zaterdag 13 oktober 2007

Frisse taal 2 (door Edward)

Hoe is het met de Frisse Taal Trofee? Het is goed met de Frisse Taal Trofee.

Alleen zijn de reglementen iets veranderd. Voortaan kan de trofee alleen uitgereikt worden aan politici of aan voetballers (of eventueel aan andere sporters). Dat zijn namelijk beroepsgroepen die misschien niet al te snel uitblinken in het bezigen van frisse zinnen.
En dus dienen de voetballers en de politiekers die WEL vers en fris spreken hier op Canna op een bruun paard rondgereden en gelauwerd te worden.

Voorlopig staat het 0-3 voor de voetballers. Want de Canna Frisse Taal Trofee van deze week gaat naar verzorger Stef Hoenjet van voetbalclub MVV. Hoenjet werd geïnterviewd over de vroegere MVV-speler Kenneth Perez (nu, na o.a. een onfortuinlijk seizoen bij Ajax, vaste waarde bij PSV).
Hoenjet was zeer positief over Perez. Dit zei hij bijvoorbeeld over hem: 'Geen grootbek.'

Grootbek. Mooi en helder woord. Mogelijk afkomstig uit het Limburgs, ik weet het niet zeker. Maar het woord mag van mij meteen wortelschieten in de rest van Nederland, net als eerder 'we zitten in een verhaal' of 'iedereen is op dezelfde pagina'.
Dus Hoenjet: prefiesiat.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Goh, ik zou graag iets opperen maar ik ben niet zo goed thuis in de sportwereld...En van politici heb ik eigenlijk mijn buik behoorlijk vol.

Mag er echt verder níemand meedingen?

Anoniem zei

Gaaf woord: grootbek.

Anoniem zei

Geen idee waar ’t vandaan komt, maar zowel hier in het noorden als in Zuid-Afrika wordt ‘grootbek’ ook gebruikt.
Ik moest altijd lachen om ’t taalgebruik van voetbaltrainer Fritz Korbach. Over een van zijn spelers zei hij bijvoorbeeld eens: “Als die een schijnbeweging maakt, zitten er gelijk drie tegenstanders op de watertoren.”

MetDeZachteG zei

ben laat met het lezen van Radio Canna, maar heb net dus een heel afwisselend landschap gezien, errug leuk. ha, Sef Hoenjet, deze goede man is al EEUWEN bij MVV lijkt het. toevallig moet ik er morgen weer wezen, voorbereiding op krant en sponsormagazine. het is altijd een aparte ervaring. en als ik naar Klein Geusselt moet, de trainingsaccommodatie, dan zal ik aan meneer Hoenjet doorgeven dat ie Radio Canna eens een bezoekje brengt...

Anoniem zei

Dag Gina,
wat mij betreft mag je meneer Hoenjet dan meteen de Trofee uitreiken :-)

MetDeZachteG zei

hahaha, ik heb het net aan Stijn Vullings doorgemaild, de link naar de Radio Canna Frisse Taal Trofee! Stijn is een heel vlot commercieel medewerker en tegenwoordig ook te zien in het MVV TV Journaal. Misschien is het wel een leuk item voor de MVV Gazet. Graag dus een foto van het Radio Canna Team met de eh, trofee?

Anoniem zei

Helaas bestaat het Canna Team niet als zodanig... :-)
En de trofee is ook nog niet gematerialiseerd. Maar een persbericht ondersteunen we van harte en we zijn ervan overtuigd dat meneer Hoenjet een bijzondere en voor de club belangrijke man is. Leve MVV, en leve meneer Hoenjet.
(En dank aan jou voor het overbrengen!)

MetDeZachteG zei

hoi! was vandaag dus bij MVV en zelfs op de trainingsaccommodatie en ook hartstikke helemal van plan om meneer Hoenjet zelf te spreken en een kort filmpje te maken ofzo, maar ik word altijd nerveus als al die voetballers tegelijk rondlopen na een pittige ochtendtraining en ik had er al een paar met moeite te pakken gekregen en staande kunnen houden om afspraken te maken voor interviews en toen dacht ik alleen maar, pfffff, snel wegwezen hier. soms is het er te hectisch.
maar volgende week ga ik weer naar Klein Geusselt en dan zal ik Sef Hoenjet ZEKER op de foto of film zetten. Stijn Vullings had de link meteen doorgestuurd, alleen weet ik niet of men op de trainingsaccommodatie zo met computers en internet bezig is.

MetDeZachteG zei

Ik hou wel van verlaten eilanden. Echooooooooo.....

Heb op mn eigenste blogje net een stukje gepend over jullie Frisse Taal Trofee :-) en Sef Hoenjet. Met een foto van hem er bij.