zaterdag 3 november 2007

Ziek (door Edward)

ZIEK
gedicht geschreven na het zien van het schilderij 'De herstellende' ,
van de Finse Helene Schjerfbeck, 1888.

Wist jij dat je een binnenste had?
En wat er precies in dat binnenste zat
dat jou heeft neergetrokken
op je bed,
dat je de zon uit heeft gezet
en dagenlang tussen de wanden
van je kamertje
heeft doen belanden?

Wie ziek is,
is een standbeeld
dat zichzelf heeft omgegooid.
Wie ziek is,
is een plantje
dat zichzelf heeft afgeplukt.

Dus hoe moet je geloven
dat het je ooit weer lukt
om op te staan,
met voeten van cement?
Dat je ooit weer
een genezen bloempje bent, dat
met haar blaadjes er weer aan
terug de tuin in rent?

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi, Edward.
Het is ook een prachtig schilderij. Heb jij het ook een tijdje geleden op de tentoonstelling van Schjerfbeck gezien? Ik vond het misschien wel het mooiste schilderij, in ieder geval was het een schilderij waaruit hoop op beterschap sprak.

Anoniem zei

Lang leve onze eigen dichters op Canna. Lang leve poezie uit de eerste hand. Een gedicht met een begin een midden en een einde. Eindelijk kunnen we radiolezen zonder elders toestemming te hoeven vragen. Dank Edward, dank.

Anoniem zei

Prachtig! Wat een mooi gedicht bij een mooi schilderij.
Je zou er bijna bijna een beetje ziek van willen worden om dan weer te voelen hoe het is als je weer beter wordt. Maar dat hoeft niet, gelukkig, want zo voel je je al als je dit gedicht leest.
(Dus griepjes en andere akelige virussen, als jullie dit horen: wegwezen!)

Anoniem zei

Dag Bertie,

ja, wat een prachtige tentoonstelling he? Er waren wel meer schilderijen waar ik wel iets bij wilde schrijven!
Ik heb de expositie gemist toen hij in Den Haag was, maar vorige week zag ik m toch nog - in Parijs!

Overigens, Bertie - over Scandinavische schilders gesproken - ben jij ook zo weg van de interieurschilderijen van Hammershøi?

Anoniem zei

@ Edward; het gedicht: jaaaa!
@ Edward; de interieurschilderijen: zojuist schreef ik ergens dat ik je vertrouw, maar ik ga nu onmiddellijk checken of die Hammersheui echt bestaat.

Anoniem zei

Hij bestond. 1866 - 1916.

Anoniem zei

Keesch!

Natuurlijk bestaat Hammershøi! Evenals Krøyer! Evenals Sorolla! Evenals Tina Vrieschman-Huldebeer!

Anoniem zei

Edward, ja dat stille licht van Hammershøj vind ik prachtig. In Den Haag is tot 2 dec. de tentoonstelling Ordrupsgaard te zien, met o.a. schilderijen van H.
Als 't even kan, wil ik daar nog graag naartoe.

Anoniem zei

Erg erg mooi Edward.
Wat een prachtige zinnen weer.
Mijn favoriete zin is geloof ik:
"Wie ziek is,
is een plantje
dat zichzelf heeft afgeplukt."

Het schilderij is ook bijzonder. De lichtval spreekt me aan.

Anoniem zei

Bertie! Hoera! Wat ben ik blij dat jij dit weblog leest - ik wist dat niet van die tentoonstelling met oa Hammershøi! Ik ga erheen, rennend, snel! Kees, als je niet zo ver woonde moest je mee!

Anoniem zei

Ik vind het gedicht heel mooi en ik vind het schilderij mooi, en heel mooi gewórden na het lezen van je gedicht. Het gedicht laat je beter naar het schilderij kijken. Groot bravo!