maandag 22 oktober 2007

Goed nieuws onderlangs (door Alexander)

* Twee meisjes – engelen waarlijk – schreeuwden iets naar me, zaterdagavond, op een lawaaiig feest van onze roeivereniging. Mijn bek viel open. Mijn ogen sprongen uit hun kassen en knikkerden de zaal door. Mijn huid werd als die van een geplukte kip. Ik zag er misschien uit alsof ik hen niet had verstaan, maar dat had ik mooi wel. De engelen hadden me gevraagd hun huisgenoot te worden.
Echt.
De volgende dag ging ik kijken. Het was een hokje, maar een aardig hokje. Om een idee te geven: in de breedte past er geen bed in, in de lengte net twee.
Maar ik denk dat ik het doe, ik denk dat ik bij de engelen ga wonen.

* Radiohead heeft een nieuw album, IN RAINBOWS. Je kunt het alleen nog via internet kopen, voor een bedrag dat je zelf kiest. Ik heb hem na enig wikken en wegen eerlijk nul euro voor betaald. (Was dat laf of slim, ik weet het niet.) Het is gewoon wél een erg goede cd. De krantencritici zijn er een beetje halfslachtig over, ja, het was wel goed, maar niet echt heel erg. Ik vind van wel, wel echt heel erg.
Het goede eraan is dat het eerst ontoegankelijk klinkt, maar slechts heel even, want het is niet ontoegankelijk. Hier 15 STEP en RECKONER.

* Perkamentus is homo, lees ik vandaag in de krant. J.K. Rowling heeft dat in New York onthuld. Ik vind het schitterend. Homo-organisaties in Groot-Brittannië zijn blij, maar een beetje gereserveerd blij, omdat het niet expliciet in het boek staat.
Ik ben juist daaróm blij: omdat het er gewoon is, zonder dat het in het boek staat. Omdat het dus niet geproblematiseerd wordt. Er wordt geen thema van gemaakt. Dat komt niet zo vaak voor in de (jeugd)literatuur, volgens mij. Ik vind dat homoseksualiteit niet elke keer een thema hoeft te zijn als er een homo voorkomt in een boek. Omdat je, in het echte leven, met homo's ook niet de hele tijd over hun geaardheid hoeft te praten. Dan zou je het de hele tijd problematiseren. En het lijkt me juist dat er geen probléém is.

9 opmerkingen:

Jan Paul zei

Gefeliciteerd met je kamer! Even naar de IKEA voor een hoogslaper, lijkt me.

Dat van Radiohead lijkt me juist niet zo slim. Als teveel mensen 0 euro betalen zullen zij het geen tweede keer op deze manier op internet zetten.

Anoniem zei

Ik zou het maar doen, want je hebt er nog een extended kamertje bij (je caravan) en de hele stad is je achtertuin. Gefeliciteerd dus. En in welke buurt?

Anoniem zei

Jaaaaa!
Zie je nou!
Daar is je huisje!
Van harte, Alexander!

Of je hangt een hele grote spiegel op, dan heb je je kamer bijna twee keer. En als je Tonke Dragt leest is je kamer echt dubbel zo groot.

Ludo zei

Gefeliciteerd met je kamer, Alexander. En in dit geval geldt: size doesn't matter.

Anoniem zei

Wonen bij de engelen...
Het klinkt als een eufemisme.
Maar volgens mij zit het wel goed.
Super, Alexander!

En Jan-Paul, ik hoorde op de radio dat mensen er gemiddeld vier euro voor geven. Dat is twee keer zoveel als ze normaal gesproken van een platenmaatschappij zouden krijgen.

Anoniem zei

Het woont nergens beter dan bij engelen. Ik ben blij voor je!

Anoniem zei

Dank, allemaal! Want de felicitaties zijn terecht, ik denk inderdaad dat ik het ga doen.
Want als het niet bevalt is de enige pech die ik heb dat ik weer moet verhuizen - dat komt neer op: ik heb niets te verliezen. En ik zit dan wel mooi weer in Amsterdam (in Oost, vlakbij station Amstel).

Oja, ik heb nog een nieuw sprintje geschreven, fijn dat dat kan, dat het mijn blogdag is. En er komt zometeen ook nog een echt stukje, mijn ode aan Jan Wolkers.

Anoniem zei

Over Perkamentus. Ik vind juist dat ze het niet had moeten zeggen. In de hele serie speelt hetgeen enkele rol. Pas door nu ineens te benoemen dat Perkamentus homo is moeten we het belangrijk gaan vinden. Waarom?

Als het een thema in het boek was, zou ik het snappen. Nu wordt het dat ineens achteraf.

Anoniem zei

Ik had eerder geen tijd, Alexander, maar ook hier felicitaties, en blij en goed zeg en doen.