woensdag 10 oktober 2007

Mentale polonaise (door Ludo)



Lieve, lieve, lieve luisteraars van radio Canna. Nee, hier is niet Mies Bouwman. Het is uw woensdagblogger. Vorige week al beloofde ik een luchtig stuk hier op Canna.
In mijn hoofd is het carnaval.
Niet dat daar enige reden toe is. Op het werk megadruk om, voor één van mijn vele schoolvakanties, alles wat nog ligt af te krijgen. Stress in aantocht vanwege een rennend af te leggen stuk in Amsterdam, maar toch…..carnaval in het hoofd.
Even psychologiseren: stress op het werk kan leiden tot onverschilligheid, en ook overtraindheid kan leiden tot een onterechte staat van euforie.
Is er iets mis met mij, beste Cannaluisteraars? Neen, ik denk van niet en weet eigenlijk ook wel zeker dat dit niet het geval is.

Even een mental check, to be sure.
- trainingskilometers: “vanaf 1 juli: 800 km” check
- fysieke gesteldheid: “geen noemenswaardige pijntjes” check
- mentale weerbaarheid: “are you talkin’to me?” check
- af te ronden taken: “er mag best wat blijven liggen” check
- coördinatie verslavingen: “sigaretten nihil, wijn in proportie”check
- potentiële duivels: “who needs a devil when you are one” check
- hartslag in rust: “44” check
- bloeddruk: “was da?” check
- weerstand van anderen: “is ook een vorm van betrokkenheid” check
- gewicht: “69,4 na het eten” check
- leeftijd: “gisteren 33 geworden” check


Kortom, lieve, lieve, lieve, lieve Cannaluisteraars. Alles gaat hier goed. Carnaval is goed. Alaaf voor iedereen, de wereld is mooi en laten we dat zo houden.
Kop in het zand? Hoor ik al in de verte aankomen. ……..

Neen –2e keer-, Maar nu even geen gemoraliseer en gedoe. Waar normaal gesproken de val van bladeren, kastanjes en het donker worden van de dagen leidt tot energieverlies en mistroostigheid, is daar nu geen sprake van.
Carnaval in het hoofd leidt tot mooie inzichten en een positief beeld van mezelf en de wereld rondom mij.
Soms zijn illusies de moeite van het vasthouden waard.

Zijn er dan redenen? Ja, die zijn er, maar ze zijn slechts aanmoedigingen om carnaval in je hoofd te vieren. Je moet het altijd zelf doen. De aanmoedigingen?

- een paar honderd kinderen en collega’s die je toezingen op je verjaardag
- een halve marathon in marathontempo die je fluitend aflegt
- twee kleine meisjes die je verjaardag vanaf 5.15 uur gaan vieren
- de glimlach van M.
- het sms-je van collega K.
- het vooruitzicht van een vrije dag
- jullie aanmoedigingen op 21 oktober ;)



Het carnaval in mijn hoofd is niet in euforie, maar in permanente staat aanwezig. Blij, blij, blij. Wat een gevoel. En dat allemaal met door ondersteuning van anderen, gevoed door mezelf en bevestigd door een enkeling, Kan iemand een abonnement voor mij afsluiten?

Tot volgende week, lieve, lieve, lieve, ja zucht, lieve Cannaluisteraars.

36 opmerkingen:

Anoniem zei

carnaval in t noorden, dat is n feest mit pit
van veendam noar olle pekel, elkenain dut mit
van hoogezand tot sappemeer
van grönnen tot an stad
elkenain gaait plat

(P. de Haan / F.J. den Hollander)

Anoniem zei

Met excuses voor 1 dag te laat vanwege van alles: maar van harte GEFELICITEERD Ludo!
(Check!)

Anoniem zei

Gefeliciteerd!
En heb je mooie cadeautjes gekregen?

HIEP HIEP HIEP...

(vul hieronder uw hoera in)

Anoniem zei

HOERA!

Anoniem zei

Gefeliciteerd!
En wat een blij(makend) stuk!

betje.com zei

Krijg nou wat, lig ik hier met mijn laptop in bed ziek te wezen, stuit ik op een onwaarschijnlijk vrolijk stukje van LUDO ABBINK!
Geintje hoor, Ludo. Grappig om te zien dat het burgerlijk leven bij jou goed heeft toegeslagen, en dat je er gelukkig mee bent natuurlijk.
En nog van harte "hiep hiep!".

groeten,
Liesbeth (hint nodig? ehm... 1993, basketbal, Zuidhorn)

Anoniem zei

Gefeliciteerd!
Aanstekelijk stuk. Het leven is mooi!

Ludo zei

En ik ben ook niet -the Obelix way- in een ketel prozac gevallen.
Dank voor felicitaties.

Anoniem zei

Gefeliciteerd, Ludo!
Feestmutsen en slingers uit de kast :-)

Anoniem zei

Dan doe ik ook nog even mee:
gefeliciteerd!!!

Anoniem zei

"1993, basketbal, Zuidhorn"....? Ludo? Wij wachten....

Jan Paul zei

Ja Ludo, gefeliciteerd trouwens, is er iets dat je met ons wilt delen?

Wie won?

Anoniem zei

Hoe noemde - pardon: noemden - ze je? 'Magic' Abbink? Ludo 'Air' Abbink?

Anoniem zei

The Dunker?

Ludo zei

"Slam Dunk", Kees, en er zijn dingen die je niet moet delen met anderen.

Anoniem zei

Sjongejonge die Ludo.
Je wordt toch nieuwsgierig naar wat hij nog meer 'sub rosa' houdt...

Jan Paul zei

Onder andere de bijnaam ´Mighty Mouse´ Abbink...

Anoniem zei

Hadden we nou al een meetingpoint afgesproken voor 21 oktober? En hoe gaat het eigenlijk met de voorbereidingen van Kees 'No Guts, No Glory' Spiering???

Anoniem zei

Wat me eraan herinnert! Hoe gaat het eigenlijk met Kees 'De Dichtende Golfer/De Golfende Dichter' Spiering??

Ludo zei

Kees Spiering. Zijn middlename is multi-talent. Dichten, golfen, hardlopen.
Als het goed is staat Kees op 21 oktober- met hond aan de riem, duikbril op en felgekleurde legging aan- aan de start van de A'dam marathon. De limiet van 6 uur zal, gezien zijn afgelegde trainingsuren, een makkie zijn.
Na afloop drinken wij Ketel 1 en steken we een geurige sigaar op.

Anoniem zei

Jaja alexander, het schoot mij plotsklaps ook weer te binnen. Maar ik ben blij dat Ludo me meteen gerust stelt. Ik zal met zuurstofflessen en Ketel 1 in infuuszak klaar staan aan de finish.

Anoniem zei

Ja, gelukkig inderdaad, goed dat aan de duikbril ook gedacht is. Hoeveel beginnende marathonlopers
dát wel niet vergeten! Je bezielende coachschap is eraan af te lezen, Ludo.

Anoniem zei

En heeft Kees de bijbehorende flippers al? Anders maakt hij die marathon nooit vol natuurlijk.

Anoniem zei

@ Ludo; jij, met je één eenenzestig, "Slam Dunk"? Túúrlijk. Slam Piggelmee Dunk. En “er zijn” inderdaad “dingen die je niet moet delen met anderen”, maar géén dingen die je niet met je mede-Cannaërs deelt. Kijk het beginselprogramma er maar op na. “Slam Dunk”: há.

@ Marieke; geloof me, die Slammink leidt een dubbelleven, daar is dat van Batman pinda’s bij is. Kwestie van tijd voor er meer Betjes (sic) de kast uit kukelen. Hoop wel dat ze het op Canna doen. (Dank, Liesbeth, dank, en: welkom!)
Wat mijn voorbereidingen betreft: ik lig op schema. Méér dan dat eigenlijk, - zie navolgende mental check. (Die moet ik van mijn coach wekelijks uitvoeren.)
- trainingskilometers: vanaf 1 juli: 8; check
- fysieke gesteldheid: ja; check
- mentale weerbaarheid: “go ahead, make my day”; check
- af te ronden taken: boekenkasten, dichtbundel, lamp, muizen, plinten, roman, toilet; check
- coördinatie verslavingen: perfect; check
- potentiële duivels: het volgende en voorgaande; check
- hartslag in rust: 144; check
- bloeddruk: 140 over 210; check
- weerstand van anderen: zie ‘mentale weerbaarheid’; check
- gewicht: shit!, had Slam P. Dunk tóch gelijk; check;
- leeftijd: the older the violin, the sweeter the music; check
En mijn marathonnaam is níet ‘Kees No Guts No Glory' – maar Kees Móre Guts Than Glory Spiering’.

@ Alexander; ben er na drie lessen mee gestopt. Leeftijd: niet oud genoeg voor golf; check.

@ Ludo; je hebt helemaal gelijk – “duikbril”: check, “legging”: check, “makkie”, “Ketel 1”: check en neem jij de sigaren mee? - maar die hond wordt een probleem. ’t Luie kreng is net Bruun: het loopt wel, maar ’t drááft niet. En, @ Frank, mijn flippers heeft ’t ook al opgeknaagd. Checkiecheck.

betje.com zei

Wat een ontzettend gezellig clubje nieuwsgierige theetantes hier :D
Misschien kom ik nog wel eens terug.

Anoniem zei

Maar hoe zat dat nou in Zuidhorn? En ben je al beter?

betje.com zei

@ tante t. Bedankt voor je welgemeende interesse. Het gaat al wat beter met me.
Het verbaast het me dat Ludo's basketbal-prestaties vanaf de zijlijn niet algemeen bekend zijn. Zou dat misschien komen doordat zijn team 2e is geworden?? WHOEHAHAHAAA

Anoniem zei

En dat van jou eerste?

betje.com zei

Als ik het me goed herinner wel ja. Nou ja, 'mijn' team... het team die ik stond aan te moedigen dus, de Dunkers uit Zuidhorn.

Anoniem zei

Maar hoe komt 't nou dat je je 14 jaar na dato Ludo Slam Dunk Abbink nog herinnert?

betje.com zei

Goede vraag Tante T. Misschien was hij wel de enige in een felgekleurde legging met duikbril op. Dat is niet zo gebruikelijk in de basketbalwereld, moet je weten.

Anoniem zei

WHOEHAHAHAAA, je wilt het niet vertellen! En dan die verwijzing naar Slam Dunks "burgerlijk leven".... Zwar weiss ich viel doch mocht ich alles wissen!

Ludo zei

1993, zuidhorn, basketbal. Niets dan goede herinneringen. Of niet Liesbeth?
Kees, het komt helemaal goed met die marathon. En tante T komt zo wel erg moeilijk door de takenlijst heen. Die muizen van die takenlijst interesseren me dan weer wel: muizen vangen, muizen (slachtoffers van macavity en wonder) opruimen, muizen eten?

Met de sigaren komt het goed.

betje.com zei

Ja tante Kees, eeh T. er valt eigenlijk weinig meer over te zeggen. Goeie tijd. 1993, Zuidhorn. Had je bij moeten zijn.

Anoniem zei

"1993, Zuidhorn". 't KLINKT ook goed.
Muizen opruimen, Ludo, muizen opruimen. Hele muizen, halve muizen, bloederige vermoedens van muizen. 't Is verschrikkelijk.

Anoniem zei

I give birth to be familiar with a insufficient of the articles on your website in the present circumstances, and I unqualifiedly like your tastefulness of blogging. I added it to my favorites web age list and will be checking stand behind soon. Please check into public notice my put as highly and leave to me be familiar with what you think. Thanks.