zaterdag 4 augustus 2007

De Canna Frisse Taal Trofee (door Edward)

Ik heb een vreemde allergie.
Ik ga niezen en struikelen als ik spreekwoordjes hoor. Nou ja, van die spreekwoordjes die naar lijk ruiken dan. Van die zinnetjes die leger zijn dan een zalftube waar een olifant op is gaan zitten om op het kromtrekken van de maan te wachten.

Moet ik voorbeelden geven?
'Een vorkje prikken.'
Pfoei frup kggggchfffch (= ik, spugend).
'De neuzen staan dezelfde kant op.'
Pfoei frup kgggggchfffchhhkggbleuhhh (= mijn hele straat, spugend).

Je hoort het vaak bij politici. Even vreselijk als een foute aanbesteding, vind ik. Afgelebberd taalgebruik. Doodgekauwd plastic.

Maar voetballers zijn taalhelden.
Voetballers hebben uitgebreider nut dan alleen maar ons laten zien hoe hun voeten ballen. Schreef ik een paar weken geleden al dat ik blij ben met het door een aantal van hen gelanceerde gezegde 'Je zit in een verhaal', nu is er een nieuw wapenfeit.
Jonathan de Guzman van Feyenoord gaf in het tijdschrift Sportweek aan dat de onenigheid binnen zijn club verleden tijd was. En wat zei hij? 'Iedereen is op dezelfde pagina.'

Weg is de allergie. Mijn hele straat sambaat.
En dus reik ik hierbij aan Jonathan de Guzman de Frisse Taal Trofee uit.
De eerste in onze Canna Historie.

PS: De Guzman komt uit Canada. En dus is zijn zinnetje over dezelfde pagina zeer waarschijnlijk een Nederlandse vertaling van 'Everyone is on the same page.' Maar wat kan mij dat schelen? Het blijft een prachtig nieuw zinnetje voor ónze taal. Wel moet De Guzman zijn trofee misschien delen met de Sportweekjournalist Sander van Hal die De Guzmans woorden weergaf. En wellicht dus vertaalde.

En dan nog even iets wat nergens mee te maken heeft. Ukelele's. In Engeland en in Nieuw Zeeland heb je er hele orkesten van. Het Ukulele Orchestra of Great Britain verukeleelt allerlei bekende liedjes. Luister via de link hoeveel plezier zijzelf én het publiek hebben met Wuthering heights van Kate Bush.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Frisse Taal trofee, is een leuk idee.
Moet er dan ook niet meteen een anti-zeiktrofee voor de spreekwoordjespolitici in het leven worden geroepen?

Anoniem zei

Neee, want dan krijgt die taal teveel aandacht :-)
En dan moeten er weer heel wat mensen in straten overgeven, ben ik bang.

Anoniem zei

Hm, daar zit wat in.

We gaan de Frisse Taal trofee promoten.
De eerste die me te binnen schiet is J. K. Rowling.
Wie geweldige woorden als: Blibbering Humdinger en de Crumple-Horned Snorkack verzint mag van mij zo’n prijs. Of bedoelde je enkel Nederlanders? Misschien wel... dan moet ik even verder peinzen.

Anoniem zei

Het mooiste voorbeeld van voetbaltaal vind ik er nog altijd een van, hoe kan het anders, de wonderbaarlijke mystificatiebabbelaar Johan Cruijff. Hij introduceerde bij vermoeidheid van basisspelers die "niet meer in de wedstrijd zitten" (ook een mooie, want ik zie toch zeker zelf dat ze nog wél in de wedstrijd zitten): "hun zakken door de hoeven". Daarna ging die uitdrukking van hem een eigen leven leiden in de sportcommentaren, en zo hoorde ik de heer Cruijff maanden later in een tv-optreden doodleuk beweren: "totdat ze door hun hoeven zakken, zoals hun zeggen".

En ik moet bekennen dat ik sowieso een zwak hebben voor "hun doenmeditofmedat"-zeggers maar die grammaticale dwaling wordt zo algemeen toegepast dat het geen trofee waard is...

(Leuk onderwerp Edward!)

Ludo zei

En wat een geweldige uitvoering van Wuthering Heights. Vroeger was ik verliefd op Kate Bush. De versie van Birgit Schuurman (masterclass) vind ik trouwens ook erg mooi.

Anoniem zei

Hoera voor de Frisse Taal Trofee en voor deze Frisse Taal Trofee. En wat grappig dat je Sportweek leest, Edward. Je leest écht alles!

Anoniem zei

Hoera voor de Frisse Taal Trofee en voor deze Frisse Taal Trofee. En wat grappig dat je Sportweek leest, Edward. Je leest écht alles!

Anoniem zei

‘Iedereen op dezelfde pagina’. Schitterend beeld. En, in de De Guzman-context, veelbelovend voor Feijenoord-supporters! In de Kuip is het namelijk niet zo’n zootje als op Canna, waar sommige spelers het boek al uit hebben, andere er nog mee bezig zijn, wéér andere er nog aan moeten beginnen en een paar het vorige deel nog niet eens hebben gelezen. Nee, dan Feijenoord: alle spelers op dezelfde pagina. Zo moet dat. Ik hoop dat Feijenoord dit seizoen derde wordt.

Anoniem zei

Ik zag collega Spiering onlangs met de officiële Feyenoord Elftalgids voor het nieuwe seizoen.

Dus: derde?

Anoniem zei

Die gids was mij opgedrongen! Door een goudbehangen, tot voorbij zijn amandelen getatoeëerde Feijenoord-supporter van mínstens 18 kubieke meter.
Maar behalve selectief laf ben ik al 37 jaar Ajacied dus hoop ik dat Ajax kampioen wordt en AZ (vanwege Louis) tweede en Feijenoord derde en FC Groningen vierde en
PSV vijfde.

Ludo zei

Wat is dat toch met Ajax. Ook ik, Ajacied pur sang. Zelfs als Ajax tegen Groningen speelt. Kan echt een vergalde zondagavond hebben als Ajax niet wint.
Feyenoord mag dit jaar ook wel 4e worden. En Groningen 3e.