zondag 12 augustus 2007

Extraatje (door Edward)

Nog even een youtube-extraatje. Een heel bijzonder filmpje, namelijk: over een uitzonderlijke historische gebeurtenis.
In de laatste jaren ben ik een aantal keren in Letland geweest, en nogal verknocht geraakt aan de Baltische staten. Dit zijn, van boven naar beneden Estland, Letland en Litouwen - en een groot gedeelte van de twintigste eeuw maakten deze landen gedwongen deel uit van de Sowjet Unie. Maar nog vóór het uiteenvallen van die Sowjet-Unie werd er een hevige, maar grotendeels vreedzame, strijd voor onafhankelijkheid gevoerd.

Die strijd verliep opvallend vaak via koorfestivals: de nationale liederen werden (illegaal, de Russen hadden het verboden) in de eigen taal gezongen. De Baltische revolutie wordt daarom ook wel de Zingende Revolutie genoemd.

Maar de mooiste verzetsdaad werd op 23 augustus 1989 gepleegd, bijna achttien jaar geleden. Op die datum stonden meer dan 2 miljoen Balten hand in hand van Vilnius (Litouwen) via Riga (Letland) tot Tallinn (Estland) om hun verbondenheid te tonen, en hun vrijheidseis uit te drukken. Een 600 kilometer lang stil en illegaal protest.
In 1991 volgde de zelfstandigheid.

3 opmerkingen:

Marc V. zei

Volgens mij niet helemaal toevallig dat deze twee postings achter elkaar staan.....

Kan " de gewone man", de massa dan toch een verschil maken? Voor wie de vorige discussie een beetje zwaar vond, of de toekomst een beetje donker in zag: bekijk het filmpje gerust nog eens.
overigens: mijn geschiedkundige kennis reikt niet zo ver dat ik weet hoe de machthebbers op dit verzet reageerden. Wie kan me hier helpen??

Anoniem zei

Prachtig Edward. En Marc, misschien helpt dit je op weg:

http://www.elona.nl/nl/litouwen/onafhankelijkheid.php

Anoniem zei

Ik heb met ontroering zitten kijken. Ik denk dat Marc gelijk heeft, dat het niet toevallig is dat deze berichten elkaar opvolgen. Kwaadheid zit in ons, maar ook het tegenovergestelde daarvan.