woensdag 7 november 2007

De Burcht (door Ludo)




Het verenigingsgebouw in ons dorp heet "De Burcht". Het ziet er zeker niet uit als een burcht. Eigenlijk een lelijk gebouw uit de jaren '60, maar wel één met een functie. De Burcht bindt en bond het dorp door feesten en partijen, begrafenissen, shows en natuurlijk de viering van Sinterklaas.

En nu wordt De Burcht gesloopt, omdat het parkeerterrein van de C1000 vergroot moet worden.
Op spectaculaire wijze neemt het dorp deze weken afscheid van De Burcht. Er is een voorstelling gemaakt, ter afscheid. Het decor is De Burcht zelf. De tribunes staan voor het gebouw en in, voor en op De Burcht speelt het verhaal zich af. Een prachtig requiem voor een gebouw.



Zondagavond gingen wij naar de voorstelling. In anderhalf uur ontstaat een fata morgana van bijna vijftig jaar dorpsgeschiedenis.

Thuisgekomen dacht ik vooral aan de functie van een dergelijk gebouw; is dit nu kenmerkend voor deze tijd dat samenbindende elementen verdwijnen? Of moet ik het positief zien, in het licht van vernieuwing? Neemt iets anders de functie van samenbinden over?

En ik weet het nog steeds niet.

3 opmerkingen:

Jan Paul zei

Als ik dat gebouw zo zie, dan lijkt het me geen groot gemis. Maar een parkeerplaats kan nooit een verbetering zijn.

En kunnen ze niet een mooi nieuw Burchtje bouwen op een andere locatie?

Anoniem zei

"They paved paradise, and pulled up a parking lot", zong Joni Mitchell.
Het afscheid klinkt in ieder geval mooi. Waardig en waardevol.

Anoniem zei

Hoe meer ik erover nadenk, hoe vreemder het eigenlijk is. Hoe kunnen ze het kloppend hart van een dorpsgemeenschap (want zo beschrijf je het wel, toch) het veld laten ruimen? Hoe is dat mógelijk? Is er dramatisch protest uit het dorp aan voorafgegaan? Of bleef dat uit?
Het verdwijnen van zo'n samenbindend element past volgens mij juist niet meer in deze tijd, het kabinet streeft er toch juist naar om méér van die samenbindende elementen te krijgen. Balkenende zou het er niet mee eens zijn, met de sluiting van De Burcht.
Is al duidelijk waar Sinterklaas gevierd gaat worden?
Mooi stukje Ludo!
(En die slotavondfoto heeft buitengewoon veel weg van Edwards Symphonica in Rosso-foto!)