dinsdag 6 november 2007

Symphonica in Rosso (door Edward)

gisteren verzeilde ik op het laatste moment bij een van de grote concerten die paul de leeuw in het gelredome in arnhem geeft - ze heten symphonica in rosso - alles zong hij - ik heb je lief - blijf bij mij - ik wil niet dat je liegt - voorbij - de steen - vleugels van mijn vlucht - nu ja nog veel meer - maar het was overdonderend - wat bijvoorbeeld - dit bijvoorbeeld - de tien korte filmpjes die hij gemaakt had om voor het concert af te tellen - negen filmpjes waren van zijn typetjes - en een filmpje was van zijn twee kinderen die riepen: doe je best papaaaa - edsilia kwam haar songfestivalliedje zingen - met originele dansers en originele jurk - paul bracht een prachtige ode aan robert long door longs meest indrukwekkende lied te zingen - namelijk flink zijn - jan smit zou komen, maar die was ziek - daarom zong adje als de morgen is gekomen - simone kleinsma was te gast - paul bracht een hommage aan majoor bosshardt - met een dansgroep in krantenkleding gehuld zong paul de grote copyrette - dat is history repeating van shirley bassey in een nederlandse versie - met vele blazers - sowieso was alles met groot orkest met vele strijkers en blazers - ook te gast marco borsato - ik ben bekeerd wat borsato betreft - wat een entertainer - hij zong precies die drie liedjes die ik goed van hem vind - rood, binnen en vooral ik leef niet meer voor jou - er waren allerlei toegiften - de hele gelredome was voortdurend in prachtig rood licht gehuld - en iedereen zong alles mee - en nu pas begreep ik hoezeer paul de leeuw ons nationaal cultuurgoed is - dat de avond zeer identiteitsbepalend nederlands was - sorry voor dit onkritische verslag - maar het was zo leuk - de gelredome een bak vol blijheid - ja - trouwens bibi is vandaag naar san francisco vertrokken - waarover ze zaterdag zal bloggen - we hebben dus geruild snap je

10 opmerkingen:

Jan Paul zei

Mijn blog wordt de laatste dagen veel bezocht door mensen die Paul de Leeuw googelen. Terwijl die naam daar bij mijn weten maar een keer voor komt. Ik hoop dat al die googelaars hier terecht komen en dit stukje lezen.

Jan Paul zei

Nou ja, niet googelen, maar Ilsen. Is dat ook een werkwoord.

Anoniem zei

Maar Edward, hoe raak je nou op het laatste moment ‘verzeild’ bij zo’n groot concert?
Ik stel me ineens voor dat je niets vermoedend door de stad wandelt en plotseling word je door een immense mensenmassa meegesleurd, zo het Gelredome in!

Anoniem zei

...en dan vergeet je nog het ontroerende moment met Mr. Blue te noemen - mevrouw Borsato - Gerard Alderliefste - Humphrey (?) - voor mijn tijd. Allemaal eigenlijk best overweldigend. Cultureel erfgoed ja: vogeltje wat zing je vroeg met 40 000 Gelredomers. Zullen we het nog een keertje overdoen? :-)

Anoniem zei

Ik heb een liedje meegekregen:
Hijo de la luna...
Een vriendin belde me vanuit het Gelredome. Dat is zo'n mooi nummer!!! Zeker zo ze het daar speelden, met zoveel instrumenten..

Ik hoorde ook dat adje een dijk van een stem schijnt te hebben... (klopt dat?)

Anoniem zei

Jeska, ik raakte er verzeild doordat op het laatste moemnet de tekstschrijvers en componisten werden vip-uitgenodigd (ik heb 2 teksten op pauls laatste cd geschreven).

Anoniem zei

Jaaaaaaaaaaaaaa Janetta heeft gelijk, een van de toegiften was René Klijn op video met 'Mr Blue' en Paul die alsnog met hem meezong... Erg mooi.

En ja Janetta, graag nog eens!

Anoniem zei

Astrid, Adje kan Heel Goed Zingen! Inderdaad!

Anoniem zei

Nog ff, Edward: ik heb het gevoel dat ik het met je eens ben, de gedachte spookte al eens door mijn hoofd, maar waarom is Paul de Leeuw volgens jou ons nationaal cultuurgoed en de avond zo identiteitsbepalend Nederlands? Hoe kwam je daar achter? En waar zat het hem dan precies in?

Anoniem zei

Super leuk concert. ik heb kaartjes voor lionel richy golden circle tickets gekocht hoop dat het goede plekken zijn