maandag 24 september 2007

Canna Cultuur (door Alexander)

Boek: ROTJONGENS - Bibi Dumon Tak

Ze hadden geen stem. Er werd wel óver ‘rotjongens’ gepraat, maar nooit mét hen. Dat was de aanleiding voor Bibi om het boek te schrijven dat ze schreef. Ze wilde van de criminele jongens zelf horen waarom ze in een jeugdgevangenis zaten, en hoe het leven daar is, of het opsluiten helpt. Het boek is een aaneenschakeling van indringende, want levensechte interviews. Ze sprak Sontje, een piepjonge jongen die een andere jongen bedreigde: zijn gameboy moest hij geven, of zijn oma ging eraan. Ze zag Doddy en Nelson en Winston voor de rechter staan, in verband met een gewelddadige overval. In zijn cel bezocht ze Samir, die zich kapot verveelt in de gevangenis en werkelijk niet inziet waarom dat wat hij krijgt ‘behandeling’ heet.
De verhalen zijn klappen in je gezicht, zonder dat Bibi verweten moet worden dat ze klappen uitdeelt. Want Bibi dringt zich juist niet pamflettistisch op de voorgrond, ze registreert. Het is de kracht van het boek: het verhaal is niet politiek gekleurd. Dit zijn de kale verhalen, het zijn de stemmen van de rotjongens. Maar veel van die stemmen schreeuwen, bewust of onbewust, om hulp, verandering, politieke bezinning. ROTJONGENS heeft het in zich om een van de belangrijkste boeken van het jaar te worden.

Muziek: José González - IN OUR NATURE

Het lijkt net alsof er meerdere José Gonzálezzen meezingen op zijn nieuwe cd IN OUR NATURE. Maar het is eenmansmuziek. Ik denk dat er in totaal één stem en één akoestische gitaar en één basgitaar gebruikt zijn voor de hele cd. Af en toe is er nog een drumtokkeltje, maar eerder van handgeklap dan van drumstokgetok.
Aan de eerste cd van José de Argentijnse Zweed heb ik de dierbare herinnering dat ik er op een avond naar luisterde in een Guatemalteekse hangmat en pas uren later wakker werd, toen het hele hostel al sliep. De muziek van de nieuwe, tweede cd klinkt vol genoeg om niet bij in slaap te vallen, zijn stem heeft een galmpje, een echo, een gemixte tweede stem, een montage van een heleboel akoestische gitaren, die allemaal door José gestreeld bespeeld lijken.
Luister hier en hier en hier (van het vorige album) en hier (een beroemd filmpje).
(Bij haar betoverende optreden in Amsterdam, afgelopen vrijdag, toonde Feist zich verguld en vereerd met haar COLA-benoeming.)

Film: THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY

Jean-Dominique Bauby krijgt een beroerte en raakt geheel verlamd. Alleen zijn linkeroog kan hij nog bewegen. Hij hoort, ziet, ruikt en voelt nog wel hetzelfde als iedereen. Via het oog zal hij de rest van zijn leven moeten communiceren. Onvergetelijk zijn de scènes waarin de verpleegster hem zijn nieuwe 'praat'-systeem uitlegt. Zij noemt één voor één de letters op, hij knippert bij de juiste letter en zo spellen ze samen hele zinnen. De eerste zin die Bauby spelt is: 'Ik wil dood.'
Het is een hartverscheurende, heel mooie film.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou moe, zal ik zoiets dan maar niet meer doen?

Anoniem zei

Zeker wel! Liefst elke week - mag ook naast een eventueel ander stukje :-)
Niet reageren betekent niet altijd niet waarderen - bovendien las ik het door omstandigheden pas net :-)
Inderdaad, BB's boek is belangrijk, en groots. En die film wil ik heel graag zien.

Jan Paul zei

Wie zwijgt stemt toe.

Als je veel reacties had willen krijgen, dan had je Bibi´s boek juist moeten áfkraken...

Jan Paul zei

En laten we wel zijn, zo moeilijk was dat niet geweest. Want zo goed is het nou ook weer niet.

Jan Paul zei

Integendeel.

Anoniem zei

Ik kwam vandaag pas toe om enkele linkjes te bekijken Alexander. De voorbereiding van de kinderboekenweek en een deadline zorgt voor hectiek…
Ik vond al die stuiterballen in de clip leuk! Zou dat gephotoshopt zijn? of hebben ze echt met stuiters lopen gooien?!

Anoniem zei

Alexander, GRAAG vaker!
Je weet dat ik altijd blij ben met boeken-muziek-filmtips. Ook náást een ander stukje. (Goed idee, Edward!)

Bibi's boek: helemaal mee eens. José González: ook mee eens. Mooie herinnering beschrijf je daar!
De film ken ik nog niet, maar als hij zo mooi is als ze van Mar Adentro zeggen (toch wel een vergelijkbaar onderwerp) dan is het een aanrader.

Ik keek wel eerder, maar kwam er niet toe te reageren. Misschien omdat je een recensie niet recenseert? En/of omdat ik het er helemaal mee eens ben. En omdat je dus niet solliciteert naar een schop, zoals Jan Paul. ;-)

Anoniem zei

Ah, nou, gelukkig maar, dat is weer een geruststelling! Dank je wel!

Jeska, ja, inderdaad, gaaf zijn die stuiterballen, hè, en ik zou het zó knap vinden als ze dat gephotoshopt hebben, dat ik dat eigenlijk niet kan geloven. Ik zou in elk geval wel weten wat ik leuker zou vinden als reclamefilmpjesmaker...!!

Ingrid, ja, zeker zo mooi als MAR ADENTRO. Alleen minder zielig - gek genoeg. Maar alledrie de keren dat ik MAR ADENTRO zag moest ik ontzetttend hard huilen, en dat gebeurde mij deze film niet. Niet omdat ie minder aangrijpend is!

Anoniem zei

Ik ook!
Ladingen stuiters zou ik de lucht in gooien. In alle kleuren van de regenboog en dan met een paraplu er doorheen dansen!

Anoniem zei

De reclame is niet gephotoshopt! Ze hebben echt een lading stuiterballen losgelaten en dat gefilmd. Minstens zo knap toch?
Elke keer word ik weer helemaal blij van de kleurtjes, en zit ik
ademloos te kijken. Vooral die kikker, rond 1:40 min., die meespringt. Ge-wel-dig shot!

Anoniem zei

Helaas heb ik de eerste twee nog niet kunnen lezen/horen maar de film heb ik wel gezien en ik was regelmatig in tranen. Wat een super aangrijpende film was dat. Zag je hoe groot en rood dat oog was? Bijna eng...

Anoniem zei

Wow Alexander, ik kom net binnen hijgen (treinen, trappen, rennen) na twee dagen lezingen. En ik moet meteen weer weg, maar ik ga onderweg op de fiets fluiten.