woensdag 25 juli 2007

Dopage (door Ludo)

Wielrennen is de allermooiste tv sport ter wereld. Al was het maar door de combinatie van vrijwillig menselijk lijden in een prachtige entourage. Sinds de Tour van 1998 is de Tour de Tour niet meer. Het is begonnen met overijverige Franse officieren van justitie, die zich bemoeiden met het al dan niet in bezit hebben van -in de sport- verboden producten. Sinds die tijd is wielrennen als sport in opspraak en worden wielrenners behandeld als criminelen. Voor de buitenwereld is Alexandre Vinoukorov sinds gisteren een besmet persoon. Een paria die gemeden moet worden. Dat de wielerwereld er alles aan doet om het dopingprobleem aan te pakken is terecht. Maar het aanpakken van een probleem vraagt om een focus op het probleem zelf. Op dit moment zijn er te veel andere belangen die meespelen, die zorgen voor een grote onrechtvaardigheid. Hieronder zal ik het probleem in de wielerwereld proberen in het juiste kader te plaatsen.

Doping is onlosmakelijk verbonden met (top)sport en zal nooit verdwijnen. Zolang er jonge sporters zijn, die maatschappelijk gezien weinig kansen hebben en tegelijkertijd een kleine kans op een profconctract, zal de stimulans om de professionele sportcarriere te bereiken door dopingebruik altijd blijven bestaan. Ik denk ook niet dat daarvoor echt een oplossing is.
En het wielrennen? Even het rijtje tourwinnaars van de afgelopen 20 jaar:
- Stephen Roche (1987, niet verdacht geweest, wel na 17 jaar -2004- in verband gebracht met doping)
- Pedro Delgado (1988, gepakt tijdens de tour, maar het middel stond niet op alle lijsten als verboden)
- Greg Lemond (1989 en 1990, niet verdacht, nu grote vete met Lance Armstrong en Floyd Landis)
- Miquel Indurain (1991 t/m 1995, nooit gepakt, wel beschuldigd door oud ploeggenoot Rolf Jarman)
- Bjarne Riis (1996, nooit betrapt, wel toegegeven Epo te hebben gebruikt)
- Jan Ullrich (1997, meerdere malen nadien betrapt, vaak in opspraak geweest)
- Marco Pantani (1998, uit de ronde van Italie gezet wegen te hoog hematocrietgehalte, inmiddels overleden aan een overdosis cocaine)
- Lance Armstrong (1999 t/m 2005, nooit betrapt, wel dopingverhalen van horen zeggen)
- Floyd Landis (2006, betrapt tijdens de tour, probeert via rechtsgang zijn onschuld te bewijzen)

Als je dit lijstje langs loopt dan is de eerste conclusie dat wielrennen verrot is. Immers, dopingverhalen hoor je nooit in het voetbal en steeds minder in de atletiek. En ja, gewichtheffen is bij ons nou eenmaal niet zo'n populaire sport.
Hier past een kanttekening van jewelste. In de afgelopen 20 jaar is er geen sport geweest waarin zo consequent en effectief wordt gecontroleerd op doping als het wielrennen. De aandacht van de pers voor wielrennen en doping is enorm, terwijl dat bij een sport als voetbal bijzaak is.

Vorig jaar kwam Dr. Eufemiano Fuentes in opspraak, omdat hij stelselmatig sporters zou begeleiden bij dopinggebruik. De Spaanse justitie beschikte over een lijst van 200 sporters. Uiteindelijk zijn alleen de namen van 47 wielrenners bekend geworden. Geruchten over dopinggebruik bij voetballers van Real Madrid en Barcelona zijn niet meer dan geruchten evenals het mogelijke dopinggebruik van tennisser Raphael Nadal. Wat is er gebeurd met de andere 153 namen?
Wat wil ik nou eigenlijk aantonen met dit stuk? Dat er in het wielrennen terecht veel aandacht is voor het dopingprobleem, maar dat in deze situatie alle wielrenners vogelvrij zijn. De pers brengt dopingverhalen naar buiten, zonder dat er bewijs is. Positief bevonden renners horen dat niet eerst via de offciele kanalen, maar via de pers. En renners worden geweerd, danwel verdacht bevonden, zonder dat men over wettig en overtuigend bewijs beschikt.

In de Amerikaanse sporten (Basketball, Baseball, American Footbal) is dopinggebruik een geaccepteerd gegeven. Dopingcontroles stellen daar niets voor, terwijl in de Amerikaanse atletiek veel dopinggevallen bekend worden. Meten met twee maten heet dat en daar is maar een reden voor: er zijn teveel grotere belangen in de grote Amerikaanse sporten om geconfronteerd te worden met dopingschandelen.
Intussen is de Tour de France een chaos. Vino en zijn ploeg uit de tour, Rassmussen verdacht, Contador volgens de pers kroongetuige tegen Fuentes en tonen de Duitse publieke zenders zich hypocriet.
En toch ga ik vanmiddag weer genieten van de tour. Natuurlijk wil ik dat bedriegers opgespoord worden. Maar dan wel in alle sporten, op dezelfde manier en volgens een eerlijke procedure.
Misschien wil ik dit soort verhalen ook wel helemaal niet weten. Genieten van een een mooie etappe en prachtige gevechten op een bergflank. In jaren is er niet zoveel strijd geweest in de Tour. En om maar af te sluiten met waar het wekelijk om gaat. Een filmpje van een wielerliefhebber bij de finish op Plateu de Beille. Allez Contador!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Dankjewel, dankjewel, Ludo. Helderheid op Canna. Ik heb gisteren met verbazing (en waardering voor Smeets) naar het Tour-Studio-Sportprogramma gekeken, en ik denk dat je punt over de overconcentratie zeer terecht is.

Jan Paul zei

Vroeger was het allemaal veel eerlijker. Iedereen gebruikte en niemand werd gepakt. Behalve Freddy Maertens dan. Maar die zag eruit alsof hij bijschnabbelde als dealer op de zeedijk.

Met Landis is iets opmerkelijks aan de hand. Die is gepakt op het gebruik van testosteron. Nou kan je tijdens een etappe van alles slikken om harder te gaan rijden, maar aan testosteron heb je niets. Zelfs al drink je een gezinspak van een halve liter leeg. Testosteron gebruik je tijdens trainingen om je spieren te laten groeien. Dan heb je er wat aan. Dat weet elke sporter. Waarom zou je tijdens een etappe (die je wint, waardoor je zeker weet dat je getest wordt) ineens zo'n middel gebruiken? Erin geluisd?

Allez Rasmussen!

Ludo zei

@ Jan Paul:
ik herinner me nog een rund: Michel Pollentier (peertje)
Maar je hebt wel gelijk dat het vroeger eenvoudiger was. Toen gebruikte iedereen en als je betrapt werd dan ontkende je gewoon. Zo is Joop Z 3x gepakt en heeft 3x ontkend. Hinault is uit de tour van '80 gestapt met dubieuze knieproblemen en zo kun je nog een tijdje doorgaan.
Oneerlijk is het als er een middel is dat door een select deel van het peleton gebruikt wordt en door de rest niet. Ik denk aan begin jaren '90 met de Gewiss Balinn ploeg. De eersten die Epo gebruikten en dus alles wonnen. Een knecht in die Gewiss Balinploeg was Bjarne Riss. Tja

Anoniem zei

Dank je Ludo, door jou ben ik vandaag toch gaan kijken. Want dat was ik eerlijk gezegd niet van plan, maar het was zo'n mooie rit. Dank ook dat je als verslaggever de honneurs van onze sportrubriek waarnam, maar dat deed je al eerder.

Anoniem zei

En gisteravond Rasmussen ontslagen….
Ik ben geen wielerliefhebber, op één zomer na nooit geweest, maar zou onder andere de Tour, denk ik, beter volgen als ik niet al jaren het idee had dat het, in plaats van een krachtmeting tussen atleten, een wedstrijd tussen dealers/chemici betreft.
Als leek, of wellicht vanwege onnozelheid, snap ik ook niets van de relativering van dopinggebruik. Wanneer ik op tv Franse politiemensen de vuilnisbakken achter het hotel van een wielerploeg zie leeghalen, vind ik dat, zogezegd, érg heftig, maar in Frankrijk doen ze dat zo, da’s bekend, dus ben je een druiloor wanneer je daar doping gebruikt. Dat ben je, als je doping gebruikt, wat mij betreft sowieso, maar wanneer je het in Frankrijk doet, ben je een Dombodruiloor en moet je niet naar de Franse justitie wijzen. Je wíst het, don’t do the crime if you can’t do the time en ‘s lands wijs ‘s lands eer. Amen.
Dat wielrennen, zoals Ludo schrijft, in opspraak is, lijkt mij terecht, en volgens mij zijn Vinoukorov c.s. niet alleen voor de buítenwereld besmet. Ik heb de afgelopen dagen diverse Tourrijders vernietigend horen oordelen over vals spelende collegae. Of dat hypocrisie is, kan ik niet beoordelen.
“Doping onlosmakelijk verbonden met (top)sport”? Ludo! A geloof ik je niet en b klink je berustend. Ben ik in dezen nou zó naïef? Is het niet zo dat doping vooral
met duur- en krachtsporten verbonden is? Dat je er in motorisch meer gevarieerde en meer precisie vergende (bal)sporten niets aan hebt?
En dat je “in het voetbal” ‘nooit dopingverhalen hoort’, is, sorry mate, niet waar. Tot de vele voetballers die wegens vermeend dopinggebruik werden geschorst, behoren Frank de Boer en Jaap Stam.
Ik kijk érg uit naar het begin van het voetbalseizoen.

Jan Paul zei

Allez Ajax!

Anoniem zei

Ik schrik me gek. Doe met een kopje thee in de hand mijn computer aan om even te luisteren naar Radio Canna, lees ik dat Rasmussen er toch uit ligt.
Ik voel me verraden.
Ja, verraden.
Heb ik zitten duimen, heb ik het boek dat ik las weggelegd om te gaan zitten kijken, heb ik mijn hart voelen kloppen, heb ik me geergerd aan al die halve en hele wilden langs de route die met hun vlaggen de weg versperren, heb ik hoop gekoesterd terwijl buiten de zon toch af en toe scheen (een zeldzaamheid deze zomer), word ik er weer in geluisd. Heb ik eerst gekeken naar een Kazach met dertig hechtingen in zijn benen (maar daar zette ik me dus door Ludo's stukje overheen), en toen heb ik gisteren zitten kijken naar een gele leugen. En hoe moet dat dan met Boogert? En de andere jongens van zijn ploeg die zich helemaal het schompes hebben gefietst? Vandaag kijk ik niet. Voor het eerst begrijp ik die Duisters. Maar mijn hoop is nu gevestigd op Mart S. die de boel misschien rustig weet te houden, want ik ben het niet meer en ik ben maar een vaag en onzichtbaar schimmetje aan de zijlijn. Toch wil ik ook weten wat de renner zelf hierover te zeggen heeft.
Het regent weer eens, maar ik ga er vandaag op uit.

Jan Paul zei

Het is als een spannend boek dat je aan het lezen bent. Je bent ontzettend benieuwd naar de ontknoping. Hoe heeft de schrijver zich hier uit gered? Hoe kan hij dit mooi laten aflopen? En dan... en dan... en dan... wordt de hoofdpersoon wakker en bleek alles een droom. Of hij gaat dood.

Anoniem zei

Zelfs ik ben nu geboeid wat er allemaal plaatsvindt op het wielrengebied. Hoogst merkwaardig allemaal. Dadelijk wint de Nederlander nog, al zijn tegenstanders vallen weg wegens dopinggebruik en hij kruipt steeds hoger op de ranglijst.
Wellicht dat inderdaad iedere sport dit soort nare bijsmaakverhalen kent.
Toen ik turnde circuleerde er ook verhalen. Het hormonale rijpingsproces moest je afremmen om zo beter de sport te kunnen beoefenen. Doodeng.
Ik denk dat het inderdaad veel gedaan wordt in de turnwereld. Maar ik vind het niks.
Nee, ik begrijp niet dat je met chemische troep je lijf wilt bevuilen voor een sportprestatie. Maar misschien ben ik ook leek of onnozel!

Anoniem zei

Al verbaas ik me vaak over het dopingcircus rond de Tour; ik kan begrijpen waarom je als topatleet toch naar de spuit of de pil grijpt. Iedereen in je omgeving hamert erop dat dit jouw kans is, en je maten, je sponsor en de meneer die verslag doet, roepen allemaal dat jij de kans hebt om in de geschiedenisboekjes te verschijnen als de winnaar van de ronde 2007. Heb je nog een keuze als iedereen harder gaat dan de rest? Wil je dan niet ook harder, hoger, hyper?

Anoniem zei

@Kees,
in elke sport wordt "gebruikt". Legaal of illegaal. En of iets legaal of illegaal is hangt per sport af. De hoeveelheid dopingcontroles ook. Dat Frank de Boer en Jaap Stam "gepakt" zijn, zegt mij niets. Wat ik opgehelderd wil zien is wat zich heeft afgespeeld in de WK finale van 1998 met Ronaldo. De wildste geruchten doen daarover de ronde.
Dat doping bij voetbal minder effect heeft is inderdaad evident. Je moet allereerst een hele goede voetballer zijn. Maar om een wedstrijd 90 minuten vol te kunnen houden en dat soms 3 keer per week is een ander verhaal. En vergis je niet. Om in de tour te kunne rijden moet je eerst en vooral een hele goede wielrenner zijn. Doping zorgt alleen voor dat ene laatste stukje. En dat is precies de reden dat doping zal blijven bestaan. Juist dat ene kleine beetje verschil maakt dat er altijd mensen in de snoeppot zullen graaien.
In het wielrennen zal het nog wel even blijven.
Dat jij roept dat wielrenners elkaar niet de hand meer boven het hoofd houden is zeker waar en een enorme verandering met andere jaren. Maar vlak de ploegleiders niet uit. Dat zijn allemaal ploegleiders die zelf in een systeem hebben gefietst waarbij het normaal was om te slikken. Wat met de mond beleden wordt, hoeft nog niet altijd in de praktijk ook zo te zijn.
Ik voorspel trouwens dat Contador ook Parijs niet haalt, of na afloop in opspraak raakt.