zondag 15 juli 2007

Oud Papier (door Mathijs)

Mijn kamer is een zooi, ik geef het eerlijk toe. Niet dat ik daar zelf moeite mee heb, maar de mensen die graag m'n kamer zouden betreden, komen dan meestal een flinke uitdaging tegemoet. Tot wanhoop van mijn moeder had ik een tijdje terug bijna alle papieren die ik bezit had, in plastic tasjes gedaan en aan de zijkant van mijn bureau gezet. Zonder schema of ordening, alles ging erin: schoolspullen, nooit-verstuurde brieven, gedichten..Het waren er zeven, maar dat wist ik niet zeker. Het hadden ook acht kunnen zijn. En toen bleek afgelopen week dat één van mijn plastic tasjes al een tijdje op zolder stond. Dat kon heel goed: ik was immers van een vijfdelig verhaal er vier kwijt! Toen ik de inhoud van het tasje op mijn bed kieperde, bleek het nog erger dan ik dacht. Er zaten teksten bij uit de Derde. De Derde betekent voor mij een diepe zwarte wolk met alleen maar negativiteit en zwartigheid. Niet zo best dus. Maar ik vond het wel grappig om de doemteksten terug te lezen. Ik zag mezelf alweer zitten, stilletjes aan mijn bureau, met een balpen die vluchtig woorden schreef die ik niet zo bedoelde. Ik zag mezelf in m'n zwarte trui en zwarte broek steevast ontkennen dat ik gothic zou zijn. Ik zag mezelf terug in de verhalen van de overdreven drama rondom een tiener. Welkom terug bij jezelf.

't Is maar goed dat ik het tasje heb uitgezocht en de oude dingen heb weggegooid. Dat de spiegel met daarin mijn oude ik niet meer bestaat. Ik bedoel, wat heb je nu aan? Een mooi verleden is misschien een goede basis, maar wat kun je er voor kopen? Precies, niet veel. Bovendien betekent groei veel meer. Een plant zonder pokon groeit misschien iets minder snel, maar hij komt er wel.

Gelukkig hoef ik niet melancholisch te zijn, want de Derde is allang voorbij. En draag ik amper nog zwart. En ik schrijf alleen maar leuke dingen. ;-)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je echt alles weggegooid…?
Misschien toch wel zonde?
Die fase in je leven had je blijkbaar nodig om te komen waar je nu bent.
Waarom niet dat zwarte spiegeltje bewaren. Al is het maar een stukje van de spiegel.
Ik heb mijn moeder verloren. Plotseling kreeg ik behoefte om in mijn herinneringendoos (ja, heus, ik heb zo’n opbergdoos) te kijken.
Uit alle levensfase (ook de moeilijke) heb ik nog iets. Ik had er echt wat aan.

Misschien sla je het in de wind, maar bewaar iets! Iets als symbool van overwinning!
Maar misschien ben ik nu wel melancholisch :-)

Anoniem zei

Om eerlijk te zijn, heb ik wel wat dingen bewaard. Onder andere wat verhalen en oude brieven. Ik heb zelf ook een herinneringendoos, alleen gevuld met leuke dingen. En een van de leuke dingen wordt het lijstje met positieve dingen van mij. Het lijstje heb ik gehad van mijn ex ;)

Jan Paul zei

Jeska heeft gelijk Mathijs.

Bovendien zie je de groei waar je het over hebt pas echt goed als je ziet waar je vandaan komt. Dus als je dingen bewaart.

Ik had ooit alles van mijn middelbare schooltijd weggegooid. Daar kreeg ik natuurlijk spijt van als haren op mijn hoofd. Daarom ben ik later alles gaan bewaren. Genoeg brieven, knipsels, ideeën, op bierviltjes gekladderde grappen, nooit afgemaakte verhalen om een Komo-vuilniszak mee te vullen. Een Komo-vuilniszak. Toen ik van Utrecht naar Amsterdam verhuisde had ik er twee. Twee Komo-vuilniszakken. Een met vuilnis en een met de herinneringen.

Wat er bij de verhuizing mis ging kun je wel raden. Al het bloed in mijn lichaam stroomde mijn voeten in toen ik de beschimmelde koffiefilters, bananenschillen en bierblikjes op de vloer van mijn nieuwe kamer zag liggen.

Kortom bewaar zo veel mogelijk. En bewaar het niet in een plastic zak. En nooit maar dan ook nooitnooitnooit in een vuilniszak.

Anoniem zei

Neeheeeee, Jan Paul wat een vreselijk verhaal!
Hemel, wat zal er door je heen zijn gegaan…

Mathijs, gelukkig heb je nog iets bewaard.
Treasure it!
Maar ook moeilijke dingen vormen later een mooie herinnering(echt waar) dus misschien ook wat moeilijke herinnerdingen in die doos...

Anoniem zei

Aww Jan-Paul wat een terrible verhaal! Mijn moeder heeft in een kwade drang al m'n spullen in een vuilniszak gedaan. Toen het na een dag of 5 nog niet was opgeruimd had ze een zogenaamde chick fit (=boze vrouwen bui) en kieperde ze de vuilniszak leeg door m'n kamer.
Dus ik zal er voortaan op letten ;)