zaterdag 3 november 2007

Dans (door Edward)

Er zijn van die vrolijke feesten, waar iedereen uiteindelijk aan het dansen slaat. Opa danst met oma, of met de buurvrouw van oma. Tante Helga danst met Oom Benno, en de puberkinderen uit Mijdrecht springen om de andere puberkinderen uit Mijdrecht heen.
Oftewel: soort danst met soort.

Maar wat gebeurt er soort opeens met onsoort begint te dansen? Dan wordt het pas écht feest!
Zoiets is gebeurd op een cd die nog maar twee weken uit is, maar nu al over de hele wereld in cd-spelers cirkelt.
Die cd, hij heet Raising Sand, werd gemaakt door Robert Plant en Alison Krauss.
Krauss is de Grote Jongedame van de traditionele country en bluegrass-muziek, en Robert Plant is van Led Zeppelin, laten we zeggen, heel ándere muziek.
Onder leiding van meesterproducer T-Bone Burnett hebben ze nu een duettencd opgenomen en die is moooooooi, mooooooooooooi, moooooooooooooooooooooooi!

Een grote boze meneer met lange wolvenkrullen danst met een streng porseleinen meisje. Zo voelt deze cd, en iedereen staat met open mond langs de dansvloer te kijken. Het is een respectvolle dans, daar van die twee, of zoals de cd-hoes het uitdrukt: a courtship dance. Hofmakerij.

Alles klopt. De pure instrumentatie, de liedjeskeuze (van de Everly Brothers tot aan Tom Waits), de arrangementen, de mix. Hoogtepunten zijn er te over, maar luister op de website van dit onverwachte koppel vooral naar songs als Sister Rosetta goes before us en het smekende Robert Plant-liedje Please read the letter.

Of vertrouw me gewoon en koop de cd vanmiddag nog.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat klinkt heel erg goed. Ik snel naar de winkel!!!!

Anoniem zei

Ja, heel mooi!

Anoniem zei

Please read the letter is ook mijn favoriet. Ik weet ook al iemand die ik er heel blij mee ga maken. Komt goed uit, want ik zocht net een cadeau, en meteen toen ik dit zag wist ik dat ik het gevonden had. Dank!

Anoniem zei

Leuk, Ingrid. Het is inderdaad een verrassende samenwerking en een verrassende cd.
Bibi, je zult er geen spijt van krijgen!!!!

Anoniem zei

Ik vertrouw jou ook. Ga 'm maandag kopen.

Anoniem zei

Je kunt mij er ook nog bij vertrouwen, want ik heb hem gehoord en vind hem ook heel bijzonder. Lees voor argumenten het vlammende en recht-in-de-roos-betoog van Edward.