dinsdag 2 oktober 2007

veilig schrijven (door Bibi)

Vandaag wilde ik het hebben over hoe dieren denken. Maar dat verschuif ik naar volgende week, want er is iets prangenders tussen gekomen.
Gisteren was ik te gast op de Veluwe en daar wilde ik het even over hebben. Scholen konden zich inschrijven voor een schrijversbezoek. Ze konden daarbij kiezen tussen mij en Hans Mijnders. Hans wie? Hans Mijnders.
De SSS (de geweldige organisatie die alle schrijversbezoeken regelt) belde enige tijd geleden bezorgd op dat ze een van de geplande dagen op de Veluwe moesten schrappen omdat er niet genoeg inschrijvingen voor mij waren. En kortgeleden belden ze weer dat er ook nog een middag vanaf ging. Van de, ik geloof veertien scholen, hadden zich maar drie scholen voor mij opgegeven. Ik kreeg dus een ochtendje toebedeeld, in plaats van vier dagdelen. No problemo, dacht ik. Tot gisterochtend, want toen hoorde ik waaróm zich maar drie scholen hadden ingeschreven.
Terwijl de dienstvaardige bibliothecaresse uit ‘t Harde in haar auto bijna een treintje overstekende eenden aanreed - ik gilde ‘Stop, Stooooop!’ - vertelde ze dat alle scholen zich voor Hans Mijnders hadden ingeschreven. Hans wie? Hans Mijnders.
So far, so good, dacht ik. Wat kan mij dat schelen. Hans Mijnders schrijft zeer christelijke boeken. En daarom wilden die scholen in Elburg e.o. niet mij, maar hem. De bibliothecaresse -het treintje eendjes maakte een noodstop, net als wij- sloeg op haar stuur van verontwaardiging. Ik was een te gevaarlijk schrijver voor de biblebelt.
Hans Mijnders, Hans wie? Hans Mijnders is een veilig schrijver. Hij schrijft over de Here God en de Here Jezus. Ik ken zijn boeken niet, dus ik heb daar geen enkele mening over. Maar de bibliothecaresse, ze haalde een vrachtwagen in vlak voor een bocht, dacht daar anders over. Ze vond het zonde. Ik stelde haar gerust. Maar intussen dacht ik stiekem toch aan het lesbische raadslid dat onder druk van haar collega’s deze week de CU moest verlaten. Ik dacht aan de beschuldigende vingers die naar moslims wijzen. Ik dacht aan de opwinding die hoofddoekjes bij sommige mensen teweegbrengen terwijl de meisjes in Elburg niet eens in een lange broek naar school mogen. Waarom horen we daar nooit iets over?

Om kwart over negen betrad ik de eerste openbare school van die ochtend. We hadden het gered, ondanks de verwoede pogingen van de bibliothecaresse haar kleine Ford Ka in de vierde en vijfde versnelling te zetten. De kinderen begonnen te klappen nog voor ik zat. Ze gilden om de dekenoctopus. Nee, ze scandeerden zijn naam: de-ken-oc-to-pus! De-ken-oc-to-pus! Dus ik begon te lezen over de dekenoctopus die zijn piemel afbreekt en die bij het vrouwtje op een van haar acht armen zet. En daarna vertelde ik een waargebeurd liefdesverhaal met tijgers in de hoofdrol. En op de tweede school vertelde ik over G.I Joe, de duif die tijdens de Tweede Wereldoorlog duizenden mensen redde. En over de dzjoengaarse dwerghamsterman die zijn vrouw helpt bij de bevalling. En op de derde school zei de meester: ‘Voor u begint met vertellen willen we eerst voor u zingen.’ En daar zetten de kinderen in, op de wijze van ‘Zie ginds komt de Stoomboot’: ze zongen een liedje over Laika de ruimtehond.
Ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen. Of nee toch, ik weet het wel: wat is het een voorrecht om vrij te zijn. Vrij te mogen en kunnen denken. Ik was graag naar een streng Christelijke school gegaan, en ja, dan had ik mijn lezing iets aangepast, maar ze kozen voor veilig. Ze kozen voor Hans Mijnders. Hans wie? Hans Mijnders.
Bij herlezing blijft het een rommelig stukje zonder pointe. Volgende week heb ik ze weer meer op en rijtje. Deze foto wilde ik jullie ook niet onthouden. Ik kon namelijk niet kiezen.

9 opmerkingen:

Jan Paul zei

Zit volgens mij wel een boek in: 'Bibi op de biblebelt'.

Jan Paul zei

Ach ja, t'is een gave.

Jan Paul zei

Ik schud ze 'r zo uit.

Anoniem zei

Netjes geformuleerd van die inhalende, bijna eendjes uitmoordende debliliothecaresse.

Maar de waarheid is anders BDT. Het gaat niet om vrije en onvrije boeken.
Ik weet zeker dat hier, in elk geval JPS, nee niet Jean Paul Sartre, een dienst bewezen wordt.

Toen jij, BDT, mijn school bezocht, waren er ineens enorm veel geïnteresseerde vaders op school. Niet zozeer geïnteresseerd in hun kids, maar in jou, BDT!
Zeker 27 huwelijken hebben onder hoogspanning gestaan na jouw bezoek aan mijn school.

Het is je verschijning, niet je boeken.
Ik kan dat niet onverstandig vinden van een debiliothecaresse op de Bibibelt.
Bovendien, een beetje die Christelijke kinderhoofdjes in verwarring brengen met die plastische dierenshit. Tsss.

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je griffel Bibi!!!

Anoniem zei

Dank je wel. Kijk, nu mag anoniem weer wel!

Anoniem zei

Bibi, inderdaad: een prangend stukje.
Waarschijnlijk schrijft Hans Mijnders binnen zijn genre prima boeken, maar daar gaat het hier niet over: het gaat erover dat jouw werk, wat op geen enkele wijze godslasterlijk is, al bij voorbaat werd afgewezen. Juist het samenbrengen van verschillende ideeën zou voor de kinderen interessant zijn geweest. Vrijdenken is Levensvoorwaarde nr 1, en er respectvol over mogen discussiëren is Levensvoorwaarde nr 1A.

Anoniem zei

Edward dank voor je reactie. Het gaat inderdaad niet om de boeken van Hans Mijnders zelf. Maar ik bedacht na dit stukje ook weer: wordt hij wel gevraagd op openbare scholen? Ik las op zijn site wel dat hij J.K. Rowling van de tiende plek had geduwd. Hij is dus blijkbaar een veelgelezen schrijver. Maar ik weet niet of dat alleen in bepaalde kringen zo is. Dat mijn werk niet godslasterlijk is doet er denk ik voor die scholen niet toe. Ik draag het geloof niet uit, dat is waarom ik niet gevraagd werd. Ik ben geen vertegenwoordiger van het Woord. Maar nu Hans Mijnders dat misschien wel is, wordt hij om die reden wellicht overgeslagen op openbare scholen. Ik weet niet of hij dat erg vindt. Maar een dag van de Mix zou mooi zijn. De Mix dan weer met een hoofdletter. Ik zo meedoen in elk geval.

Anoniem zei

Ik ook