woensdag 17 oktober 2007

Things to do (door Ludo)



Er zijn ongetwijfeld mensen die het ook kunnen, maar ik heb jarenlang kunnen leven zonder agenda. Niet omdat ik geen afspraken had, maar omdat ik gewoon een goed geheugen heb. Al die jaren had ik wel een agenda en meestal noteerde ik ook de afspraken er in. Ik bekeek mijn agenda eigenlijk nooit. Slecht als ik weer een afspraak inschreef zag ik ‘staande’ afspraken in mijn agenda.

Ik word oud, vorige week memoreerde ik het al.
Laatst vergat ik twee afspraken vlak achter elkaar. Ik heb besloten dat ik mijn agenda vanaf nu écht ga gebruiken. Consequent de afspraken er in schrijven en de agenda elke ochtend openen als eerste handeling van de dag. Maar daar gaat dit stuk eigenlijk niet over. Dit stuk gaat eigenlijk om die ‘verdomd handige’
things-to-do lijstjes achterin een agenda. Of waar dan ook. Lijstjes met dingen die je moet doen. Van wie eigenlijk?

Werken in het onderwijs betekent ook dat je schoolvakanties hebt. Regelmatig krijg je daar opmerkingen over van mensen die niet in het onderwijs werken. Variërend van: “Alweer vakantie?” tot “Lekker dat je zo vaak vakantie hebt”. Jarenlang ging ik mijzelf dan verdedigen, dat werken in het onderwijs best zwaar is en dat er in de vakanties door heel veel juffen en meesters ook gewerkt wordt, zij het niet zichtbaar met kinderen.

Tegenwoordig voel ik mij niet zo bezwaard meer. En al helemaal niet bij negatief bedoelde opmerkingen. Standaardantwoord: “Ja, lekker hè, had je ook kunnen hebben als je een vak had geleerd”

En dat ik mij niet schuldig voel heeft een reden. Er gaat geen schoolvakantie voorbij of op de eerste maandag van de vakantie heeft mevrouw Abbink (25 vakantiedagen per jaar, de schat) zo’n handige ‘things to do list’ klaargelegd.

“Lieverd,

Lekker uitgeslapen? Vast wel.
Wil je vandaag de volgende dingen regelen:

- Essent bellen over jaarrekening
- spaarlampen kopen
- de douche verven
- zwemles van zondag afbellen
- APK auto regelen
- belastingaangifte kinderopvang regelen
- oordruppels bij de huisarts halen
- draadloos internet regelen
- boodschappen voor vandaag, morgen en overmorgen
- koelkast schuur repareren
- heg snoeien
- gras maaien
- stoep voor het huis onkruidvrij

Veel plezier vandaag, geniet van de meiden!
Kus, M.”

En iedere dag weer. En de briefjes blijven op vriendelijke toon als de ‘things’, ‘done’ zijn.
Neem ik teveel werk mee naar volgende dagen dan wordt de toon van de things to do briefjes strenger.

De reden dat ik mij niet meer schuldig voel over het hebben van schoolvakanties, is dat ik die schoolvakanties nooit heb.

Deze week ook niet. Maar nu is mevrouw Abbink ook thuis. We knappen deze week onze slaapkamer op.
Gisteren en vandaag waren we aan het schuren, verven, behangen. Morgen weer verder. Zelfde ritueel.

Opmerking van mevrouw Abbink om 19.11 uur hedenavond: “Laten we de rest van de week alleen ’s morgens wat doen. Dan hebben we de rest van de dag tenminste nog een beetje vakantie.”
Waarvan akte!

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals Freud vroeg: Was will das Weib?
Ik stel trouwens voor mevrouw Abbink te vragen binnenkort voor een maand of twee als gastschrijfster naar ons eiland te komen. Wil zo langzamerhand HAAR kant van de zaak wel eens horen.
Heb je de 4 Mijl gelopen, Ludo?

Ludo zei

jazeker heb ik de 4 mijlen gelopen Kees. Jij ook? En nu maar rusten voor zondag Kees.

Anoniem zei

Ja maar, Ludo, dat is toch logisch? Als jij de hele dag toch niets te doen hebt en mevrouw Abbink is drukdrukdruk... Ik snap dat wel hoor van mevrouw Abbink.
Sterker nog ik doe dat thuis ook altijd. :)

Marc V. zei

Eigen schuld Kees.
Je zou gewoon een agenda moeten gebruiken. Dan kun je heel veel dingen noteren voor in die vakantie, zodat al die 'nog-te-doen-dingen' er niet meer bij kunnen.
Maandag:
12.00 uur: eten.
13.00 uur: mentaal voorbereiden.
14.00 uur: omkleden.
14.10 uur: warming-up.
14.30 uur: aanvang duurloop.
15.30 uur: einde duurloop.
15.35 uur: cooling down.
16.00 uur: douchen.
16.15 uur: aankleden na het afdrogen.
16.30 uur: glaasje vers geperst sap drinken.

Je hebt zo een drukke middag hoor. Nee, je kunt echt niet de auto naar de garage brengen. (wel zelf de ochtend even volplannen)

Ludo zei

Marc,

briljant! Ik ga direct beginnen met plannen.
En Marieke, waarom verbaast het me nou niet dat jij dat thuis ook doet?

Anoniem zei

Eh, wat is precies mijn eigen schuld?

Anoniem zei

@ Ludo,
waarschijnlijk omdat ik geen man ben? Ofzo? Of om dezelfde reden waarom het mij niet verbaast dat jij gek wordt van zo'n lijstje...

Ludo zei

Ja, Marieke, waarschijnlijk om diezelfde reden.

Anoniem zei

Dat dacht ik al. Overigens mocht je je vervelen na de slaapkamer. Ik heb nog wel wat schilderklusjes liggen bij mij thuis. O en de tegels uit de gang moeten worden uitgehakt. Lijkt me een supervoorbereiding op a.s. zondag.

Ludo zei

@Marieke,

wel ja, ik kar twee dagen voor de marathon nog wel even naar reservebelgië om daar ff jouw huisje te 'doen'. Kom jij binnenkort mijn adminstratie doen dan?

Anoniem zei

Ligt aan de kwaliteit van je schilderwerk... Maar als dat naar tevredenheid is, geen probleem. Voor wat administratie draai ik mijn hand niet om. :)

PS het is geen 'huisje' maar een echt huis. Dus veel schilderwerk.

Marc V. zei

sorry Kees. Ik was even in de war. Ik bedoelde Ludo waar ik Kees zei (en zo lijkt het net per seconde wijzer).

Anoniem zei

Geeft niks Marc, ik kan 't me best voorstellen.

Hella zei

Ha, ha, ook ik zie pas afspraken n mijn agenda als ik er nieuwe bijzet. Zoek wel elk jaar, bij voorkeur in een ander land, een mooie nieuwe agenda uit. Zet mijn naam er netjes (!) in. En ook wie te bellen als ik dood neerval (ICE; In Case of Emergency). Eén troost, ik ben 10 jaar ouder en onthou (bijna) alles. :)

Ludo zei

Ja, Hella, en jij bent bij uitstek degene die things-to-do uitdeelt aan anderen. Dat ook nog. Heeft Henk dit keer wel vakantie gehad? ;)