen. Soms wou ik wel dat ik sterrenkundige was en dat ik dit soort dingen kon begrijpen. Maar er is natuurlijk ook niets op tegen om de berekening van het begin van de zomer te baseren op de hoeveelheid zon, de gevoelstemperatuur en de behoefte aan witbier en terras.

Anoniem zei

Vandaag sprak ik kinderen van twee groepen vijf van een basisschool. Een van de kinderen was vandaag jarig.
Ik zei: 'Wat leuk, precies op de dag dat de zomer begint.'
Hij zei, en keek voldaan rond, : 'Ja. Ik bén de zomer.'

Anoniem zei

Kijk dat kind is in elk geval het zonnetje in huis! :)

ineke zei

Speicaal bericht voor Edward en heeeeeeeeeeeeeeel wat anders dan over de zomer enzo ;de zomer is dan al lang voorbij maarre ik zag net dat Mika gaat optreden in de Heineken Music Hall op 11 november.
ets voor jou????

Doeij, Ineke

P.S Dit past helemaal niet in dit blog stukje. Sorry maar moest het je even mededelen........

Anoniem zei

Ik protesteer! Want ik ervaar de zomer hier helemaal niet. Enkel Regen, zeeën met water, bakken, open kranen! In principe is regen geen drama natuurlijk. Maar ons dak lekt ineens en wel precies boven ons bed! Dan lijkt de zomer heel ver weg… Wel handig, douchen én wakker worden tegelijk, scheelt weer tijd in de ochtend.

Anoniem zei

Ja, Jeska heeft gelijk. En het is dan nu wel zes over acht, maar ik merk niks van dat zogenaamde astronomische begin van de zomer! Wat héb je aan die astronomen.

Anoniem zei

Nee, maar het zomergevoel kan ook van binnen zitten. Gisteravond liep ik laat door Amsterdam, nu ken daar redelijk de weg... Maar de straat waar ik nu liep was ik wel eens doorheen gereden met de taxi of met de fiets, maar nooit lopend. Ineens midden in Amsterdam rook ik de geur van zaagsel, hooi en stro met een beetje paard. Logisch, want een stukje verderop bleek de Hollandsche Manege te zitten. Dat wist ik niet. Ik stond daar, zonder zon, het was fris en toch rook ik zomer en voelde ik zomer.

Anoniem zei

Astronomen zijn geweldig in oude boeken en om discussies aan te zwengelen. Ik dacht dat dit stukje een soort opmaat zou zijn voor het medische stukje, maar er werd zo lekker gereageerd dat ik dat stukje voor volgende week bewaar.

Anoniem zei

@Ineke - hier op Canna staat het iedereen vrij om wanneer dan ook maar off-topic te reageren!
Dank voor je waarschuweing wat betreft Mika. Ik zat te dubben en te dubben, ik weet niet zeker of ik ernaartoe zal gaan... Maar ik moet het op tijd weten want morgen begint de kaartverkoop...

Anoniem zei

Je kan hem ook op Lowlands gaan bekijken, Edward.

Anoniem zei

Zeg Frank, wat zeg je nou? Iedereen reageert zo lekker, dat ze vervolgens het vervolg-stukje door de neus geboord wordt? Of beter gezegd: ze moeten er een wéék langer op wachten? Is dat dan hun beloning? En dan ook nog eens even lekker gaan teasen in de comments op je eigen stuk? (en jullie reageren daar niet eens op?)
Frank toch.

Anoniem zei

@ Ingrid (& Frank): ja, dat vond ik eigenlijk ook best wel flauw!

Anoniem zei

Ik zal toch hopelijk geen plaaggeest zijn?

Een behoorlijk mens had dat naturlijk gewoon voor zich gehouden. Ik laat me meteen volledig medisch keuren, Ingrid.

Anoniem zei

Frank, ik constateer dat je een volleerd manipulator bent. Ik raad je aan reclamemaker te worden. Of vrouw. Het zou je niet misstaan. ;-)