zaterdag 1 september 2007

Alleen maar punaises (door Edward)

De dagen doen de laatste tijd een wedstrijdje van de kalender vallen - en daarom heb ik geen rust en tijd om lange halen te maken vandaag. Waarvan akte en waarvoor excuses. Hierna dus slechts enkele punaises:

- Ik kocht vandaag dure chocolaatjes. De mevrouw die me hielp zag wit en zweette. Ik vroeg of het wel goed met haar ging. 'Ja ja,' zei ze, 'het is warm hierbinnen.'
Gelukkig kwam haar collega op dat moment een servetje brengen, maar tegelijk met het afvegen van haar voorhoofd boog de dame zich enigszins over de toonbank naar me toe en zei op gedempte toon: 'Ik moet eigenlijk niet liegen. Ik zit gewoon midden in een enorme opvlieger.'

- Mijn alternatieve lijstje gasten (zie mijn blog van vorige week):
Martin Gaus (om de een of andere reden lijkt me dat een geweldige man, die ook nog eens vol verhalen zit)
Pastoor Berkhout van Volendam (inmiddels ex-pastoor. Hoe hij de jongeren in Volendam, én hun ouders, na de ramp in Het Hemeltje begeleid heeft, getuigt van moed en inzicht, én durf.)
Prinses Irene (vroeger was zij al de favoriete prinses van mijn moeder, de voorkeur is overgeërfd)
Rufus Wainwright (zanger, zie COLA)
Sonja Barend (de vrouw die mij over zoveel aan het denken zette)
en een echtpaar: De Clintons - maar met hen zou ik graag een hele week doorbrengen. En het zou geweldig zijn als de Gorbatsjovs dan ook langskwamen.

- Ik stond voor een voetgangersstoplicht, vorige week. Het sprong op groen. Ik begon te lopen, en dat deed ook de dame naast me. Maar ze had een zoontje bij zich, dat in paniek naar het groene mannetje in het stoplicht keek. Het trok zijn moeder terug en riep: 'Mam, je mag nog niet! Alleen mannen mogen door!'

7 opmerkingen:

Ludo zei

Als families mogen komen, dan toch zeker Loudon Wainwright (vader van) erbij uitnodigen. En nodig zus Martha dan ook direct uit.

Anoniem zei

En moeder McGarrigle, en tante McGarrigle,
en beste vriend Teddy Thompson, met zn beroemde vader gitarist Richard Thompson, en moeder/zangeres Linda Thompson, en dan ook zusje Kamilla Thompson, van wie binnenkort het eerste album uitkomt... :-)

Anoniem zei

- Waarom de Clintons? Niet omdat het met hen erbij zo gezellig wordt, denk ik? Uit alles wat ik over hen lees krijg ik het beeld dat het nogal akelige mensen zijn.

- Waar ik nou wel benieuwd naar ben, is het vervólg van punaise 1. Hoe reageerde jij? Bloosde je zo'n beetje terug om de intimiteit die de dame met je deelde? Glimlachte je welwillend, begrijpend, vergoeilijkend? Grijnsde je breed terwijl je mond ontwapenend 'Oooh!' deed? Keek je haar medelijdend aan? Droop de verrassing van je gezicht? Lachte je je tanden bloot, alsof ze iets stouts had gezegd - om je vervolgens te realiseren dat dat misschien niet zo gepast was? Wist jij je (wél) een houding te geven?

Anoniem zei

Gaus! Ik wou schrijven: dat móet je uitleggen, maar je hébt het al uitgelegd.
De laatste jaren zie ik hem nog zelden op tv, maar toen hij nog regelmatig programma’s presenteerde, stond hij hoog op mijn Meest Irritante Nederlanders-lijstje, wat, zoals je – mij kennende – begrijpt, met zijn benadering van honden te maken had of, juister, met zijn (her)opvoedings-, africhtings- en andere hondentrainingsmethoden. Als je het mij vraagt, heeft de man een miljoenenimperium (dierenhotels, hondenscholen, instructeursopleidingen, een tijdschrift, et cetera) gebouwd op een fundering van – waar het voornoemde methoden betreft – verlakkerij, dat wil zeggen: de ultrakorte Gaus-cursussen
leiden op korte termijn tot verrassend resultaat, maar hebben mijns inziens nauwelijks van doen met de serieuze, op de lange termijn (dit is: het gehele hondenleven) gerichte, langer durende en tóch veel goedkopere puppy-, opvoedings- en africhtingscursussen en –trainingen die je met je hond bij tal van hondensportverenigingen kunt volgen.
Sorry.

Anoniem zei

Alexander... de Clintons... Ik denk niet dat het heel; aardige mensen zijn. Bill nog wel, lijkt me, maar zijn vrouw minder. Maar hij heeft de US bestuurd! Daar zou ik Alles van willen weten. En zij gáát het doen!

Verder, de opvliegerdame... ik blooslachte. Maar wel heel vriendelijk. En ik zei: 'Wat vervélend!' Of zoiets. Gelukkig had ik al betaald dus ik kon snel weer weg...

Anoniem zei

Kees, inzake honden, en dus ook inzake Gaus-en-honden, ben jij de absolute autoriteit, dus ik weet zeker dat jij gelijk hebt in je oordeel.
Misschien nodig ik hem dus niet uit.
Nou ja, misschien juist wel, en dan jij er ook bij. Voor de discussie.
Maar ik vind hem altijd zo gedreven, en ik zag hem ooit meewerken aan de André van Duinshow, Wijdbeens Report, en dat was een van de hilarische tvfragmenten die ik ooit zag. Zomergastenwaardig.

Anoniem zei

Gaus staat ook op mijn reservelijst Edward. Ik ging eens naar een dierendiscussie in de Rode Hoed. Een discussie over het gebruik van dieren door mensen. En iedereen deed vaag en cynisch, maar Gaus was duidelijk en inderdaad gedreven. Hij redde wat mij betreft de avond.