zondag 9 september 2007

Communicatie en spraakproblemen (door Linde)


Wat zou de wereld zijn zonder communicatie? Het antwoord is heel simpel: helemaal niks. Zonder communicatie bereikt geen mens of dier iets. En terwijl spreken het belangrijkste onderdeel van communicatie is, gaan daar ook de meeste dingen fout. Tegenwoordig zijn er meer mensen dan ooit die stotteren, slissen, geen goede spelling kunnen toepassen, of gewoonweg veel woorden niet goed weten uit te spreken.
Logopedie heeft als doel het verbeteren of vergemakkelijken van communicatie. En dát is precies waar ik later mijn beroep van wil maken. Op dit moment zit ik in het examenjaar, dus hierna gaat het écht beginnen. Als ik slaag tenminste. Maar daar ga ik mijn uiterste best voor doen.
Omdat er bezuinigd moet worden, is er geen sprake meer van logopedie op scholen. En dat vind ik erg jammer. Op scholen zijn altijd mensen. En dús communicatie. En wil je dat er beter gesproken gaat worden, dan moet je toch echt bij kinderen beginnen, want ouderen pikken het veel minder snel op. Dus waarom worden in gódsnaam geen logopedistes meer ingeschakeld op scholen? Er zijn er tenslotte genoeg..
Jullie, als schrijvers, zullen ongetwijfeld begrijpen hoe belangrijk het is, om dingen goed uit te spreken. En hoe storend het is, als iemand het niet doet. Stel nou dat iemand een verhaal of een gedicht voorleest, die stottert. Dan is het hartstikke goed geprobeerd, maar je kunt je er dan niet in verplaatsen, wat natuurlijk wel erg belangrijk is.
Ik hoop echt, dat mensen zich in de toekomst meer bewust worden van het feit dat communicatie het állerbelangrijkste is wat er bestaat. En dat ze inzien dat het op scholen eigenlijk onmisbaar hoort te zijn. Ík ga er later in ieder geval álles aan doen, om mensen met spraakproblemen te helpen. Voor hun, en voor de rest van de wereld…

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Oké!

Anoniem zei

Tja, bij mij hebben ze mijn stottertje niet helemaal weg weten te krijgen. Toch heb ik veel gedichten voorgelezen en zelfs een keer te horen gekregen dat het een 'schattig stottertje' was.

Maar je hebt gelijk, kun je niet praten, dan word je niet helemaal serieus genomen.
Doe alsjeblieft je best met mensen die plat praten in functies waar dat niet kan. De barman mag plat, dat moet misschien wel, bij de politieagent vind ik het al minder kunnen, maar stel je een minister-president voor in plat Utrechts.

Anoniem zei

Frank, nog een jaar of vier wachten. ALS je van je schattige stottertje af wilt, KRIJGT L. je er vanaf, no doubt about it.

Anoniem zei

Linde, ik ben eindelijk een beetje bijgelezen na de vakantie, en drie weken later op een stuk reageren heeft weinig zin, maar nu kan het weer.
Ik geniet van je stukken! Fijn dat je Canna-gast bent.
(Is de kinkhoest al over? Ik hoop het.)

Goed dat je wilt werken aan mensen een stem geven.
Het is wel te hopen dat ze hem wijs gebruiken. Maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid natuurlijk.;-)

Anoniem zei

Mooi beroep Linde, alleen blijf van de mannen met stotters af. Frank, wanneer gaan we elkaar ontmoeten?

Anoniem zei

Nobel streven, Linde.
Als mensen dan ook nog wat inlevingsvermogen krijgen dan komt het misschien nog goed met de wereld.

Anoniem zei

Wat goed van je, Linde, en wat een interessant besluit, om dit te willen doen. Het is mooi en wijs.

Ik vraag me af: wat is het geheim van een goede logopedist? Weet jij dat? En hoe werkt logopedie nou precies? Zijn er oefeningen? Kun je er eentje uitleggen? (Als je er tenminste een weet...)

En aan de andere kant moet logopedie naar mijn mening ook niet betekenen dat iedereen hetzélfde gaat praten, want een stembuiging, een stotter of een slisje kan iemand ook góed doen, luister maar naar Kate Nash. Al moet zij niet koningin of iets hoogs bij Shell willen worden - dan moet ze toch echt van haar (karaktervolle) accent af...

Anoniem zei

@ bibi, wil jij mij ontmoeten of mijn stottertje?

Volgens mij is iedereen weer terug van vakantie, dus dan moeten we binnenkort het eerste Canna-etentje gaan doen. Declareren we gewoon als redactievergadering.

Anoniem zei

@ Frank: beide, donders en granaten.