dinsdag 25 september 2007

Halalmaal (door Edward)

Bibi is onderweg en vertraagd en internetloos. En daarom even een heel klein stukje van mij - Bibi's stukje volgt snel (vanavond laat, of morgen, als Ludo het goed vindt).

Ik had vandaag twee taalverwarringen - om 7 uur al. Ik moest een hele vroege trein naar Amsterdam hebben en in het gratis blad DE PERS (we hebben er hier weleens op gemopperd, maar hij is verbeterd, sterk verbeterd) stond dit:
halalmaal flauwekul.
En ik las het maar niet.
Lazen jullie het meteen goed?
Ik las: helemaal flauwekul, en: allemaal flauwekul. Toen pas zag ik dat het om maaltijden ging die al of niet halal zouden moeten zijn.

Maar leuker was de verwarring van even daarvóór. In Rotterdam wordt het Centraal Station verbouwd. Onlangs is men begonnen met de sloop van de voorgevel. Nu stonden daar altijd prachtige grote letters op:
C E N T R A A L S T A T I O N.
En wat zag ik vanochtend?
Ze hebben wat letters weggelaten, en geshuffeld. Nu staat er (héél mooi 's ochtends als het nog donker is, de letters zijn blauw-lichtgevend:)
T R A A N L A T E N.

Halalmaal geweldig.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zeker, DE PERS is verbeterd! En goed dat je het daar even over hebt, want ik zocht nog een gelegenheid om mijn groeiende instemming met die krant ook even te laten horen.

Het halalmaal lijkt een woordspeling met 'halal' en 'allemaal' inderdaad - dat was mijn eerste blik.

En toen er onlangs in de trein even geen DE PERS lag, verstoutte ik me om een SPITS te lezen, met de onvolprezen (vaak belachelijke, idiote) ingezondenbrievenrubriek. Daar schreef iemand, niet ongrappig en zeer beklijvend: 'Bedoelden ze niet:
T R E I N L A T E R'

Ludo zei

ik vind het halalmaal goed

Anoniem zei

En ik ben het er halalmaal mee eens. En ik las vanochtend ook de Pers en moest ook 2 keer kijken voor ik echt zag wat er stond...

Anoniem zei

Fijn, Alexander, dat je ook meer tevreden bent over De Pers. Hoogetpunten van de laatste tijd: een groot artikel over 4 (!) pagina's over Ehsan Jami door sterjournalist Kustaw Bessems,
en het dagboekverslag van een van de collega's van de omgekomen militair in Afghanistan van afgelopen week, in zwart op de voorpagina.

Verder: Trein later.. hmm. Ik hou niet zo van treinvertragingszeurders, en daarbij is het niet te vormen uit de oude letters...

Overigens is TRAAN LATEN een project van kunstenaar Peter Hopman.

Over andere aardige Roterdamse projecten: t/m half november staan er vijftig door kunstenaars beschilderde olifantjes door de hele stad. Ze moeten bekeken worden. Dringend. Kom.

Anoniem zei

Nog even iets anders over diezelfde editie van DE PERS van vandaag, ik las hem vanavond in de trein, zo'n gezellig al-door-weet-ik-veel-hoeveel-mensen-gelezen exemplaar: daar stond het woord 'Broodfok'. Daar knipperde ik ook even van met mijn ogen.

Ik moet zeggen dat de SPITS-brievenpaginacontext ook wel veel deed voor die grap, meestal staan daar alleen maar stuitend domme standpunten en 'betoogjes' ('Want dat vindt toch elk normaal mens!') van vervelende mensen. Dit was duidelijk ook een grap van een vervelend mens, maar wel zo'n grap dat je er de volgende keer aan denkt als je bij Rotterdam Centraal bent.

En daar zal ik binnenkort weer eens komen, denk ik, want ik wil die beschilderde olifanten zien. Olifanten! Daar zijn de beschilderde koeien die het afgelopen decennia de hele wereld door trokken (New York, Londen, ...) niks bij. Al blijven dat koeien (inderdaad, Bibi).