zondag 7 oktober 2007

Op uitwisseling naar Zweden (door Linde)


Deze week heb ik een heerlijk relaxrooster. Maandag twee uurtjes, dinsdag hoef ik niet heen, woensdag ben ik vrij, en donderdag en vrijdag gewone dagen maar verkorte uren. Dit allemaal omdat de leerlingen uit de vierde op uitwisseling gaan. Aan de ene kant snap ik hun blijdschap, maar aan de andere kant hoop ik van harte dat ze niet mee zullen maken wat ik meegemaakt heb.

Vorig jaar ging ik naar Zweden. De heenreis bestond uit bus-boot-bus-boot-bus. Allemaal hartstikke leuk, maar wel vermoeiend. Toen we daar aankwamen, was ‘mijn meisje’ waar ik te gast was, genaamd Alla Achmed, een uur te laat. De buschauffeur met wie we naar Zweden waren gereisd, moest ons toen naar haar huis brengen. In de bus begon ze opeens te praten, in het Zweeds. Blijkt dat het tegen een vriendin was, die ze door een oortje hoorde van haar mobiel naar haar oor. Ze heeft de hele heenreis niet tegen me gepraat en niet geantwoord op de vragen die ik stelde. Zo onbeleefd bleef het de eerste dag doorgaan. Ik wilde me voorstellen aan haar ouders en zusje, maar ze kwamen uit Iran, en daar doe je dat blijkbaar niet. Ze stootten me aan met hun vuist, en dat was hun manier van verwelkomen. Vervolgens kreeg ik een bordje met rijst, en daar moest ik het maar mee doen. Uit wanhoop heb ik maar wat pepernoten, die ik als cadeautje voor haar had meegenomen, opgegeten. De daaropvolgende twee dagen heb ik daar geen eten meer gehad.
Na 2 dagen had ik contact met Yamie, een goeie vriendin uit mijn klas, waar ik altijd mee omga. Zij had een misverstand gehad met haar ‘meisje’ genaamd Maisa. Maisa was de beste vriendin van Alla, die mij vervolgens compleet begon te negeren. De leraren hielden zich eerst bezig met Yamie haar problemen, en ik moest me maar redden. Maar uiteindelijk zijn we met z’n tweeën bij een Zweedse leraar geplaatst. Hier werd ook een jongen uit onze klas geplaatst omdat het meisje waar hij bij zat op kamp was. Vanaf toen heb ik een paar heel leuke, onvergetelijke dagen gehad. Maar ik was dólblij dat ik bij Alla wegging, en n.a.v. iets wat ze later nog op msn gezegd heeft, kan ik gerust zeggen dat ik een hekel aan haar heb, en haar gelukkig niet meer zal zien.

Op de toren die op de foto hierbij staat, ben ik geweest, en geloof me, die is ONTZETTEND hoog. Iets waar ‘Spieringen’ niet van houden.
Laat het wel duidelijk zijn dat ik hierboven de positieve dingen níet heb vermeld, maar dat die er weldegelijk waren!!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Eh, hóé hoog? Die toren?

Anoniem zei

Linde, wat erg! Zo ver van huis aan jezelf overgeleverd. Maar je hebt je er doorheen geknokt.
Oké!!!! Wist je vader wat je meemaakte? Hij lijkt me zo’n macho die een vliegtuig kaapt om zijn dochter te redden.

Anoniem zei

Het pakt vaak leuk uit, zo'n uitwisseling, maar jij hebt wel uitzonderlijke pech gehad. Wat ontzettend jammer (en wat een suffe muts, dat meisje)! Dapper dat je jezelf er zo doorheen hebt geslagen. Gelukkig heb je het erna wel leuk gehad.
Geniet lekker van je rustige weekje.

Anoniem zei

Relaxrooster - dat is een mooi woord, Linde :-)
En aan het eind van de week nog één keer voor Canna schrijven hè?

Ik hoop dat je door dat hele stomme gebeuren geen hekel aan Zweden hebt gekregen!

Anoniem zei

Macho? Moi?

Anoniem zei

Ja zondag de laatste keer dat ik hier m'n stukje schrijf.
Wel jammer, vind het erg leuk, maar ik blijf in ieder geval lezen!

Relaxrooster vond ik ook wel een mooi woord, jammer dat m'n vader dat heeft geschreven, en niet ik. Oorspronkelijk had ik er 'relaxt rooster' staan, maar papa zet ze altijd op Canna, dus heeft hij het denk ik even veranderd.

Heb geen hekel aan Zweden gekregen hoor Edward! Misschien zou ik wel wéér een keer gaan, als ik de kans zou krijgen. Zo'n eerste keer alleen in het buitenland is natuurlijk even wat enger dan de tweede keer.
Ik zou daarentegen niet in het buitenland willen studeren o.i.d.
Jullie zullen wel vinden dat het een geweldige kans zou zijn, maar ik ben daar absoluut geen persoon voor. Laat mij maar lekker waar ik zit, geen verandering voor mij aub.

P.s.: Ik vréés dat ik volgende week mijn schoolfoto nog niet heb. Maar als ik hem heb zal ik papa even lief aankijken, misschien dat hij hem erop wil zetten.

Anoniem zei

Hohohohoho Truus. Wil jij onmiddellijk je originele tekst checken en me in een moeite door HIER je excuses aanbieden.
'Relaxrooster' is namelijk wel degelijk van jou, al blijkt nu, helaas helaas, dat het een tikfout was. 'Macho', tekstveranderaar: krijg weer veel om mijn oren vandaag.

Anoniem zei

Ik had relaxt rooster willen typen, maar typte relax rooster. Dus vandaar dit misverstand;)

Nouuu pap, een mooie macho is niet lelijk, wees gerust;)

Anoniem zei

Oja, mijn EXCUSES,











Macho ;)

Anoniem zei

Dankjwel,










Dreuzel

Anoniem zei

Jullie zijn me er eentje met z'n tweeën! Ik ben erg benieuwd naar je Linde. Dus ik kijk uit naar je schoolfoto.
En wat een avontuur in Zweden. Ik zou behoorlijke heimwee hebben gehad, vermoed ik.

Anoniem zei

Dat krijg je met immigranten hè. Of ze nu in Zweden wonen of in Nederland, ze passen zich niet aan.

Heel verveledn voor jou dat jij naar Zweden gaat en te maken krijgt met mensen die je ook gewoon in NL had kunnen treffen als ze hun geluk hier waren komen zoeken.....

Anoniem zei

Dit stukje gaat niet over immigranten, maar over onbeleefdheid, ongastvrijheid en voor-'t-eerst-alleen-in-het-buitenland.