woensdag 26 september 2007

De beschermende handen om het kuikentje (Door Ludo)


Het is al even geleden dat Edward hier een statement van jewelste neerzette met zijn post over ‘het kleine gehandicapte kuikentje’. Waarbij dat kuikentje symbool stond voor de samenleving zoals die nu is.
Ik kon toen niet reageren, omdat ik de woorden nog niet had. Nog steeds niet, maar ik ga hier op mijn manier op verder. Waarom? Omdat het onderwerp mij intrigeert en omdat ik denk dat er allerlei bewegingen zijn die wij, hoog opgeleide, overwegend links denkende mensen, niet zien en, misschien wel, niet willen zien.

Geert Wilders en Ehsam Jami doen, als politici, uitspraken die door een groot deel van de Nederlandse bevolking gewaardeerd worden. En als je allerlei opiniepeilingen mag geloven, dan is er een groter deel van de bevolking het zéér met ze eens dan het deel van de bevolking dat het zéér met ze oneens is. Daartussen zit een groot grijs electoraal gebied.

Een nog groter deel van de bevolking voelt zich niet thuis bij de traditionele politieke partijen. De hedendaagse samenleving wil (en kan?) niet begrijpen dat regeringsverantwoordelijkheid leidt tot compromissen. Men heeft tenslotte gestemd voor een partij en men houdt die partij aan gedane uitspraken.

Als er niets verandert bestaan de PVDA, de VVD en D’66 (nog geen tien jaar geleden coalitiepartners) over 5 jaar niet meer. En ik denk dat dat terecht is, want de huidige samenleving eist van politieke partijen dat men de kiezer serieus neemt. Een mechanisme dat bij geen van deze partijen in essentie aanwezig is.

Sterker nog. Deze drie partijen zijn op zijn minst even populistisch als Geert Wilders, maar gooien het in een politiek correct sausje, waar de hedendaagse kiezer van walgt. Liever dan Geert Wilders die in elk geval ‘eerlijk is’. Dit staat tussen aanhalingstekens, omdat Geert Wilders nog nooit heeft (kunnen) laten zien, dat zijn visie op de Nederlandse samenleving werkbaar is. En hij nog nooit verantwoordelijkheid heeft gedragen in een kabinet. De bondscoach aan de zijlijn heeft al snel gelijk. Toch neem ik hem bloedserieus, omdat hij wel tot de kern komt van ons kuikentje. Ons gehandicapte kuikentje is namelijk niet gehandicapt, maar oneerlijk. En dat is al bijna tien jaar lang de essentie van de boodschap die de kiezer de politieke partijen meegeeft. Als ons kuikentje al een handicap heeft dan is ze ziende blind en horende doof.

Drie voorbeelden van hoe het niet moet.
Thom de Graaf, onze minister van de gekozen burgemeester. Het uithangbord van het kroonjuweel van zijn partij, treedt af, omdat het kroonjuweel niet gerealiseerd wordt. Maar vervolgens wordt hij een benoemde burgemeester in Nijmegen. Dit is niet uit te leggen aan de kiezer. Alle nuances ten spijt moet je dan keihard constateren dat Thom de Graaf een onbetrouwbare klootzak is als politicus.

Tweede voorbeeld: Rita Verdonk houdt zich niet aan gemaakte afspraken binnen de VVD. Royeren en zetelverlies op de koop toenemen is geen optie. Er worden noodscenario’s uit de kast getrokken, iedere VVD prominent mag zijn zegje doen om maar te voorkomen dat Rita in, notabene, opiniepeilingen zetels afsnoept van de VVD. De geschiedenis leert dat mensen na een belangrijke politieke keuze in eerste instantie populistisch reageren en vervolgens pas gaan nadenken. Als populisme in een partij regeert, ook dat leert de geschiedenis, dan wordt dat altijd door de kiezer afgeschaft.

En dan ten derde. De PVDA heeft zichzelf vandaag opgeheven. 63% van de bevolking is tegen de Europese grondwet. Maar die grondwet moet er gewoon komen. Dat heeft men allang bepaald. De PVDA was voor een tweede referendum, maar heeft zich, regeringsdruk, laten overhalen om dit standpunt te laten varen. Helemaal niks mis mee, maar wees dan eerlijk en ga niet lopen roepen dat het hier ‘maar’ om een verdrag gaat in plaats van een grondwet. Dat pikt de Nederlandse samenleving niet meer. Een “sorry, dit krijgen wij in dit kabinet niet voor elkaar” is voor veel mensen genoeg.

Er is een probleem. En ik denk dat het probleem zit in allerlei strategische adviseurs bij de gevestigde partijen, die alle negatieve berichten, kost wat kost, willen ‘downplayen’. Het volk is tenslotte dom. Voeg daarbij een, diep geworteld, politiek correct denken en de chaos is compleet. Eerlijkheid is het sleutelwoord. En een beschermende leider niet.
Eerlijke handen om het kwetsbare, maar zeker niet gehandicapte, kuikentje.

De nieuwe partij voor nuance, redelijkheid en eerlijkheid zal een groot deel van de kiezers trekken. Maar voordat die partij ontstaat zal er eerst vertrouwen moet zijn bij een groot deel van de bevolking dat deze partij in eerste instantie ‘eerlijk’ is. En juist dat is het probleem van de huidige maatschappelijk politieke context.

En dat betekent dat je met name de problemen daadwerkelijk erkent. Er zijn namelijk kutmarokkanen, extremistische islamieten, racistische provincialen, aidsverspreidende homo’s en er zijn milieuterroristen. Pak ze aan, maar generaliseer niet en heb vertrouwen in het zuiverend karakter (dubieuze term) van onze samenleving. We zijn niet dom. Maar hebben gewoon een enorme hekel aan oneerlijkheid.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank, dank, goed stuk. Heb er wat reacties op te geven, maar nog geen tijd. Komt later.

Anoniem zei

Ludo! Chapeau! Een week na je ontmarathonmaskering verras je ongebroken met een politiek essay van formaat. Welk een veelzijdigheid. Vertelde ik je eigenlijk al eens dat ik er trots op ben je te kennen?
Mijns inziens heb je in een groot aantal opzichten gelijk.
Dat veel “hoog opgeleide, overwegend links denkende mensen” rond het vuur van hun politieke correctheid – en dús met hun rug naar ‘wereld’ of zelfs ‘realiteit’ – elkanders navel zitten te bestaren.
Dat Wilders en Jami “uitspraken [doen] die door een groot deel van de Nederlandse bevolking gewaardeerd worden”, waarbij aangetekend dat Jami’s ideeën volgens mij (zeker inhoudelijk) beduidend méér weerklank vinden dan die van Wilders. Wat níet wil zeggen dat ik de grootte van het aantal Wilders-sympathisanten (volgens De Peilingen momenteel circa 12% van alle stemgerechtigden) bagatelliseer, integendeel.
Dat – als ik je “zéér met ze eens” versus “zéér met ze oneens” zo mag ‘vertalen’ – PVV-stemmers meer verbeten zijn, meer van hun gelijk overtuigd, bozer, meer urgent verlangend naar verandering en (probleem)erkenning dan – aan de andere kant van het ‘spectrum’ – Groen Links-stemmers.
Dat het “mechanisme” de kiezer serieus te nemen bij de ‘gevestigde’ politieke partijen “in essentie [niet] aanwezig is”.
Dat “eerlijkheid” een “sleutelwoord” is.
En meer.
Er is ook meer wat ik hier zou willen schrijven, maar nu geen tijd. Wellicht vanavond.

Anoniem zei

Mooi, Ludo.
Net als mijn comment-voorgangers loop ik te vechten tegen de tijd.
De vraag of eerlijkheid en politiek samen gaat houdt me bezig.
Behoefte aan eerlijkheid: JA! Tuurlijk.
Maar is het mogelijk met al die Ego's in Denhaag?
Twijfelachtig...

Marc V. zei

Het grote probleem is, dat aanpakken van problemen pijn doet of kan doen.
Een referendum? Je kunt ook zeggen: daar hebben we toch en volksvertegenwoordiging voor?? Natuurlijk doet de PvdA er verstandig aan om gewoon te zeggen: " sorry, in deze kabinetsperiode even niet gelukt".
Het geroep van Wilders doet mij, als niet bepaald links denkend mens, de haren overeind staan. Maar hij raakt soms een probleem aan. En alleen dat doet al pijn. Wat dan als men dat probleem aanpakt?? Dat doet nog heel veel meer pijn. Overigens: hij maakt vaker problemen die er niet zijn.

In een geweldige uitzending hier op radia CANNA hoor ik heel wat goede dinen van Ludo. Het compromis is uit beeld, vooral bij partijen die nog nooit regeringsverantwoording hebben gedragen, maar misschien ook wel bij die partijen die dat wel doen of hebben gedaan. Misschien wel de kracht van Rouvoet en de zijnen.
Ze hebben een duidelijke mening, waar ik het regelmatig niet mee eens ben, maar ze dragen hem uit en zijn toch bereid om te komen tot een compromis. Ethische wetgeving is niet teruggedraaid. Gelukkig niet, velen hebben al moeite met het fatsoenlijk naleven van de destijds gemaakte afspraken.

Eerlijkheid. Jawel, het toverwoord. Welke politici is mens genoeg om toe te geven dat hij of zij fout zit of zat? Of dat het niet kan wat hij/zij eigenlijk wil. Of dat hij of zij het doel niet bereikte waar men naar streefde.

Overigens: welke leraar doet dat altijd? Welke vertegenwoordiger, welke advocaat of rechter, welke vuilnisman, schilder of groenteboer, welke opticiën of burgemeester?????

Rita Verdonk blijft overigens altijd zitten. Of je ze nu uit de partij zet of niet. Of ze nu schipholbrandminister is of niet. En Mark Rutte zal ook wel nooit toegeven dat het misschien niet zijn meest handige actie was.

Maar Ludo: je bijdrage heb ik met veel waardering gelezen, mijn bijdrage is minder goed doordacht en gestructureerd. Mijn gedachten gaan weer te snel, het is weer eens te veel en te groot om goed te kunnen reageren en te belangrijk om lang te wachten.

Anoniem zei

Zo.
Ik heb nog steeds niet heel veel tijd, waarvoor sorry, maar toch je stuk nog eens gelezen.
Nogmaals dank, omdat het een goede en spannende bijdrage is, hier op Canna.

Maar bij herlezen storen me toch een aantal zaken. Bijvoorbeeld dat je Wilders' zogenaamde eerlijkheid tegenover de zogenaamde oneerlijkheid van PvdA, D'66 en VVD zet.
Ik vind de 'oneerlijke' voorbeelden die je van die drie partijen geeft ook inderdaad geen mooie moves.
Maar maak het alsjbelieft niet even groot als Wilders' zogenaamde eerlijkheid. Want eerlijk? Wilders? De man die regelmatig feiten tevoorschijn goochelt die geen feiten zijn? Die zaken roept over in de Telegraaf geschreven half bij elkaar verzonnen nieuwsberichtjes? Die niet kloppen met hoe het werkelijk is? En dat dan 'eerlijkheid' noemen?
Nee, zelfs als je die 'eerlijkheid' tussen aanhalingstekens zet vind ik dat nog veel, veel, veel te kort door de bocht.

Volgens mij ligt het probleem helemaal niet zo bij traditionele of niet-traditionele partijen. Wat er mist is TAAL.
Uitleg.
Helderheid.
Genuanceerde helderheid.
En betrokkenheid - dat allemaal, nogmaals, in duidelijke TAAL verwoord.

Plus, laat ik dat er nog aan toevoegen: durf.

Ik was blij dat Premier Balkenende EINDELIJK eens iets helders tegenover Wilders zei, maar wat gebeurt er? Hij laat zich daarna weer overtroeven door Wilders, en geeft geen antwoord meer.
Iemand moet toch duidelijk kunnen zeggen: meneer Wilders, u maakt zich terecht zorgen om een aantal zeer moeilijke aspecten van de Nederlandse samenleving. Er gaat een hoop fout. Maar een politicus die geeft om zijn land, die geeft om zijn mensen, sluit a) geen grote groepen mensen uit en is b) niet voornamelijk op eigen winst uit en meldt c) ook wat er wél goed gaat, zodat we aan oplossingen kunnen werken, en de angst bestrijden in plaats van opwekken.
Enzovoort. En dan helder en betrokken en gemeend. Dus.

Ik zie bij iemand als Cohen wél die mogelijkheden. En er zijn er meer.

Anoniem zei

Hé Edward….
Misschien vergis ik me, - dat moet Ludo maar zeggen, - maar ik lees collega Abbinks “liever dan Geert Wilders die in elk geval ‘eerlijk is’” als iets wat niet L., maar de in de zin ervoor genoemde “hedendaagse kiezer” vindt.
En misschien vergis ik me wéér – dat zou wat zijn -, maar plaatst onze Hoogkerkenaar, die jij veel beter kent dan ik (ook omdat ik hem langdurig niet heb wíllen kennen), Wilders' “zogenaamde eerlijkheid” niet alleen “tegenover de zogenaamde oneerlijkheid van PvdA, D'66 en VVD” om duidelijk te maken hoe een groot aantal potentiële kiezers denkt? Kiezers die genoeg hebben van het gelieg of gedraai van Balkenende, Bos, Rutte, Tichelaar, Verdonk en anderen, en snakken naar eerlijk- en duidelijkheid, die ze bij Wilders, maar ook bij bijvoorbeeld Marijnissen, ménen te vinden.
Ik ben niet met Ludo eens dat PvdA, D’66 en VVD “op zijn minst even populistisch [zijn] als Geert Wilders”. Dat lijkt me domweg niet wáár.
Wél heeft Ludo een punt als-ie schrijft dat Wilders door (anderhalf miljoen) mensen als eerlijk wordt erváren omdat laatstgenoemde geen regeringsverantwoordelijkheid draagt. Wat oppositiepartijen zeggen, wordt altíjd ervaren als eerlijker dan wat regeringsfracties te berde brengen omdat laatstgenoemde niet eerlijk wíllen of menen te kunnen zijn. En dat is, lijkt mij, een fout die – hoewel zo oud als de (coalitie)politiek zelf – niet nog veel vaker kan worden gemaakt. Het beschamende referendumgedraai van Tichelaar, Rutte en Verdonk toen nog arm in arm, Balkenendes onwil om inzake Irak openheid van zaken te geven, et cetera, et cetera, et cetera, et cetera: - te veel, te vaak. Ik denk óók dat ‘Den Haag’ zo langzamerhand te ver is gegaan, De Kiezer het niet veel langer gaat pikken en dat, tenzij de gevestigde orde de wijsheid en het lef bezit zichzelf opnieuw uit te vinden, nóg meer mensen zich óf van de politiek zullen afkeren óf hun heil bij populisten zullen zoeken.
Ik deel, E., je weerzin jegens Wilders, - dat weet je, - maar pleit er voor “de 'oneerlijke' voorbeelden die [Ludo] van die drie partijen geeft”, níet af te doen als “geen mooie moves” en wél “even groot als Wilders' zogenaamde eerlijkheid” te maken. ’t Zijn namelijk dit soort ‘oneerlijkheden’ (en als we er een uurtje voor gaan zitten, kunnen we er nóg 200 noemen) die Wilders’ voedingsbodem vormen.

Ludo zei

Heren en Jeska,

ja, tijd is ook hier even een probleem.
Maar dank voor jullei bijdragen. En eigenlijk heb ik niet heel veel toe te voegen. Inderdaad, zoals Kees zei, bedoelde ik met "de eerlijkheid van Wilders" de eerlijkheid zoals die door veel mensen in de samenleving wordt ervaren. Tekenend is ook dat er in dorpen, zoals die waar ik woon, er tamelijk veel mensen wonen met een grote sympathie voor Wilders. Het heeft, inderdaad Edward, ook te maken met taal. Zelden of nooit is er een immigrant in onze regio te vinden, maar de onderbuikgevoelens die opspelen bij 'het vreemde' en 'het onbekende', doen zijn werk, omdat Wilders (helaas) wel de juiste taal spreekt. De taal van de gevestigde politieke partijen begrijpt men niet. Athans zo lijkt het.
En dan kom ik gelijk op het populisme van de gevestigde partijen. Het gebrek aan durf (heel mooi door Edward verwoord) is ook een vorm van populisme. Angst om zetels te verliezen en de luwte verkiezen in de discussie. Of juist de discussie bagetalliseren. In één ding hebben Jami en Wilders gelijk. Er zijn maatschappelijke problemen in dit land en daarvoor hebben de gevestigde partijen te lang de ogen gesloten gehouden.
De ogen hadden al geopend kunnen worden toen Pim er nog zin an had, maar we zijn 6 jaar verder en nog steeds bekruipt mij het gevoel dat veel politici het nog steeds niet snappen. Maar dat laatste terzijde.
Een type als Cohen, volgens mij een van de aardigste en intelligentste mensen in de politiek, lijkt mij niet wenselijk. Cohen is te soft. En zal een groot deel van de mensen, de hardliners, nooit aan zich kunnen binden. Misschien hebben we ook wel helemaal geen leider nodig, maar wordt het gewoon tijd voor een volksrevolutie voor Taal, Daadkracht en Eerlijkheid. Vervolgens
Kees Spiering dichter des Vaderlands, Edward van de Vendel President van onze taalrepubliek en Bibi DT Koningin.
Ik weet het ook niet en heb zeker niet de wijsheid in pacht om de huidige maatschappelijke problemen op te lossen. Maar misschien kunnen we het wel met elkaar?

Ludo zei

En Kees Spiering, ik ben al jaren geen Hoogkerkenaar meer. Ooit wel een Hoogkerker. Maar zo voel ik me ook niet meer, zelfs aanstaande zaterdag niet, als ik aldaar aan een hardloopwedstrijd meedoe. Maar goed, daar mag ik van jou niet meer over schrijven. Het broodje hamburger bij cafetaria Wegter aan de Zuiderweg kan ik je wel aanraden. ;)

Anoniem zei

Dan zou ik graag de taak van hofnar op me nemen en spotprenten maken.
Want dat is wellicht ook iets dat in het huidige politieke klimaat mist, een gezonde portie zelfspot. Men neemt zichzelf veel te serieus. Politici lijken meer met zichzelf bezig dan met de wezenlijke kwesties die spelen.

Anoniem zei

Abbie, 't is als met die slappe Peperstraatkroket: je kunt hollen wat je wilt, maar Hoogkerk kom je niet voorbij. Kus.