donderdag 5 juli 2007

Voorgenieten van nagenieten (door Frank)

Ze komen binnen. ‘Hee, hoi, hallo.’ Ze trekken hun jassen uit. ‘We hadden dit veel eerder moeten doen. Hadden jullie last van de regen? Nee? Wil je dan wat drinken?’

Glazen. Flessen. Kurken. Kroonkurken.
Zij keuren intussen het uitzicht, snuffelen door de boekenkast en de cd’s, gooien titels naar je toe. ‘Ja, dat is mooi, joh, heb je daar nooit wat van gelezen?’

Er wordt gedronken. Met z’n allen rond het kleine keukentje want ‘jullie vinden het toch niet erg als ik ondertussen blijf koken?’.

Dat het goed ruikt.

Dat het lekker is.

Eettafelgesprekken.

De laatste eter legt vork en mes dwars over zijn bord.
We kijken elkaar aan.
Er hangt al iets in de lucht. Vingers draaien onrustig over het tafelblad, frutselen met servetten en lege glazen, pikken het laatste stukje uit de saladeschaal. Een vork tekent patroontjes op een vies bord.

Heel langzaam opstaan.
Merk op hoe de hoofden mee omhoog gaan, of ze je met hun ogen uit je stoel tillen.
Sterke koffie zetten.

Ze zijn rechtop op hun stoel gaan zitten en volgen je, gespannen, alsof het een heilig ritueel is. En misschien is het dat ook wel.

De bak uit de koelkast scherm je af met je lijf. Hij mag, uit het zicht, op temperatuur komen.

Alleen het gepruttel nu van de koffie.
Sterke koffie.
Ruik maar.

Schoteltjes op het aanrecht.
Mokken.
Glaasjes.
Scheppen.
Schenken.
Opdienen.

‘Tiramisu-ijs, koffie, zelfgemaakte koffielikeur.
Dat is de volgorde. Niet van afwijken.’

Hap.
Slok.
Nip.

In deze stilte gebeurt zoveel.

Van kouschrik, schok, naar warme, volle bitter en wegglijden, soezen, wiegen in zoete, stroperige alcohol die zich tegen je tong vlijt en lang, lang na het doorslikken blijft hangen.

Iemand kreunt.


Klaar op 28-07-2007. De sinaasappel erin is zodat hij niet te scherp van smaak wordt.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooimooi stuk Frank. Een rygbyer die zachte smaken koost. Mmmmm.

Anoniem zei

Rugbyer.

Anoniem zei

Ik ben vooral erg benieuwd wanneer we ons eerste Canna etentje bij Frank hebben.

FRank zei

@Bibi, dankjewel. Het was ook fijn schrijven.

@ Ludo, dat gaat er zeker komen. Ik heb maar een klein kamertje, maar er staat een uitklaptafel waar we met z'n zevenen en wat goede wil best omheen kunnen.

Anoniem zei

@Frank:
Dat lijkt me geweldig. Mocht er ruimtegebrek zijn, dan kunnen we altijd nog uitwijken naar Rotterdam naar palazzo di Edward. Maar dat Canna etentje moet er komen.

Jan Paul zei

Hoe maak je sinaasappelkoffielikeur eigenlijk? Ben wel benieuwd.

Anoniem zei

@ Ludo, en anders leen ik het appartement van goede vriend A. Die heeft veel te veel ruimte met uitzicht op het water.

@ Jan-Paul, dat ga ik natuurlijk niet zeggen. Het is onder andere zo lekker omdat het er maar soms is, omdat het een beetje buiten bereik is. Geldt ook voor mijn chocoladetoffees.
Het enige dat ik kan verklappen is: elke dag even liefdevol schudden.

Jan Paul zei

Mooie boel is dat.

Anoniem zei

Ik sluit me aan bij Jan Paul. Eerst ons een beetje lekker maken en daar dan ook nog eens chocoladetoffees bij noemen en dan vervolgens zwijgen. ARGH! Wij willen koffielikeur en chocoladetoffees!!!

Mocht bij enige blogger het idee ontstaan dat ik overal tegen loop te ageren (de bemanning van de boot van kees en ludo, de geheime receptuur van frank)... dan... klopt dat wel... geloof ik...

Ik ga nu weer gezellig doen. :)

Anoniem zei

Marieke, gewoon volhouden. Ik heb ook ooit Franks geheime mosterdsoep-recept losgepeuterd en het is de moeite waard.
Alleen vang je meer vliegen met stroop dan azijn, natuurlijk.

Frank, als je de koffielikeur echt niet prijsgeeft, dan wel de chocotoffees? Misschien toch? Ah toe?

Anoniem zei

Kijk, dat jullie geheime strategiebesprekingen houden om mij mijn geheime recepten te ontfutselen vind ik een heel gezond idee. Maar waarom zet je die dan op het internet?

En die mosterdsoep was een ander verhaal. Dingen als koffielikeur en chocoladetoffees (die overigens erg lekker zijn, ze smelten letterlijk op de tong)zijn speciaal. Die moet ik exclusief houden.
Zijn jullie af te kopen met een heel fijne salade?

Anoniem zei

Salade? Nog beter. Vind ik ook goed (positief he???)Veel gezonder ook! :)

Anoniem zei

Ja doei, een salade. Die maak ik zelf al genoeg. Marieke, je gaat wel erg snel overstag.
Nee, ik, lid van C.A. (Chocoholics Anonymous), ga voor het betere werk. Afkopen met een salade gaat echt niet lukken.
Maar ik heb een idee.
Als je de chocotoffees nou gewoon eens voor ons maakte, Frank? Dan zeuren wij verder niet over het recept. ;-)

Anoniem zei

Ik wacht de uitkomst van jullie onderlinge besprekingen af.

Anoniem zei

Hallo Marieke, ben je daar nog...?

Ik heb Frank inmiddels zo ver dat hij ze voor me gaat maken! Hoera!

Nu jij nog. Dit wil je toch niet missen? (tip: kijk eens op het blog van Frank & Jelmer. en gebruik je charmes om jezelf uit te nodigen ;-))