zondag 30 september 2007

Lezerspost (door Kees)


(Linde heeft het druk vandaag. Voel me niet gerechtigd jullie te vertellen waarméé, maar neem van mij aan dat het geen bagatel betreft. Bokito en Dionysus, méér zeg ik niet, dat moet genoeg zijn.)

Ik krijg zelden fanmail of andersoortige lezerspost, maar áls ik eens iets ontvang, is het vrijwel altijd opmerkelijk. Mijn favoriet is vooralsnog een kaartje van een Arnhemse, dat ik een jaar of drie geleden ontving. Deze mevrouw had, schreef ze, een mijner bundels cadeau gekregen en er een gedicht in aangetroffen waarvan ze een fragment niet begreep. Op het kaartje had ze de twee regels in kwestie overgeschreven. Erachter stond: ‘GAARNE OPHELDERING!’
Mevrouw heur toon was streng, op het verontwaardigde af. Alsof ze zich bekocht voelde. Wilde ze lekker gedichten gaan lezen, stuitte ze op eentje waar iets onbegrijpelijks in stond! Maar zo waren we niet getrouwd! Als zij in een zak sinaasappels een rot exemplaar aantrof, beklaagde ze zich bij de groenteboer, dus haalde ze mutatis mutandis ook verhaal bij een poëzieleverancier die ondeugdelijke gedichten verkocht.
Mevrouw leek me een al wat oudere, zeer bewust levende en dus zowel psychisch als fysiek verregaand uitgedroogde drama queen. Ik heb haar geantwoord dat ze door niet alles letterlijk te willen begrijpen een betere en leukere poëzielezeres zou worden.
Het kan anders. Op 24 september jongstleden ontving ik een brief van een echtpaar uit Zuid-Limburg. De tekst luidde:
“Van [ ] de organisatie Plint hebben wij uw adres gekregen. Het was ook in de brochure van Plint waar we bewogen werden door uw gedicht ‘Thuis’.
In [ ] verwachten wij ons [ ] kindje. Graag zouden wij op de geboorteaankondiging uw gedicht laten drukken.
Kunt u ons op de hoogte brengen van de kosten en voorwaarden die hieraan verbonden zijn, in geval u hiermee instemt?”
Daar ben ik dan even ínnig tevreden mee.
Overigens betrof ‘t kaartje van die Arnhemse datzelfde gedicht.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou Lin, dat doen we niet weer.

Anoniem zei

Hé hé hé, Kees, ho ho.
Tenminste: 'hé' etc., 'ho' etc., als je bedoelde wat ik maandagavond laat bedoelde.
Ik wil maar zeggen: ik vind dit een mooi, goed, lezenswaardig, Linde-vervangenswaardig en reagerenswaardig blogstuk.

Frappant, dat het om hetzelfde gedicht ging. En nu we het toch over dát gedicht hebben: in mijn vorige huis had een onderbuurman de Plint-poster van 'Thuis' in het trappenhuis opgehangen. Weer dát gedicht!

Ik ben geïntrigeerd door de connectie Bokito-Dionysus. De gorilla en de wijngod. Heeft dit iets te maken met vrouwen die voor apen vallen én te diep in het glaasje kijken? Gaarne geen opheldering, van niet alles letterlijk te willen begrijpen word ik een betere en leukere poëzielezer.

Anoniem zei

Alexander, God zij dank! Voelde mij een avondlang een contemporaine ‘kinderdichter’ uit wiens eierdopje zelfbereide pap Komrij niet één krentje naar zijn snelkookpan heeft verplaatst. Bedoelde dus inderdaad wat jij “maandagavond laat bedoelde”.
Over de populariteit van ‘Thuis’ ga ik het op Canna misschien nog hebben. Dat gedicht dreigt, zogezegd, mijn ‘Jonge sla’ te worden.
Op jouw speculaties inzake de Bokito/Dionysus-connectie meen ik niet te mogen ingaan, maar ik mag goddomme hopen dat mijn dochter niet op apen valt, al zou ik mij, uit angst haar te ‘verliezen’, ruimdenkend opstellen wanneer zij zich alhier met een bonobo vervoegde. Ik herinner me mijn vaders, door mijn moeder geïnitieerde pogingen me van een meisje los te lullen. Leidden tot niets. Zijn/haar gelijk overtuigde mij van het mijne. Tot die verkering uitging, ‘gewoon’ omdat ík er genoeg van had.

Anoniem zei

Gisteravond was een van die avonden dat alles mislukte, zoals het eten dat aanbrandde e.d.
Ik heb de pc ook niet meer aangedaan, dat had niet goed gegaan.
Kees, ik vind het echt leuk voor je.
Ik weet hoe het is om in je eentje creatief te zitten zwoegen in je werkkamer.
Dus dan is een positief geluid van buitenaf bijzonder! Leuk!

Ennuh…heeft Linde soms haar schoolfotograaf in een apenpak, in beschonken toestand op de foto weten te zetten?

Jan Paul zei

Kom jij niet voor in de KinderKomrij? Wat heeft die man dan twee weken lang zitten doen?

Anoniem zei

Kees, zoals altijd lees ik jouw stukken met veel plezier, bewondering, weemoed of welke gepaste emotie dan ook. Soms weet ik niet wat ik moet zeggen. Mooi? Herkenbaar? Prachtig? Fijn stuk? Meestal is niets toereikend. En dan doe ik iets voor mij erg ongebruikelijks. Ik zeg niets.
Maar ik lees alles. En ik geniet.
Dank! (dat is altijd goed, toch?)

Anoniem zei

Overigens hoop ik wel dat Linde tijd heeft om haar stuk 'in te halen'. Want ook haar stukken lees ik met veel plezier!

Anoniem zei

P.S. De comments van vorige week (op Lindes stuk) las ik te laat, maar inhakend daarop en op een eerder stuk van de zomer laat ik hierbij graag weten dat ik vier kuiltjes heb (twee in de wangen, twee in de ellebogen) en erg goed kan fluiten (al is het niet op mijn vingers, dat wil ik al jaren leren).

En een tip voor Linde om volgend jaar leuk op de foto te komen heb ik ook: denk aan een lief iemand en negeer de fotograaf!
Mijn lief (leraar) moet nog elk jaar op de schoolfoto en het is een ramp om hem zo leuk als in het echt op de foto te krijgen (hij staat liever zelf achter de camera mijn kuiltjes te fotograferen). Maar sinds ik hem aanraad aan mij te denken en de fotograaf te negeren, staat hij elk jaar leuk op de foto!

Anoniem zei

Nou Kees, als dat je comments niet vooruithelpt, weet ik het ook niet meer.

Anoniem zei

Death comes to all, but great achievements raise a monument which shall endure until the sun grows old.
[url=http://www.bootsuggoutlet.info/]ugg boots outlet|[/url] www.bootsuggoutlet.info
[url=http://classic-tall-ugg-boots-5815.blogspot.com/]tall ugg boots[/url] classic-tall-ugg-boots-5815.blogspot.com
[url=http://www.spyderjackets.info/]spyder ski jackets[/url] www.spyderjackets.info
Books, like friends, should be few and well chosen.
tall ugg boots classic-tall-ugg-boots-5815.blogspot.com
michael kors bags michael-kors-bags-store.blogspot.com

Anoniem zei

What is learned in the cradle is carried to the grave.
[url=http://www.bootschristmas.info/]ugg boots sale[/url] www.bootschristmas.info
[url=http://burberryoutletnew.blogspot.com/]burberry outlet[/url] burberryoutletnew.blogspot.com
[url=http://replica-louis-vuitton-outlet.blogspot.com/]replica louis vuitton outlet[/url] replica-louis-vuitton-outlet.blogspot.com
there is no royal road to learning.
burberry bags burberry-bags-2012.blogspot.com
fox fur ugg boots fox-fur-ugg-boots.blogspot.com