maandag 20 augustus 2007

Sprintje onderlangs XI (door Alexander)

* Ik was vrijdag bij de tandarts. Daarvoor moest ik terug naar het dorp waar mijn ouders wonen, het -

* Prrrsshj, ja hoor, tjonge, zucht, ik was er al bang voor, er breekt toch nog een Guatemala-nawee door mijn sprintje heen. Want ik heb nog nauwelijks iets geschreven over het culturele leven in Guatemala. Lezen doet men over het algemeen niet in Centraal-Amerika, de enige mensen die je met boeken ziet zijn toeristen of studenten - en als we lazen op dorpspleintjes vroegen gesprekjeshengelaars ook altijd of we aan het studeren waren. Maar muziek dan. Men luistert er zeker wél naar muziek. Twee hits waren er zo vaak te horen dat ze het verdienen hier op Canna uit de jukebox moeten knallen.

SI ALGUNA VEZ - Eddy Lover & La Factoria
Jonge mensen houden van reggaeton, de muziekstijl die een sloom sambaritme, DOENGdetik...tik, door blingblinghiphop mixt. Puerto Rico is de bakermat van de reggaeton en daarvandaan komen dan ook de artiesten die de onverbiddelijke jongerenhit van deze zomer zingen. Het is behoorlijk foute muziek, zouden wij zeggen. Een slap washandje van een jongen, een gladjanus met blingkettingen en glimzonnebril, kwijlt tegen zijn vriendin dat hij zo'n spijt heeft van zijn slippertje. Je kunt een teiltje onder je computer houden, dan zit het binnen 3 minuten vol met sentimentaliteit. Ondertussen laat hij zich omringen door forse, forsbetietwerkte juffrouwen die voornamelijk uit zwoele lippen en zwarte krullen lijken te bestaan. Het is een echte aanrader dus. Iedere jongere die ik tegenkwam vond het prachtig.

DE RODILLAS TE PIDO - Los Alegres de la Sierra
Maar iedereen die niet jong meer was luisterde ook naar muziek. Bij voorkeur naar muziek afkomstig uit een autoradio waarvan de bas veel te diep was afgesteld, zodat het lekker kraakte. En dan het liefst meteen na het journaal van zeven uur 's ochtends dit nummer. Je wist niet dat dit soort muziek bestond: een combinatie van een stevige hoempabas, een jodelende accordeon en een stelletje boerse gleufhoedgangsters die de begrippen 'kopstem' en 'stoer doen' en 'gitaarmuziek' opnieuw definiëren. Geniet ook van de clip.

* Bovenstaande muziektips waren overigens puur om cultureel-antropologische redenen. Niet om COLA-redenen. Nu we het daar toch over hebben: het is vandaag maandag, muziekdag, dus heeft er iemand nog tips van mooie muziek?

* Maar ik was dus vrijdag bij de tandarts. Daarvoor moest ik terug naar het dorp waar mijn ouders wonen, het dorp van mijn jeugd, mijn basisschool en van mijn tandarts dus. Er waren een paar dingen veranderd daar. Ten eerste merkte ik op mijn fietstochtje van treinstation naar tandarts dat banketbakkerij De Jong niet meer bestond. Er zat nu een toko. Ik had vroeger in de klas gezeten bij Mark, de jongste zoon van de banketbakker. Ten tweede had de tandarts een nieuwe assistent. Die ik herkende. Het was Ria. De moeder van Mark, de vrouw van de banketbakker, die schijnbaar een tweede carrière in de tandheelkunde was begonnen. Ze leek nog in opleiding - de röntgenfoto's die ze nam van mijn kiezen, moesten na veel gezucht en gesteun van tandarts Aad opnieuw.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank voor de cultu-antropo-muisco-aanschouwelijkheid.
Moest je kiezen, naar wiens concert zou je gaan?
(Ja, je móet kiezen, A. uit A.!)

Als ik móest dan de eerste. Maar het zou wel onder dwang zijn.

Anoniem zei

Trouwens, de COLA moeten we binnenkort goed gaan vormgeven. Misschien moeten we daar eens apart over nadenken, Alexander.

Ik kocht de laatste twee cd's van Pink Martini. Feestelijk, vrolijk. Soms iets te middle of the expected road.
Van beide albums zou ik een paar liedjes COLAwaardig vinden, maar niet de hele Pink M.

Eigenlijk is er de laatste tijd niet veel bijgekomen. Teddy Thompsons nieuwe cd is plain and old country, en daar moet je echt van houden, dat zou ik hier niet iedereen durven aanraden.
Wat ik toch nog het meest luister de laatste tijd, en wat Heldachtig Overeind blijft is Ryan Adams en The White Stripes.
Gek genoeg zijn de Arctic Monkeys wat weggezakt.

Anoniem zei

Nou, ehh... Moest ik kiezen, dan zou ik toch naar de tweede. Om cultu-antropo-musico redenen. Omdat de mensen die ernaar luisteren met name grinnikende boertjes zijn met vuile overhemden en bruin uitgeslagen witte gleufhoeden, mensen van wie je bij wijze van spreken niet eens wist dat ze van muziek konden houden. Omdat het muziek is waarvan ik niet wist dat het kon bestaan en waarvan ik ook niet weet wat mensen er mooi aan vinden. En omdat ik er inmiddels aan gewend ben het (onder dwang) anderhalf uur achtereen te horen is het niet ondraaglijk.

Ja, het nieuwe album van The White Stripes luister ik ook geregeld, maar toch nog vooral Feist en Rufus, en ja, nu je het zegt, mijn Arctic Monkey-koorts is ook weer wat afgenomen. Hoewel ik het album heel erg goed blijf vinden. Pink Martini ken ik nog niet, die moet ik dan maar eens gaan beluisteren. Merci!

Anoniem zei

Ja, en uiteraard Rufus, daar luister ik ook nog vaak naar. Ik ga hem op 20 november in de Heineken Music Hall de 2de COLA uitreiken.

En tenslotte luister ik ook naar de nieuwe van Prince.

Luister van de nieuwe Pink Martinicd vooral naar Dozvedania mio bambino, erg grappig!