maandag 25 juni 2007

Luisterbatterijen (door Alexander)

Muziek, waar is de muziek op onze radiozender?
Waar was de loftuiting voor de nieuwe geweldige cd van gitaarkunstenaars The White Stripes, die de mij zo geliefde Hester C. al episch besprak in de afgelopen-vrijdagse NRC?
Goed, Edward sprintte zaterdag even langs de symfonische en omverblazende nieuwe cd van Rufus Wainwright, die geniaal is maar wel ook de luisterbatterijen van ondergetekende leegslurpte (leegslorp?). Ik begin de week met maandagmuziek, met mijn nieuwe liefde: Feist.

Het nummer 1234 van Feist, van haar nieuwste cd THE REMINDER, klinkt als een overwinning. En dat komt niet in de minste plaats door de stem van de zangeres, de kwetsbare en soms smachtende stem van juffrouw Feist. Het smachtgehalte valt in dit nummer behoorlijk mee – het is erg mooi als je eraan gewend bent, maar tot die tijd klinkt het ge-waaaa op de rest van de cd regelmatig als een snikkend gejank, jankend gesnik. Haar stem is Dido, maar dan zonder saaie engelachtige zuiverheid, haar stem is Regina Spektor, maar dan iets minder kattig en kroelend.

Om haar uiterlijk erbij te betrekken: Feist heeft een onberispelijke Sneeuwwitjehuid, een egaal hoofdje, een knap neusje, maar ze heeft ook dikke vette wallen onder haar ogen, een zwart sjaaltje en een zwartgelakte wijsvingernagel.

1234 begint met een piepkrakende wandeling over de akoestische gitaar. En dan begint Feist, eerst even telkens dezelfde toon, met op de achtergrond een voorzichtig banjo-ploinkje, voor haar stem gaat zwenken. Een beetje als een lange bus die uitzwenkt – die is ook tegelijk lenig en een onaantastbaar blok metaal. En het geluid zwelt aan: er komt een koortje dat wooooh-wo-ho zingt en klappp-klapklappend het drumstel vervangt, een wiegende viool, een trompet die diezelfde wandeling maakt als de gitaar.

En dan, na een minuutje of twee, winnen ze, alle vrolijkheden die dit nummer bevolken. Feist zingt waaaaaa, de trompet knettert, de piano roetsjt priiiieunnngg en er is overwonnen. Veni, canti, vici, ofzo. Er wordt overwonnen met de vrolijkheid van een sporthal vol vrolijke door elkaar dansende mensen. Luister maar.
Mijn luisterbatterijen zijn weer opgeladen. (Oja, de rest van dat album THE REMINDER is ook heel fijn en mooi.)

33 opmerkingen:

Anoniem zei

Verdorie, je hebt me overtuigd!
Ik vond ook The Park erg mooi, met die uithalen op het eind, en vooral ook Mushaboom van haar vorig album.

Mochten andere Canna-ers, inwoners en gasten, het met me eens zijn, dan nomineer ik hierbij Feist EN Rufus Wainwright tot
Canna Official Loved Artist (COLA).

Anoniem zei

Verdorie, wat fijn!
Van alle nummers op de cd was ik nu juist het minst gecharmeerd van The Park - ik vond het bijna een slaapliedje. Mushaboom, jaaa, dat is met stip het op een na leukste nummer van Feist, na 1234, en ook aanraders zijn Sealion en I Feel It All en de hele verdere rest. Zal ik jullie er nog op wijzen dat er het een en ander piraterijvrij te beluisteren is op www.feistmusic.com en www.myspace.com/feist?

Met je COLA-nominaties ben ik het eens, maar een tweehoofdige jury is natuurlijk wat karig, er moet minstens een overtuigende meerderheid van stemmen zijn...

Anoniem zei

Het moet natuurlijk zijn:
Canna Officially Loved Artist.

En het zijn inderdaad nog maar nominaties, maar wellicht worden we gebackt. (gebacked?)

Ik beluisterde ook nog Icky Thump van The White Stripes, het gekste, intrigerendste gitaarrock-liedje dat ik in lang hoorde.

Anoniem zei

Jaaaaa!!

Feist!
Feist!
Feist!

Feest!
Met COLA en chips en slingers.

Er stond een heel goede recensie in de Pers een tijdje terug. Toen ik naar de cd geluisterd had, was ik het er meteen mee eens.

Voor de COLA wil ik ook Chirs Cornell nomineren, met zijn scheurstem. En Jason Mraz.

Anoniem zei

Dat hele album ICKY THUMP van The White Stripes is nogal intrigerend (op twee of drie doedelzaknummers-voor-de-liefhebbers na) - hier nog maar even een link naar het stuk van Hester: http://www.nrc.nl/digitaleeditie/20070622/pages/03021/articles/NRC-20070622-03021003.jpg

Anoniem zei

Feest!

Frank!
Ook!
Feist!
Fan!

Chris Cornell en Jason Mraz (leuke naam indien typfoutloos!) ken ik nog niet. Ga ik beluisteren.

Anoniem zei

Het lijkt me dat een COLA officieel 5 ondersteuningen nodig heeft - is dat redelijk?
Ik tel er voor Feist 3 nu,
en voor Rufus W ook 3.

Jason Mraz krijgt in elk geval óók mijn steun, al was het alleen vanwege het fantastische Life is wonderful (met de prachtig eerste zin: It takes a crane to build a crane).

Anoniem zei

Ik vind eigenlijk dat een echte COLA eigenlijk minstens 7 ondersteuningen nodig heeft, en met 5 is het een COLA-light.

Anoniem zei

Eigenlijk eigenlijk eigenlijk dus.

Anoniem zei

Eigenlijk eigenlijk ben ik het daar eigenlijk wel mee eens.

Dan naderen Feist de echte COLA-status nog lang niet. Maar het kan nog komen.

Ik vind Jason Mraz echt een geweldige ontdekking. Ook The beauty in ugly is super.
Dankjewel Frank.

Anoniem zei

Klopt, de echte-echte COLA-status naderen Feist nog niet, dat hangen nog van u af, lieve Canna-ers, het COLA-lot van Feist en Rufus liggen in uwen handen!

Anoniem zei

Feist stond al een tijdje in mijn luisteren-mapje, maar 't was er nog niet serieus van gekomen. Bedankt voor het zetje, Alexander!

Nu ik de Youtubes heb bekeken, ook van Mushaboom, ben ik helemaal vrolijk van die All-night-long-Lionel-Richie-achtige clipjes. Hopelijk is dit ook begrijpelijk voor iemand die niet opgroeide in de jaren tachtig: veel feestelijk dansende (of vliegende) mensen in vrolijk gekleurde (eighties) kleding en bewegende interieurs. Kijk maar eens op http://www.youtube.com/watch?v=3c7dONn9cNo
Eigenlijk is er weinig veranderd.

Trouwens, wel dapper van Leslie Feist dat ze zo danst met een tube-top aan.

Tel mijn stem maar mee, zowel voor Feist als Wainwright!

Anoniem zei

Ja, leuk. Ik ben gecharmeerd door de eenvoud. Zo ook in de clips
Leuke cameravoering. Daarnaast ben ik blij dat de geroosterde boterhammetjes uit Mushaboom hun weg naar huis weer terug vinden.
En Ingrid, ik deel je mening dat het dapper is om in zo’n topje te gaan dansen!

Anoniem zei

Ik ben alleen maar Jason Mraz aan het luisteren, oa op youtube.

Waarom kreeg hij nog geen ondersteuning hier, behalve dan van Frank en mijzelf?

If not for zijn gewone liedjes, stem dan tenminste voor zijn geweldige versie van Winter Wonderland (totaal buitenseizoenlijk, maar kijk even:)

http://www.youtube.com/watch?v=XLv1XJB9cGE&mode=related&search=

Anoniem zei

Volgens mij is dat een echte ondersteuning van jou, Jeska. Voor Feist dus.
(En Rufus?)
In elk geval is Feist daarmee nu COLA-light!

Anoniem zei

Ik moet zeggen dat ik Rufus W ook erg aangenaam aan de oren vind!
Ik heb het net zitten bekijken/beluisteren. Het eerste shot van de clip doet me overigens denken aan een schilderij van… van… helaas wil het me niet te niet te binnen schieten..
Ja, Rufus mag van mij ook op de lijst!

Anoniem zei

Ja, Jason Mraz mag ook van mij! Ik vond Life is Wonderful al mooi, maar kerst en sneeuw zijn mijn zwakke plek, dus Winter Wonderland heeft me over de streep getrokken. Ik ga hem zeker op mijn kerstcompilatiecd van dit jaar zetten!

Jeska, de hele ikonologie van Wainwright barst van de verwijzingen naar schilderijen (en films, theater en opera). Nog een hele kunst om die allemaal te herleiden. Maar het ziet er prachtig uit. En hoe vaker je de nummers hoort, hoe mooier ze worden.

Anoniem zei

Sorry, ik bgen erg in een stemming-stemming vandaag - maar nu is Rufus dus ook (door Jeska, en laatstelijk door Coen) COLA-light,

en Mraz rukt op met 3.

Anoniem zei

Hee, Jason Mraz is ook leuk zeg! Ik kende hem niet. Vrolijk typ met elastieken stembanden.
Nou dat is een kruisje voor alle drie wat mij betreft :-)

Anoniem zei

Eh.. 4.

Anoniem zei

Jason Mraz (echt typfoutloos) had hier een hitje met het nummer Remedie. Maar ik begon het pas echt leuke muziek te vinden toen ik de liveshow hoorde die hij bij een zekere Java Joe speelde.

Als iemand die online kan vinden, het is zeker de moeite waard. Ook al omdat hij fijn flauwe grappen uithaalt met zijn publiek.

@Alexander: Chris Cornell ken je vast, alleen niet als Chris Cornell. Hij was de zanger van Soundgarden, de Stone Temple Pilots en Audioslave. Maar nu Rage against the machine weer bij elkaar is, is hij solo.

Anoniem zei

Ik steun Feist en Jason Mraz! Rufus W. ga ik nog even luisteren... Ik vind COLA-idee top!

Anoniem zei

Mag ik Patrick Watson voordragen voor de COLA?
http://www.youtube.com/watch?v=YA2h9PrIUxs

@Frank: Ah, díe Chris Cornell.

Anoniem zei

Oh als we dan toch aan de gang gaan voor COLA's: graag voor mij genomineerd Morningwood en Mika (als we dan toch belanden in de categorie Rufus W..) En om maar weer even toe te geven aan mijn tienerheid: Jason Mraz is toch van Laguna Beach?

Anoniem zei

@Frank en Edward: Mja, mja, mja, Jason Mraz is een beetje een enerzijds-anderzijdsgeval voor mij. Enerzijds erg gezellig, enerzijds erg leuke teksten, enerzijds joepie, maar sorry: anderzijds een beetje doorsnee-ig, anderzijds niet-heel-erg beklijvende muziek, anderzijds mwoah dus. Of luister ik dan niet goed, hoor ik de dingen die ik moet horen niet?
(Sorry!)(Maar wel bedankt voor het advies!)(En ik ben dus ook een beetje streng: geen COLA-nominatie voor Jason van mij, om de echte welgemeendheid en bijzonderheid ervan te waarborgen. Maar niet getreurd, sinds Mariekes steunbetuiging is hij ook officieel COLA-light!)

@Jeska en Marieke: Dank voor jullie nominaties voor Feist! Ik tel er nu 6. Dat is nog één voor de eerste echte COLA-status.

@ Frank: Ah, díe Chris Cornell! Nu ga ik solo-Chris maar eens opgooglen en opyoutuben.

@ Ingrid: En daarna ga ik Frank Watson beluisteren. Ik moest je trouwens nog bedanken voor het zetje dat jij aan mij gaf om Fiona Apple te beluisteren, een tijdje geleden bij mijn eerdere stukje over Marlango op Edwards blog. Haar nummer Criminal is geweldig! Zie: http://www.youtube.com/watch?v=2ZbtLzG30Kw (Zij lijkt overigens enórm op een studiegenote van mij, wat jullie dan weer totaal niets zegt, maar ik vind het leuk...)

@ Mathijs: Laguna Beach? Ben ik daar weer te twintiger voor? En hoe zit het met jouw nominaties? Feist is leuk hè? ;) Ik neem jouw muziek even in beraad, ik heb nog een voorraadje luisterbaars liggen (zie alles hierboven) en Mika ken ik niet goed genoeg om al te kunnen nomineren.

Anoniem zei

@Alexander:
ik vind het goed dat je streng bent. Dat hoort! Een COLA is niet zo maar iets.
Ik vind wat je zegt over Mraz wel begrijpelijk, maaarrrrrr ik vind hem op de liveversies van Youtube ook niet steeds zo bijzonder, maar van de albumversies (bv Plane) valt veel zeer goeds te zeggen. Eerlijk gezegd vind ik de hitjes (zoals The remedy) ook het minste.

@ allen:

Officieel COLAlight zijn nu
Feist
Rufus Wainwright
en Jason Mraz.

Verder genomineerd:
Mika (2, ik ondersteun uiteraard, Mathijs, thanks)
Patrick Watson (1)
Chris Cornell (1)
Morningwood (1).

En om de boel niet uit de hand te laten lopen stel ik voor dat we pas volgende week opnieuw mogen nomineren. Wel mag er nog steun betuigd worden op bovenstaande nominées. Fijn he, zo officieel?

Anoniem zei

Héél fijn, zo officieel!
En ik heb Plane even opgezocht, dat is inderdaad mooi (maar ik blijf streng).

Anoniem zei

Binnen de Chris Cornell-nominatie wil ik dan even zijn cover aanbevelen van Billie Jean, van Michael Jackson. Nu ga ik mijn mond over hem houden.

Een muzieknerd die ik ken zou heel hard om me lachen als hij dit las.

Anoniem zei

Fijn, zo'n luistergemeenschap!

Er is zoveel mooie muziek, er zijn zoveel meesterlijke singer songwriters...maar we hebben gidsen nodig die met lantaarntjes voor ons uitlopen.
Mag CANNA, naast levensbeschouwing, trivialiteitskunde en kleine menselijke observaties ook die muzikale gids zijn?
(Wat is een Eiland zonder mooie achtergrondmuziek?)

Nog een stem voor Rufus erbij (apres la lettre) en eentje voor Mraz.

Wie van bovengenoemde zangers houdt, kent natuurlijk al 'A lovestory' en 'One day I'll dance for you' van Thomas Dybdahl. Of luister naar 'Postcards from Italy' van Beirut. Da's een soort Oosteuropese Rufus.

Gaat er nog een CANNA-delegatie naar Rufus in Groningen, volgende week?

Groet!

Anoniem zei

Dag Jurrian, welkom hier!!

Jij brengt Rufus en Mraz op 6. Dank!

En ik zou héél graag naar Rufus gaan in Groningen. maar ik ben in het buitenland... (Noorwegen).
Ik heb hem 1 keer gezien, in Paradiso, en dat was G E W E L D I G!

Beirut heb ik een keertje veel te vluchtig beluisterd, ooit.
Maar Thomas Dybdal (NOOR!) is ook heel bijzonder. Ik heb denk ik zijn eerste en zijn laatste cd (Science heet die laatste, de eerste iets met Postcard toch?).
Thomas Dybdal moeten we misschien volgende week nomineren. Als eerste :-)

Anoniem zei

Jurrian, ik teken alvast in voor Thomas Dybdahl volgende week! Ik zit de rest van de dag (nouja, zodra ik weer thuis ben, en dan zal ik ook Beirut opzoeken) aan youtube gekluisterd om meer te horen. Oef, wat mooi. Heel erg bedankt voor je tip!

Anoniem zei

@ Alexander: Laguna Beach, een serie over extreem verwende teenagers in like you know the sickest place in the universe. Maar ik ben niet zo van het nomineren, aangezien m'n muzieksmaak niet in overeenstemming is met de COLA's. Feist is idd wel oke.
Nieuwe nominaties van mij:
-Kelly Rowland
-Siobhan Donaghy (want zij is de bomb en geweldig en fanclub en alles <3)

Anoniem zei

Denk je echt dat de muzieksmaak zo verschillend is, Mathijs?
Zou kunnen hoor.

Maar ik heb naar Siobhan Donaghy geluisterd, die ik niet kende, en vooral 'Ghosts' is geweldig.
Mochten we haar aanstaande maandag gaan nomineren dan ondersteun ik in elk geval :-)