dinsdag 21 augustus 2007

Albert (door Bibi)


Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond luisteraars van Radio Canna. Vandaag gaat het over iets wezenlijk onwezenlijks. Het gaat over een vraag die ik mijzelf al mijn hele leven stel. Een vraag (wezenlijk) waarop ik nooit antwoord zal krijgen (onwezenlijk).
Ergens in de buik moet het zijn misgegaan. Dat er een Y-chromosoom ontbrak, of juist niet, maar goed ik werd een meisje en ik kreeg een meisjesnaam. Dat mijn broer die niet kon uitspreken is nog een geluk bij een ongeluk anders had ik nu geworsteld met een rare on-Nederlandse sprookjesnaam (verder ga ik er niet op in, maar ik wil wel even zeggen dat het niet Roodkapje was).
Maar goed mijn broer begon pipi tegen me te zeggen terwijl hij natuurlijk baby bedoelde. Mijn moeder heeft godzijdank van de ploffers, stemhebbende medeklinkers weten te maken, anders was het nu Pipi DT geweest (niet te verwarren met het aardigere Pippi). So far de kinderkamer.
Maar dan nu die prangende vraag. Wie zou ik zijn als ik een jongen was geweest? Tot mijn twaalfde was dat mijn grootste wens, want jongens deden nu eenmaal leukere dingen dan meisjes. Ik had mijn haar kort, ik droeg de kleren van mijn broer, ik weigerde bikini’s en ooit werd er een weddenschap omtrent mijn ‘zijn’ gehouden door een groepje mensen op het strand. Ik werd aan alle kanten bekeken en de helft van de groep zette in op jongen.
Maar goed lieve luisteraars, op een dag was er geen houden meer aan en sinds die tijd denk ik: wat was er van mij geworden als ik een jongen was geweest? Ik had Albert geheten. Zo ver kan ik komen. Maar verder? Was ik een kopie van mijn broer geworden? De Pipi-zeggende jongen? (Ik heb later gehoord dat het ook een aantal weken Pepi is geweest.) U ziet, ik ben heel jong al aan een aantal rampen ontsnapt. Maar hoe denkt u daarover? Denkt u daar wel eens aan?

Dit is een kort stukje, dat mag ook wel eens. Misschien biedt het ruimte voor uw eigen gedachten hierover. Ik kom er niet uit. Ik weet niet welke richting ik in zou moeten slaan als het gaat om mijn jongenszelf. Ik sta op een duizendsprong en weet zelfs de eerste afslag niet te nemen.
Maar wat raaskal ik. Misschien wordt u helemaal niet door dit soort onmogelijke vragen achtervolgd. En waarom zeg ik eigenlijk u tegen jullie? Ook al zoiets raars. Zou mijn onwezenlijke jongenshelft een formeel blaaskaakje zijn geweest? O ik hoop het. Dat Albert te boek zou staan als een egoïstisch rotzakje. Een kwelgeest. Een moppentapper boven een bierglas.

Hè luisteraar, ben je daar nog? Ik had je even nodig om van mijn prangende vraag af te komen die me al jaren als een horzel, zomer én winter, (nou dan heb je het over een stevig diertje hoor), achtervolgt. Maar ik geloof dat ik er, door het met jullie te delen, in een keer mee klaar ben.
Dank je wel voor het luisteren. Reageer gerust. Volgende week kom ik weer met ertoedoendere zaken. Maar vergeet nooit dat schrijvers luisteraars nodig hebben. Zonder de luisteraar is de schrijver een milieuvervuilend en nutteloos wezen.
Dit was radio Canna. Je kunt de hele dag nog reageren. Alle reacties worden met de grootste interesse gelezen.
Tot volgende week!!!

37 opmerkingen:

Jan Paul zei

Wie de naam van Bibi - nee, het is ook niet Repelsteeltje - wil weten, maakt 179,93 euro (excl. 19% BTW) over naar Girorekening 900428 t.n.v. J.P. Schutten te Amsterdam.

Ja het is duur, maar dan héb je ook wat.

Jan Paul zei

En het is ook niet Pinokkio.

Anoniem zei

Cinderella!
Gracia!
En de i's kloppen...

Anoniem zei

Fout.

Anoniem zei

Fout.

Anoniem zei

Nou, ik ben persoonlijk best wel blij dat ik geen meisje ben geworden. Om meerdere redenen, maar vooral dat mijn ouders me dan Zoë hadden genoemd. Geen mooie naam, vind ik. Vonden mijn ouders wel. Zo mooi dat ze hun tweede kind, mijn broertje, als hij geen broertje maar een zusje was geweest, opnieuw Zoë hadden genoemd.

En dat Bibi/Pipi stiekem geen Bibi heet maar iets waarvoor je tweehonderd euro moet betalen is iets ongelooflijks. Dat er dus in feite iemand is op Radio Canna die zijn luisteraars bedriegt door hen wijs te maken dat hij/zij een totaal andere naam heeft dan iedereen denkt!

(Sneeuwwitje is het ook niet?)

Anoniem zei

Dat iets is wat 't werd, stemt mij een enkele keer tot in mijn verste uithoeken innig tevreden.

Anoniem zei

Bijenkoningin. Galadriël. Priegeltje. Pandora. Penelope. Desdamona. Eowyn. Silmariën. Vrouw Holle. Beowulf. Pomeline. Guineviere. Sultana. Bambi. Philippine.

Anoniem zei

Sorry sorry sorry, het gaat hier om gewichtige zaken dus het is hoogst ongepast, maar ik MOET even proesten om 'Bambi'.

Anoniem zei

Potverdorie, moet ik geld betalen, Jan Paul?
Ik heb me net toch een belastingaanslag gekregen, tjeemig… zo een waar je U tegen zegt…
Nee betalen, nee. Echt niet.
Bibi, een mooie herkenbare naam.
Een naam zegt veel over iemands wezen. Zo heb ik altijd gevonden.
Dat komt omdat ik intussen aan namen karaktertrekken verbind. Het is niet echt een wetenschap. (Miebeth zou mijn argumenten afkeuren denk ik.) maar voor mij werkt het aardig.

Anoniem zei

Hoe zit het eigenlijk met geld krijgen en geld moeten betalen als je de naam al weet?
Ik weet m namelijk.
En ik ben een stuk goedkoper dan JP.

Liefs, Roodkapje.

Anoniem zei

Sorry, maar ik vertelde net iemand die ik héél goed ken, die een heel gewone naam met een J heeft, elke dag komt die naam voor, vrijwel alle jongens heten zo, over dit stukje van jou, Bibi.

En hij vertelde me hoe zijn vader hem EIGENLIJK had willen noemen:
Epaminondas.

Echt waar. Ik kan al een half uur niet ophouden met giechelen.

Anoniem zei

Ik ook niet. Ophouden met giechelen dus. Best lastig in een openbare stilteruimte-met-computers.

Jan Paul zei

Edward jij moet eigenlijk met terugwerkende kracht betalen. Plus nog een boete vanwege het zwartweten.
Maar vanwege Epaminondas laat ik het er voor deze ene keer bij.

En Teuntje, je zit er a-ke-lig dichtbij. Maar ja... toch niet goed.

Het is trouwens spotgoedkoop hoor. Voor deze naam. Die is eigenlijk het dubbele waard. Daarom ga ik ook geen cent omlaag. Zelfs niet voor slachtoffers van de fiscus.

Anoniem zei

Tjonge, je bent een echte harde zakenman, Jan Paul.
Ik dacht dat creatievelingen allemaal dwaze onderhandelaren waren, vooral op financieel gebied. Niet dus. Deel je die onderhandel geheimen? Ennuh, hoeveel kost dat?

Jan Paul zei

Nee, Jeska. Ik ben juist geen zakenman. Ik vraag juist een schijntje, terwijl ik veel meer moet vragen voor die naam. En nóg wil niemand betalen...

Anoniem zei

:-))
Gelukkig, geen zakenman.
Ik zal ‘ns kijken hoeveel ik overhoud, na de betaling aan de fiscus.

Anoniem zei

Scheherazade dan!
Gwendolyn soms? Zit wel akelig dicht bij Guinevere. Freya. Embla. Cassandra. Aphrodite. Pippeloentje voor mijn part...
Wat kan Papa Dumon Tak nou toch bedacht hebben!!

was getekend,
een sufgetobde en vermoeide
Apollonia (en dat is nog maar een van mijn voornamen...)

Anoniem zei

Hints?
Alsjeblieft?

Anoniem zei

Ja, een hint zou welkom zijn.

Anoniem zei

Even nog terug naar Bibi’s vraagstuk. Hoe het leven er dan zou hebben uitgezien?
Ik had een Pepijn geweest. Het blijft natuurlijk een raadsel en misschien is dat juist leuk. Want nu kan je in gedachten, zonder pardon, Albert tot kwelgeest bombarderen. En ik kan Pepijn een zakenman laten zijn *LOL*

De naam Bibi klinkt goed.
Gelukkig heb ik niet de naam behouden die mijn zus me vroeger ooit gaf. Jeppedepep…

Anoniem zei

Jongens jongens jongens, die Jan Paul, die in een meisjesleven Annebritt had geheten, begint me daar met een kwis over deze uiterst gevoelige kwestie. Teuntje, je zat er helemaal niet dichtbij, het is veel triester dan jullie allemaal denken en er zijn dingen die ik gewoon hartstikke geheim houd. Maar daar ging dit stuk niet over. Het ging over hoe je zou zijn als er wel een Y-chromosoom behoorlijk zijn werk had gedaan. Maar het is wel duidelijk dat jullie die zware last niet met jullie meedragen. Maar een ding leverde dit stuk op:
Epaminondas.
Maar toch ben ik blij, na thuiskomst van een zwaar dagje, dat jullie reageerden, en niet alleen om geld te verdienen. En jij Kees: dank je wel, dan is het niet voor niets geweest.
En Teuntje, nee geen enkele i. Dus Alexander ook geen Sneeuwwitje. Houd op met gissen, het is te banaal, te prozaisch en jullie zouden vannacht niet meer kunnen slapen van het giechelen.
Gutenacht!

Ludo zei

Günther? Na dat Gutenacht moet het wel een Duitse naam zijn. Ik stel een prijs ter beschikking voor degene die hier de werkelijke naam van BDT onthult.
En ik verdien goed, ik mag wel zeggen, meer dan goed.

Anoniem zei

Snakkerd.

Anoniem zei

Dank je wel Kees.

Anoniem zei

Nou vooruit dan, bij mij is het niet moeilijk te raden, want ik heb een jongere broer en die heeft de naam gekregen die ik anders had gehad: Jan, of beter Jantje, aangezien mijn vader ook zo heet. Inmiddels is mijn broertje ruim 1 meter 90 maar nog steeds neemt hij de telefoon op als hij ziet dat ik bel met de naam Jantje.
Ik was een echt meisjemeisje met jurkjes en rokjes en dan ook nog een boekenmeisje. Kan me dan ook niet voorstellen een jongen te zijn (geweest).

Maar gelukkig is mij wel een namendrama bespaard gebleven, mijn vader wilde mij noemen naar mijn moeder: Toos. Gelukkig was mijn moeder van mening dat je dat je kind niet aan kan doen.

Nog een opvallend feit: Zou mijn G. een meisje zijn geweest dan had hij Marieke geheten. Dat is dan wel weer leuk.

Tot slot: Biebje, ik wil het niet weten, voor mij BEN je gewoon Bibi.

Anoniem zei

Mi lobi joe Marieki

Anoniem zei

*big smile*

Anoniem zei

Schrijvers hebben luisteraars nodig ??????? nu ik ben een dom blondje, helaas met een jongensnaam, maar ik dacht altijd dat schrijvers , lezenaars nodig hadden ....of... en... toch!!!!!!! nou laat eens horen
Max.

Anoniem zei

@max: ja, je hebt gelijk, maar ja, we heten nu eenmaal Radio Canna. Ik noemde het ook al eens leesteraars. En euh, ben je een meisje met een jongensnaam? Jij gebenedijde!

Anoniem zei

Nu eerlijk gezegd, kreeg ik die naam van een jongensachtig meisje... echt maf, maar wel vlot vind je niet?????? en ook leuk ...nu we het toch alleen maar over namen hebben, ZIJ heeft een vredesnaam..... hoeveel geld kan ik nu vragen ???????
Max

Unknown zei

Leo, Anne, Leo, Anne, Leo, Anne, zo heetten de mannen uit mijn Friese familie. Mijn opa was een Leo, dus mijn vader had een Anne moeten zijn, maar die is een Ton geworden. Na deze kleine onregelmatigheid hebben mijn ouders de draad weer opgepakt.
Het is niet altijd leuk geweest om een jongen met een meisjesnaam te zijn, maar inmiddels kan ik er toch vooral om lachen. Het grootste deel van jullie zal wel gedacht hebben dat ik een meisje was, toen ik hier in plaats van Frank een stukje plaatste. Van dat soort dingen moet ik wel eens gniffelen.
Ik ga niet gissen naar de echte naam van Bibi en ik ga er al helemaal niet voor betalen. En ik denk ook niet dat ik mijn zoon, mocht ik die ooit krijgen, Leo zal noemen.

Anoniem zei

Anne, Ja ik dacht dat je een dame was. Maar stel dat je nu een dochter zou krijgen, dan zou Leo wel weer heel mooi zijn.
@Max: moet ik nu ook namen gaan raden? ik doe niet mee hoor, maar de enige vredesnaam die ik kan bedenken voor de 'zij' uit jouw verhaal is dan Paix? Of heet ze gewoon Pies?

Anoniem zei

Gretel

Anoniem zei

Rapunzel

Anoniem zei

Ik voel me sowieso aangesproken door dit bericht van Bibi, want als ik een jongen was geweest had ik ook Albert geheten. Sommige familieleden noemen mij trouwens Bert, ook al ben ik geen jongen, en daar krijg ik altijd, echt altijd, een warm gevoel van. En mijn lieve ome Henk noemde me toen ik nog héél klein was al Alebert en doet dat soms nog wel eens. Maar goed, what's in a name. Ik kan niet weten hoe jij zou zijn geworden als je een jongen was geweest, Bibi. Maar je bent vast een leuk mens. Ik wou vroeger ook een tijdlang een jongen zijn. Ik had kort haar en één keer, toen ik met mijn vader mee mocht naar de bloemenveiling, dacht een collega-tuinder dat ik een zoon van mijn vader was. Maar dat was maar één keertje. Ik ben er helemaal mee verzoend geraakt dat ik geen jongen ben, hoewel ik nog steeds graag op mijn vingers zou willen kunnen fluiten. De laatste tijd ben ik dat weer aan het oefenen. Volgens mij maak ik vorderingen ;-)

Anoniem zei

Bertie, ik heb me er ook mee verzoend, maar niet altijd. Fluiten op mijn vingers kan ik heel hard, vroeger van mijn oma geleerd. Je moet doorzetten. Dat is de enige manier om het te leren. De lucht die tussen je vingers glijdt wordt steeds samengeperster. Als je in dat stadium zit komt er op een dag geluid uit. En het volume wordt vanaf dat moment steeds harder. Succes, het gaat lukken, kan niet anders.