dinsdag 11 september 2007

Gisteravond om 20 u 34 min en 52 sec (door Bibi)

Mijn vroegere dierenwinkel in Rotterdam had een papegaai. Als je daar binnenkwam zei hij: ‘Hallo! Halloooo!’ Het woord kraste door de zaak en klonk zo helder en vrolijk dat ik altijd heel hard ‘Hallo!’ terug riep. En dan zei ik er vaak ook nog bij: ‘Hoe gaat het nu met je?’
Gealarmeerd door de papegaai kwam de meneer van de winkel daarna tevoorschijn en begroette mij en dan kroop ik weer iets terug in mijn schulp en zei netjes: ‘Goedemiddag.’ De vrijheid en openheid die ik even daarvoor had gevoeld nam ik mooi weer mee naar binnen toe.
Heelheel zelden gebeurt er ook zoiets met mensen. Je geeft iemand een hand, je zegt je naam en in plaats van direct weer naar binnen te gaan blijf je gewoon zorgeloos buiten staan. Met je hele hebben en houen zal ik maar zeggen.

Gisteren gebeurde dat. Ik mocht mee met E. E. had een tekst geschreven voor de nieuwe cd van Gé Reinders. Ik heb weinig met koper, niets met Limburg, maar bij het nummer Bloasmuziek hou ik altijd mijn adem in. Dus ik wilde maar wat graag mee naar café de Smoeshaan waar het allemaal zou gaan gebeuren.
Gé zag E. en er volgde een omhelzing.
Ik kreeg een hand. Het was op dat moment 20 uur 34 min. 52 sec. Zulke momenten vergeet je niet. Natuurlijk liet ik die hand weer los, maar bij het loslaten bleef ik dus gewoon buiten staan. Ik dacht hé, het is hier helemaal niet koud. Gé was de papegaai. En omdat hij een ieders papegaai was, bleef iedereen in dat café buiten staan. Het gloeide daar in de Smoeshaan. Iedereen hield van Gé, waarschijnlijk omdat hij zelf altijd buiten staat. Misschien weet hij niet eens wat binnen is.
Bij zijn toespraak hoe de cd tot stand was gekomen moesten we verschrikkelijk lachen om zijn eigen blijheid. ‘Woow,’ zei hij telkens, ‘en toen wilde de fanfare van Oost-Souburg ook nog met de cd meedoen, woow, woow, woow.’ En de blaaskapel van zuidelijk-Flevoland. En het koper van Franeker. De toeters van Limburg (en dat zijn er nogal wat) en de bellen van Drente. Iedere provincie kreeg zijn eigen lied. We klapten en joelden.
En toen ging de cd op en we luisterden, en we aten Limburgse vlaai, en we dronken Gulpener bier, uit Gulpener bierglazen. Ik was blij en ben die avond niet meer naar binnen gegaan. Gé was de papegaai uit mijn oude dierenwinkel. Gelukkig worden papegaaien heel oud. Ik moet er eigenlijk weer eens langs. Gewoon hondenbrokjes gaan kopen hier tachtig kilometer vandaan. Die omweg heb ik er wel voor over, want wat is het fijn om buiten te zijn.

(Kijk op www.fabchannel.com voor meer liedjes van Gé Reinders. Betere geluidskwaliteit én het liedje met tekst van Edward, MODER OP SJIPHOL)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Off-topic, zoals dat heet:
Hoe was het gisteravond om 23 u 34 min en 52 sec met je? Zag je ook Pauw en Witteman, waar staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayrak (in mijn ogen heel hoopvolle) plannen presenteerde om de hulpverlening in Nederlandse jeugdgevangenissen te verbeteren?

Anoniem zei

Alexander, ik was buiten mezelf dus, ook nog om 23.34.52, en heb zodoende P&W gemist, maar weet wel alles van het rapport. Ik moet nog eens kijken naar uitzending gemist.

Anoniem zei

Dat kan ik je zeker aanraden! Dit was alweer haar reactie op Het Rapport. Ik was echt blij.

Anoniem zei

Wat heerlijk om mijn vaderstaal weer eens te horen. De Limburgse taal is zelf al muziek.
Ge-wel-dig nummer, bloasmuziek! Ook ik heb eigenlijk niet veel met koper, maar sinds de film Brassed Off wel. Ken je die, Bibi?
Hopelijk krijgt dit verhaal een vervolg!

Anoniem zei

Nee Ingrid, die ken ik niet. Gaat die over Ge R.?
@ iedereen: het was wel raar dat ik hier een stukje schreef over papegaaien en Ge R. en dat ik elders las dat Alex de allerberoemdste papegaai ter wereld die dag stierf. Papegaaien (en Ge R.) roepen de mensheid naar buiten toe. Wat ik eigenlijk zeggen wilde met dat stukje is dat dieren je zo openmaken en dat sommige mensen dat ook voor elkaar weten te krijgen. Maar dat begrepen jullie natuurlijk al. Daar ga ik ooit eens een boek over schrijven.

Anoniem zei

Fijn, dus toch (ooit) een vervolg!

Nee, de film Brassed Off gaat niet over Gé R. (sorry), maar over een fanfare in een Engels mijnwerkersdorpje. En is dus ook een aanrader als je 'niks met koper' hebt, of fanfares. Niet in het minst door de prachtrol van de knoestige Pete Postlethwaite.
Zie http://www.imdb.com/title/tt0115744/ voor meer.