dinsdag 13 november 2007

Tussendoortje uit de boot (door Alexander)



Dit is een van de spannendste sportmomenten die ik ken. Ook al heb ik het al heel vaak gezien. Het komt uit 1999 en is een befaamde race op de Bosbaan te Amsterdam, we kijken mee vanaf het hoofd van de stuurman, aan boord van de Nederlandse 'acht'. Let vooral ook op de aanmoedigingen van de coach, die het de hele tijd over het aantal ingelopen 'roeiplaatsen' heeft (één ingelopen roeiplaats betekent: de afstand van één roeier in een concurrerende boot is gewonnen). Dit is aanmoedigen zoals aanmoedigen bedoeld is...

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat grappig dat de zinnen zo netjes blijven ('Laat zien waar je kracht zit'...). Héél erg beschaafd, zelfs onder grote spanning!

Anoniem zei

Haha, Edward, grappige observatie is dat. Had ik echt nog nóóit zo over nagedacht! Maar inderdaad, de sturende coach spreekt helder, netjes, beschaafd, maar omdat je de beste halen maakt als ze zo netjes mogelijk zijn, zal het ook misschien wel een psychologisch effect hebben. Een beter effect in elk geval dan wanneer de stuur dingen gaat loeien als 'waaaaarooeegghhh doorgaaahhn mannuhhhh!!!!'. Dan word je ook woest als roeier, ongecontroleerd, en dat moet je niet worden. Ritme, gelijkmatigheid, daar gaat het om bij het roeien.

Ludo zei

Mooie race en mooi om het zo te volgen. Heel gecontroleerd allemaal. Had daar, net als E., nooit bij stilgestaan.

Anoniem zei

Ik zie gelijk het beeld voor me van het mannetje wat voorop zit. Dat zijn altijd van die kleine scharminkeltjes. En dan met zo'n hele grote toeter, om maar die nette aanwijzingen door te geven..

Anoniem zei

Dit is inderdaad mooi om te volgen. Ik zou zelf helemaal kriegel worden van dat mannetje voorin.

Op weg naar training kom ik altijd langs de roeivereniging. Word ik bijna omvergereden door mensen met toeters die alleen naar de boot kijken en niet naar de weg. Volgende keer zal ik dan glimlachen en weten waar ze het voor doen.