zondag 16 september 2007

Dierenkleding (door Linde)


Mensen horen in kleding te lopen. Dieren niet. Oké, dekens of andere dingen die de gezondheid van het dier goed doen, vind ik nog wel kunnen, maar sokjes van Dolce & Gabbana, truitjes van Chanel of een bijpassende ketting van Dior vind ik toch echt te ver gaan.
Dieren zijn niet gemaakt om in kleding gehesen te worden. En als ze daarbij ook nog in een draagtas meegesleurd worden omdat anders hun sokjes beschadigen, breekt m’n klomp helemáál.
Sommige mensen denken dat sokjes om de voetjes van hun huisdier goed is en dat hij daardoor minder snel zal uitglijden. Nou, ik kan je wel vertellen dat zo’n lapje stof veel minder kan hebben dan de voetzool van een dier.
Honden beginnen zo langzamerhand meer keuze in kleding te krijgen dan wij. Terwijl het toch werkelijk mensen zijn waarvoor kleding uitgevonden en gemaakt is. Tenminste, dat dacht ik tot dusver.
Staan over 10 jaar de computers met een stropdasje om in de huiskamers? En hebben mobiele telefoons dan allemaal mutsjes op? Straks krijgen we nog verkiezingen voor de bestgeklede hond! Tot wanneer zal deze bizarre situatie standhouden? Ik ben het er in ieder geval NIET mee eens.

30 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik óók niet, maar wie zegt dat “mensen in kleding horen te lopen”?

Anoniem zei

Mobiele telefoons hèbben al een sok, tegenwoordig. Of een muts, het is maar hoe je het noemen wilt.
Mode dus, want ter bescherming is onzin: die mobiel valt altijd als je hem net UIT de sok hebt gehaald. Toch? Net zoals boterhammen met jam of pindakaas altijd op hun besmeerde kantje vallen.

Anoniem zei

Overigens ben ik in het algemeen zeer vóór 'nutteloze' versiering.

Maar dat je de grens bij dieren trekt, ja, dat snap ik. Dieren zijn mooi genoeg van zichzelf. Waarom truitjes en regenlaarsjes voor honden (hoewel dat laatste...)? Terwijl een 24 karaats gouden, met diamanten bezet collier als halsband veel effectiever is. Nuttiger ook.
;-)

Anoniem zei

Zoals ik verder in de tekst al zei, beste vader( gnagna ), zijn kleren weldegelijk voor MENSEN gemaakt en uitgevonden. Dús horen zij erin te lopen, en niet de dieren.

Het heeft inderdaad met mode te maken, maar een sok om de mobiele telefoon geeft in iedergeval nog bescherming. Heb je hem in de tas, en valt die eens een keer, dan is de mobiele telefoon niet direct kapot.

Anoniem zei

Maar Linde, dierenkleding is toch voor dieren uitgevonden? Dùs horen zij erin te lopen.

Dat we dat allemaal te gek voor woorden vinden is vervelend, maar ja, hadden die uitvinder maar in een toren moeten opsluiten.

Ik kan me trouwens best een interessante catwalk voorstellen, hoor, met koelkasten in designeravondjurken, kapstokken in badkleding en schemerlampondergoedmodellen.

Anoniem zei

Dat laatste lijkt me een goed idee!
maar voorwerpen hebben geen gevoel, en dieren wel.

Dierenkleding is dan wel uitgevonden voor dieren, maar wie zegt dat ze het leuk vinden? Als een mens een trui niet aan wil dan doet hij dat gewoon niet. Een dier kan dat niet zeggen, die overkomt het eigenlijk gewoon. Het idee van dierenkleding is natuurlijk gekomen van 'gewone' kleding. Het is puur geldwinnerij(is dat een bestaand woord?) naar mijn idee. En ik vraag me af hoe ver dit nog zal gaan.

Anoniem zei

Computers met stropdasjes, daar ben ik voor. En voor koelkasten in avondkleding.

Maar, serieus: ik ben, denk ik, meer van de gematigden. Ik zou mijn eigen kat (ik heb geen eigen kat, maar ik ben meer een mens van katten dan van honden, dus ik zal in de toekomst, als ik al een dier in huis neem, waarschijnlijker baasje worden van een kat dan van een hond) niet rond laten lopen in truitjes en versiersels, omdat de kat al een vachtje hééft en ik het niet uitgesproken mooi vind. Maar ik erger me niet aan mensen die hun dieren wel aankleden. Als het tenminste geen niet-leuke kleding is. En voor dierenkleding heb ik precies dezelfde voorkeuren als voor mensenkleding, denk ik. Dus zuurstokroze kattentrainingspakken zal ik minder waarderen dan een een t-shirt met een geinige opdruk, ofzo.

Wie weet wat dat allemaal doen kan voor de uitstraling van zo'n kat... Hoeft ie nooit meer grijze muis genoemd worden!

Anoniem zei

En toen was het goede argument van Linde over dat dieren niet kunnen terugpraten ineens tussendoor verschenen. En dat is echt wel even een prima argument tegen dierenkleding.

Misschien wil die kat die grijze muis genoemd wordt wel een grijze muis ZIJN.

Anoniem zei

Nou, waar Alexander tot de “gematigden” behoort, behoor ik tot de allerextreemste vleugel van de ADBP*. Iedereen die een dier hemdjes, jasjes, schoentjes, sokjes of truitjes aantrekt,
is een huisdieronwaardige malloot met een Barbie-complex. Punt. En aan zulke malloten erger ík me rot.

* Alle Dieren Bloot-Partij

Anoniem zei

Ik bedoel: kijk nou eens naar de foto bij Lindes stukje en laat op je inwerken wat je ziet. Die mooie, stoere, harde, voor niets & niemand bange Bull Terrier in dat LULLIGE hemdje. Hondonterend.

Jan Paul zei

De bedenker van dat ding moet als taakstraf een driedelig maatpak punniken voor een blauwe vinvis.

Anoniem zei

Ik vind het ook een gek gezicht, die aangeklede beesten op de foto. Dieren aankleden is net zoiets als poedels kappen. Misschien moeten we het aan de dieren zelf overlaten? Maar ja, baby's kunnen zichzelf ook niet aankleden en die leg je 's winters toch ook niet in hun blootje in de buggy? Ik denk dat je het pragmatisch moet bekijken: heeft het beestje het koud? trek hem/haar dan iets warms aan. En anders niet. De dieren in ons gezin hebben het gelukkig nooit koud. Gelukkig maar, anders zouden we hier nóg meer was hebben.

Anoniem zei

Ik ken een hondje dat het heel vaak koud heeft. Ik suggereerde een jasje. De eigenaresse durft dat niet te kopen. Nu snap ik wel een beetje waarom. Want er zijn mensen heel fel op tegen, merk ik hier. De winter komt eraan. Ik ga deze week nog naar de dierenwinkel en ga een jasje kopen voor het oude hondje.
We hebben honden gedomesticeerd, en zij hebben ons gedomesticeerd. Ja, ook andersom. We zijn samengekomen, we zijn bijelkaar ingetrokken. Ik vind het niet idioot. Of ze nu een blindengeleidetuig aan hebben, of een diorhalsband, ze doen niets en niemand kwaad. Ik weet het niet Cannaers, ik weet het niet. Ik ben het in ieder geval niet met jullie eens.

Anoniem zei

O, ik lees nu Bertie pas. Nou dan zijn we het over koude eens. Maar de rest, wat maakt het uit, als een dier daar geen last van heeft? Ik zie baby's met shirtjes aan waarop staat: I love daddy. Het geeft toch niet?

Jan Paul zei

Volgens mij is het een Gaultier wat het hondje op de foto aan heeft. Maar ik kan me vergissen.

Anoniem zei

Ik vind dat Jan-Paul daar wel aan iets raakt. Kijk, merkkleding herkennen we. En dieren zijn niet dom, die herkennen dat ook.

En voor je het weet, zit je dan met honden die gepest worden omdat ze vanwege de kou een Zeeman-jas dragen. Maar als we nou eens een dierenuniform invoerden, dat iedere dierenbezitter bij aankoop van het krijgt? Of bij de geboorte van het dier kan aanvragen bij de overheid?

Anoniem zei

Wat een reacties! Geweldig!
Bibi, wie zegt dat honden geen last van kleding hebben? Men merkt het misschien niet omdat ze niet debiel rondspringen, maar wat zullen ze denken?
Dieren houden zichzelf wel warm. Ook in de zomer zijn er van die mensen die ze een leuk hempje aandoen, 'dat lijkt mooi' vinden ze. Maar honden kúnnen al alleen maar hun zweet kwijt door de tong en voetzolen, dus een hempje maakt ze echt niet blijer in het warme weer.

Jan Paul zei

Voor Sien hebben we een prachtig maatpakje gekocht bij Maison de Bonneterie.

Echt bont. Grotendeels zwart, maar met een wit befje. Ook haar teentjes zijn heel geraffineerd wit. Afgemaakt met bruine vlakken rond de pootjes, bij haar achterwerk en in haar gezichtje. We zijn er heel blij mee. En Sien ook, want ze draagt nooit meer iets anders.

Anoniem zei

Hoi Linde, wat een heen en weer geschrijf opeens. Wel een goed onderwerp dat je aansnijdt want inderdaad zie wat een reacties.
Natuurlijk moet je je hond geen hemdje aanrekken in de hitte. Maar dat honden zichzelf warm houden is niet altijd waar. Sommige rassen hebben zich zo aan onze huizen met verwarming aangepast dat ze niet meer goed in staat zijn zich 's winters buiten warm te houden.
Onlangs was ik bij een nestje jack russel puppies, En een van de hondjes had een heus Dior halsbandje op. Ze was namelijk gekocht door een modemevrouw die werkte bij Karl Lagerfeldt. Twee andere puppies hadden gewone halsbandjes om en de rest had nog niets om hun nekjes. (Ze waren ruim acht weken oud.)
Nu kan ik niets bedenken tegen dat roze halsbandje. Want daar heeft niemand last van.
Honden die een hemdje aankrijgen zullen er denk ik ook geen last van hebben, wel in de hitte, maar doorgaans verder niet. Want er zijn zo verschrikkelijk veel honden die voor hun werk dekjes moeten dragen. Dat is een kwestie van gewenning. Een hemdje schuurt niet, het veroorzaakt geen blaren. Oke, het staat misschien idioot, maar dat is weer een heel ander verhaal. Ik denk er niet over mijn hond gekleed over straat te laten gaan, maar mocht een ander dat willen, dan heb ik daar niets op tegen. Trouwens, ik zie wel honderd honden per dag lopen, maar nog nooit heb er eentje gekleed gezien in een T-shirt.
Ik heb mijn hond wel eens aangekleed voor de foto, dat vond ze leuk, want dan volgde er een snoepje. En al die aandacht vindt ze ook fijn. En ten slotte, en daar zullen veel mensen van gruwelen: er is in Amsterdam een honden/babywinkel. Daar hangen dekjes naast rompertjes. Dat vond ik zo sympathiek toen ik er eens langsliep en de etalage zag. Ehm, Linde, ben je daar nog?...

Anoniem zei

Hallootjes allemaal. Mag ik jullie even gezellig wijzen op onze wintercollectie? Moonboots voor Maltezers, oorwarmers voor Otterhounds, ijsmutsen voor IJslandse herdershonden, Friese doorlopers voor Flat-coated Retrievers, tanga’s voor teckels, we hebben het allemaal.
Check ons out op www.hondvoorlul.nl. Toedels!

Anoniem zei

Het gebeurt voornamelijk in Amerika, dus het kan kloppen dat je het in Nederland nauwelijks ziet. Honden houden zichzelf wel degelijk allemaal warm, alleen dat is van nature. Als je hond 24/7 binnen leeft met de verwarming op 25 graden, dan krijgt hij het later wel koud inderdaad, maar als je dat niet wilt, laat hem dan aan de koudere buitenwereld wennen, en doe hem dan geen jasje aan. Dat is mijn mening in ieder geval. Als je je hond zo leuk wilt aankleden vanwege de aandacht, koop dan een knuffel en neem die gekleed en al op je arm, dan kan ik je verzekeren dat je heel wat meer blikken toegeworpen krijgt.

Anoniem zei

Het kan nog anders. Op de vorige Koninginnedag zag ik iemand die een (blote) computermonitor uitliet. Die hobbelde vrolijk over de keitjes achter zijn baasje aan. Dat baasje had het snoer losjes in zijn handen, maar deze monitor was zo goed afgericht dat hij zelfs niet meer aan kuiten snuffelde.

Die kreeg inderdaad veel bekijks.

Anoniem zei

Hoi Linde, Nog even een klein misverstand verhelpen: met aandacht bedoelde ik niet aandacht van mensen op straat, maar de aandacht die ik de hond zelf geef. Maar dat vind je misschien ook idioot. Ik zal er maar over ophouden voor ik mezelf hier helemaal voor schut zet.

Anoniem zei

Ik bedoelde het helemaal niet persoonlijk wat betreft die knuffel hoor! om eventuele misverstanden maar even de wereld uit te helpen. die celebrities, die met hun aangeklede roze chihuahua overal op de rode catwalk verschijnen, DAT vind ik aandacht vragen.

Anoniem zei

Aaaaaaah, nou ja, al zou ik dat stiekem natuurlijk wel willen Linde, mijn pumps zouden alleen breken onder het gewicht van mijn hond. (Nu zet ik mezelf toch voor schut.)

Anoniem zei

Ja, ho nou, met Alyssa in mijn armen op de rode loper, DAT wil ik natuurlijk ook wel!

Anoniem zei

Keezzzz, mag ik haar dan verkleden? Om te beginnen, een overhemd van jou. Je hebt vast wel een geblokt exemplaar. Je FC-Groningen sokken. Een collier van C. Een zonnebril met een elastiekje eraan. Voor leuk speels op haar kop. En dan een bh over het geheel heen. Dat is modieus, bh's als buitenkleding. Die kopen we nog even. En jij? Jij mag een vachtje aan.

Anoniem zei

Dat vachtje spreekt me aan, zeker als jij er ook een zou aantrekken, maar de bh baart me zorgen. Waar vinden wij er een groot genoeg om A. te omspannen? Gezien navolgend ANP-bericht van 13 februari jongstleden, stel ik voor het in Engeland te zoeken.
"LONDEN (ANP) - Britse vrouwen hebben de grootste borsten van Europa. De Denen komen op de tweede plaats, de Nederlanders op de derde. Dat blijkt uit een onderzoek van een bh-fabrikant, waarvan de Britse krant The Sun dinsdag de resultaten publiceerde.
Van de onderzochte vrouwen heeft 57 procent van de Britten een grote D-cup of een nog grotere beha nodig. Bij de Denen is dat 50 procent, bij de Nederlanders 36.
De Belgische vrouwen bekleden de vierde plaats in het klassement over de borstomvang in Europa. Meer dan de helft, of 56 procent, van de Belgische vrouwen beschikt over een C- of D-cup. Daarmee laten ze de Franse en Zweedse vrouwen achter zich, zo blijkt uit een onderzoek van GfK voor het bh-merk Triumph.
De Britse, Deense en Nederlandse vrouwen vormen de top 3. Vrouwen tussen 20 en 29 jaar hebben meestal de grootste borstomvang."
(Bron: www.AD.nl)

Anoniem zei

heey ik ben het helemaal met je eens maar een ding dieen moeten toch kleren hebben als het koud is anders krijgen ze een onsteking dat is het enige!

Anoniem zei

P.S.
mensen die dieren als assesiores gebruiken zijn vette dieren beulen en niet normaal ook zou dat niet meer moeten gebeuren ! ongelofelijk zeg ik klaag ze nog aan!!! :p