zaterdag 25 augustus 2007

Ronde Tafel (door Edward)

De vraag is bekend: stel dat je een aantal mensen mag uitnodigen die je nog niet persoonlijk kent - maakt niet uit wie, of waarvandaan, zolang ze maar nog in leven zijn - wie nodig je dan uit?





Ik zou makkelijk twee selecties kunnen maken. Hierbij de eerste:
(oja, regeltjes: acht gasten, evenveel mannen als vrouwen) -

Björn Ulvaeus - componist en tekstdichter van wijlen Abba. Hoe is het om zo'n invloed te hebben gehad op de muziekgeschiedenis? Wat is de persoonlijke tol? Waar geniet hij nog van?

Mohammed Allach - voormalig profvoetballer en nu technisch directeur van voetbalclub VVV Venlo. Ik zag hem bij DIT WAS HET NIEUWS. Leek me een geweldige man met verstand van zaken en een groot gevoel voor humor.

Vaira Vike-Freiberga - tot voor kort president van Letland, en een zeer wijze vrouw. Hoe heeft zij een land in opbouw zo lang en zo goed kunnen leiden? Hoe is het om zoveel invloed te hebben? Waar staan de Baltische staten nu - na 16 jaar onafhankelijkheid, en wat denkt zij van de 'toestand in de wereld'.

Ahmed Aboutaleb - staatssecretaris in ons huidige kabinet. Wat denk hij van Nederland op dit moment en de alle extreme kanten opschietende discussie over de islam? Is hij optimistisch over ons land? Wat vindt hij dat er moet gebeuren?

Char - cold reading-fenomeen. Is zij oprecht in haar bezorgdheid om mensen? Hoe Amerikaans is zij? Hoe denkt zij over waarheid en onwaarheid, over geloof en nuchterheid? Hoe psychologisch is haar 'baan'?

Johann Olav Koss - schaatsheld. Wat is volgens hem de essentie van topsport? Hoe komen 'gewone' mensen tot zulke uitzonderlijke prestaties? Wat denkt hij van de politieke situatie van Scandinavië, en van Europa? Wat zijn volgens hem de mooiste plekken in Noorwegen?

J.K. Rowling - schrijfster. Hoe kan zij wat zij kan? Heeft zij de structuur van de Harry Potter-boeken van tevoren bedacht, of is die langzaam ontstaan? Met welke personages voelt zij zichzelf het meest verwant? Hoe kan zij omgaan met haar enorme bekendheid, en haar betekenis in het leesplezier van zoveel mensen? En: wat nu, na HP7?

Erica Terpstra - ex-politicus en nu IOC-lid. Waar is volgens haar de warmte in de politiek gebleven? Wie zou zij nu als ministers willen zien? Waarom is zij zelf nooit minister of lijsttrekster geweest? Wat denkt zij over het negativisme en de individualisering van onze maatschappij?

Dit is mijn lijstje 1. Misschien, ooit nog een tweede lijst, met voor mij even intrigerende gasten. Ik wilde nu de opsomming niet al te lang maken.
Maar een belangrijker vraag is: wie staan er op jullie lijstje? Ik ben heel heel heel heel heel heel heel heel heel benieuwd.

33 opmerkingen:

Anoniem zei

ben bij drie...
moeilijke vraag...
maar wel leuk, ik denk aan allerlei mensen waar ik in geen tijden aan heb gedacht ;-)

Ludo zei

Ja, dit is een mooi lijstje.
Een eerste lijstje van mij, zo uit de losse pols:

Eric Heiden (5x olympisch goud -op alle schaatsafstanden- in '80)

Thom Karremans (bevelhebber van Dutchbat, te Screbenica)

Earvin 'Magic' Johnson (met Michael Jordan de beste bastketballer ooit, tevens drager van het hiv-virus)

Prince (introductie overbodig)

Hillary Clinton (vrouw van en mogelijk de eerste vrouwelijke president in de VS)

Lars von Trier (Filmmaker)

Herman Tjeenk Willink (vice-voorzitter van de raad van State)

Anoniem zei

Mooie vraag.
Moeilijke vraag.

Jij hebt dat trouwens slim bekeken! Als je Char uitnodigt, nodig je meteen een hele bos mensen uit! Shakespeare, Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart

Ik ga er eens goed over nadenken.

Ludo zei

en dan het lijstje van mensen uit het verleden van wie ik graag zou weten hoe het met ze is: (en die nog niet aan bod zijn gekomen bij Jan Pauls 'ster uit het verleden)

1. Simone Walraven
2. Akkemay (schatjes)
3. Michael Nader (Dex Dexter uit Dynasty)
4. de zanger van the Shorts
5. Ralp Malph en Potsie uit Happy Days (echte namen onbekend bij mij)

Ludo zei

Hmm, ik had de kleine regeltjes weer eens niet gelezen. Hoezo evenveel mannen als vrouwen EvdV?

In dat geval mag ik er nog één bij doen en vallen er dus 2 mannen af.

Thom Karremans
Earvin 'magic' Johnson
Prince
Herman Tjeenk Willink
Hillary Clinton
Oprah Winfrey
Madonna
Goedele Liekens

Anoniem zei

Hier zijn ze...

Christine van Broeckhoven (Belgische moleculair biologe en politica. Laatst bij zomergasten. Schrijfster van brein en branie. Ik ben zeer geboeid door het mysterie van de hersenen. Eindeloos veel vragen.

Tine van Buul. Ik las een tijd terug een erg mooi interview met Bibi en Tine. Ik was er door geroerd. Ik heb vele jaren geleden toen ik net begon met illustreren nog een briefwisseling gehad met Reinold Kuipers. Hij heeft toen hele bemoedigende woorden gesproken. Aangezien hij helaas niet mee onder ons is zou ik Tine graag nog eens willen bedanken.

Sinterklaas. Omdat het kind in mij altijd weer blij wordt omstreeks 5 december.

Cornelia Funke. Schrijfster. div boeken uitgegeven door Querido. Ik ben geboeid door haar schrijfstijl.

Bernard Haitink, een Nederlandse dirigent. Deze man intrigeert me. Dirigeren heeft zo en zo iets magisch


Bill Gates. Gewoon om te ontdekken wat voor een man dat toch is. Ik zag laatst een aardige film over hem: The pirates of silicon valley


Dolgraag zou ik spreken met… Richard P. Feynman maar helaas leeft hij niet meer. Dus een andere heer… Oh, ik weet het. George Bull. De schrijver van de biografie van Michelangelo. Ik ben altijd gefascineerd geweest door Michelangelo. Deze bio is zeer aan te raden trouwens.


Tonke Dragt. Uitleg niet nodig!

Anoniem zei

excuus voor 'e' teveel.
Moet 'Nederlands'staan natuurlijk.

Anoniem zei

Ik kom net thuis, moet gaan nadenken want ik weet het 1,2,3 niet zo. Mogen het ook heel onbereikbare mensen zijn? Zoals Mandela?

Anoniem zei

Ludo, wat zou je Karremans willen vragen?
En waarom Tjeenk Willink?

Anoniem zei

Jeska, wat een interessante lijst! En wat superlief dat je Tine van Buul noemt!

Anoniem zei

Bibi,
ja, heel onbereikbaar mag ook! Ik zou uiteraard ook graag Mandela op zo'n lijstje zetten, wie niet!

Ludo zei

Edward,

Karremans is de zondebok van Screbenica. Dat hij in het screbenicarapport nagenoeg wordt vrijgepleit, heeft de beeldvorming niet veranderd. Evenmin heeft het boek dat hij zelf schreef (overigens niet zo'n best boek) dat beeld ook niet kunnen veranderen. Ik vraag me al jaren af hoe een man omgaat met die wetenschap. En ik zou wel willen weten hoe hij de beroemde scene met Mladic van binnen beleefd heeft. En dan beter verwoord dan in zijn boek.

En dan Herman Tjeenk Willink. Onderschat, onzichtbaar, maar misschien wel de meest invloedrijke Nederlander binnen onze landsgrenzen.

Overigens heb ik ook gedacht aan Max van der Stoel, omdat hij internationaal enorm veel aanzien heeft.

Anoniem zei

Nikola Tesla: uitvinder van de alternating electricity. Wonderbrein. Dood ook (maar ja, dat kan ik niet helpen).

Daniel Goleman: psycholoog, schreef twee zeer goede boeken waarvan de laatste, destructive emotions, een van de meest inspirerende boeken die ik ken.

Wouter Bos: die heb ik eens tevergeefs gemaild want die schijnt het nogal druk te hebben. Toch zou ik hem graag aan de tafel zien.

Peter Gabriel: heb grote bewondering voor zijn werk maar weet niks van de man behalve dat hij een waterman is.

Beatrix: voor de gezelligheid

Jacobine Geel: Dan zijn we verzerkerd van wat broodnodige integriteit.

Vriendin A (anoniem wegens privacy overwegingen): Duitse aristocratie met een zeer feminien tintje.

De laatste laat ik open omdat ik het gevoel heb dat ik er heel veel vergeet en dan kunnen ze aanschuiven als ze zin hebben.

p.s. Dat stereotype over mannen (uit de losse pols) en vrouwen (wikken en wegen) lijkt me absolute onzin...

Ludo zei

Dat lijkt mij ook Lili,

goed dat je zo uit de losse pols met wat namen komt. Dat schiet tenminste een beetje op. :)

Anoniem zei

Wat een fantastische vraag. Heel goed. Ik ga er nog een nachtje over slapen (of me er slapeloos over verkneukelen).

Jan Paul zei

Na ook een nachtje slapen:

1 Michael Palin
2 Thich Nhat Hanh (even inspirerende als grappige Vietnamese Boeddhist)
3 Hanneke Groenteman/Sonja Barend
4 Kate Bush
5 Stephen Fry
6 Bas Haring
7 Oprah
8 Jeanne d´Arc (één dode mag)

Dit lijkt me wel een inspirerend gezelschap. Ik heb ook gekeken naar de mix van persoonlijkheden. Daarom óf Hanneke óf Sonja. Oprah is weer heel anders. Bovendien wil ik haar niet in de rol van vragensteller, maar in die van verteller.

In verband met Thich eten we vegetarisch. Geen ´changer´ tussen de gangen. Ik haat het als dat woord geroepen wordt. Dat is altijd op een moment dat je in een leuk gesprek zit.

Oprah, Stephen en Hanneke niet te dicht bij elkaar, anders gaat het alleen maar over afvallen.

Stephen hoeft niet te komen als hij depressief is. Je moet geen dingen tegen je zin doen. In dat geval mag hij Hugh Laurie bellen als vervanger.

Kate Bush kruipt halverwege even achter haar vleugel en zingt ´Experiment IV´, ´King of the Mountain´ of ´Cloudbusting´.

Richard Feynman komt even van Jeska´s tafeltje naar die van ons om te vragen of wij het ook zo naar ons (onze?) zin hebben.

Ik zit tussen Michael Palin en Thich. Die laatste houdt de openingsspeech.

Reserve: Ghandi, Al Pacino, Hans Teeuwen, Marc-Marie Huijbrechts, Theo van Gogh en Matthijs van Nieuwkerk.

Na afloop disco. Met alle deelnemers van de andere tafels.

Anoniem zei

Vannacht te weinig geslapen om met een goed lijstje te kunnen komen. Mag ik er nog een nachtje over doen?

Jan Paul zei

Van mij wel, Marieke!

Anoniem zei

Graag, Marieke! Ik ben heel beneiuwd, het is een plezier om alle lijstjes te lezen!

Anoniem zei

Ik bedoel: benieuwd. Beneiuwd is Switzerduuts.

Anoniem zei

Meir Shalev - schrijft prachtige boeken over grillige mensen die getekend zijn door wat ze eerder meemaakten.Ik wil met hem praten over zijn wereld- en mensbeeld. Vast ook een man met veel humor.

Jacqueline Bellefontaine - samenstelster van een heel fijn boek over chocola, waaruit ik al veel heb geprobeerd en heb aangepast naar eigen smaak. Werken met chocola is nobel werk en ze weet er vast ook veel van.

Tana Umaga - voormalig captain van the New Zealand All Blacks, het nationale team. Is eigenlijk Samoaan, charismatische figuur, keiharde tackelaar. Veel kritiek na een gevaarlijke 'speartackle' op Ierlands captain Brian O'Driscoll.

Anne Provoost - van haar heb ik één boek gelezen, een bewerking van Belle en het Beest. Die vond ik erg mooi. Ik zou meer willen ontdekken, maar weet niet precies waar ik naar zoek.

Peter de Graef - zag ik in een toneelbewerking van Paris,Texas. Hij was volledig getransformeerd naar iemand die de weg kwijt was. De voorstelling kreeg veel kritiek, maar hij was geweldig. Daarbij schrijft hij ook mooie monologen, alweer over mensen die de weg kwijt zijn.

Sarah, van de band Belle and Sebastian - vorig jaar zag ik die spelen op Lowlands en dat was voor mij het hoogtepunt. Ze zetten een sfeer neer alsof iedereen daar op het podium een vriend van je was, het was zo gezellig. Ze is de enige vrouw in de band, en volgens de beschrijving op de site is ze in staat je een lift te geven, al moet ze eigenlijk de andere kant op.

Bart Moeyaert - vanwege zijn scheppingsverhaal en de cd Broere. Lijkt me een heel aardige, bescheiden man.

M. - stille liefde van toen ik op de middelbare school zat. Inmiddels over, maar ik zou met haar willen praten zoals ik toen niet durfde.


En ook nog: Alan Rickman (Snape uit de Harry Potter films), de mannen van Kommil Foo, Stephen Fry (ook depressief een bijzondere man lijkt me), Edward Hopper (vanwege zijn schilderijen van mensen die altijd in een scene lijke te zitten) en Terry Pratchett (om de Discworld-reeks) en Tonke Dragt (alles wat Tiuri meemaakte. Tiuri en Piak mogen mee).
Maar dan werden het teveel mensen, vooral teveel mannen. Het blijkt dat mijn boekenkast en mijn muziekcollectie vooral mannen bevat en vrouwen die ik ken.

Anoniem zei

Mijn lijstje.

De vrouwen:

Kitty Courbois. Een geweldige actrice, een intrigerend mens, met een prachtige kroeglopersstem. Een eigenzinnige vertelster, denk ik, hoop ik.

Annie Leibowitz. Als fotografe naar mijn gevoel ongeëvenaard. Zag een tijd geleden een overzicht van haar werk in het magazine van De Volkskrant. Was de vriendin van Susan Sontag, die me ook altijd geintrigeerd heeft, maar die helaas overleden is.

Mary Robinson. Eerste vrouwelijke premier van Ierland. VN-Hoge Commissaris voor de Mensenrechten.

Marte Röling. Kunstenares. Monumentaal werk.


De mannen:

Noam Chomsky. Taalkundige (hoe verzin je in vredesnaam die bomen!), anarchistisch denker en mediacriticus. Voor mij een van de grootste Amerikanen.

Alberts & Van Huut. Dat zijn er twee, een van de twee architecten mag dus ook: prachtige gebouwen hebben zij in Nederland neergezet. De Gasunie in Groningen is mijn zandkasteel. Ze brengen iets sprookjesachtigs in dit vlakke land.

Albert Finney. Britse film- en toneelacteur. Gisteravond zag ik hem nog in "Murder on the Orient Express". Onvergetelijk vind ik hem in Malcolm Lowry's "Under The Vulcano".

Stephen Hawking. Hij is de enige die me nog een piepklein beetje begrip heeft bijgebracht van de natuurkunde. Tenminste, ik denk altijd dat ik hem begrijp als ik hem lees, maar ik kan het niet goed navertellen. Een aan een rolstoel gebonden genie die alle lichamelijke beperkingen weet te overstijgen.

Er zijn geen schrijvers bij: die ontmoet ik het liefst via hun werk (en soms via hun weblogs) < grijns >

Anoniem zei

Allemaal oudere mensen, zie ik nu. Maar die vind ik dan ook eigenlijk het interessantst door het lange veelbewogen leven, in deze gevallen gecombineerd met de eeuwig levendige en zich blijvend ontwikkelende geest. Ik denk dat ik, naast hun professionele wijsheid, veel levenswijsheid, relativering en misschien humor van ze zou meepikken.

Jan Paul zei

Mooie lijstjes hoor.

Trouwens, bij de naam Noam Chomsky moet ik altijd even gniffelen.

Chomsky beweerde dat apen niet konden praten. Een team van deskundigen ging daarom aan de slag om te bewijzen dat apen wél konden praten. Hun proefobject? Een chimpansee. Zijn naam? Nim Chimpsky.

Nim kende 125 tekens in gebarentaal maar heeft nooit echt volgens de maatstaven van Chomsky kunnen ´praten´.

MetDeZachteG zei

Leuke lijstjes, kan de verlijsting dus ook niet weerstaan:

Vrouwen:
1. Camille Claudel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Camille_Claudel

2. Anais Nin
http://www.anaisnin.com/

3. Maria Magdalena
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Maria_Magdalena

4. Keizerin-regentes Cixi
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cixi

5. Calamity Jane
http://en.wikipedia.org/wiki/Calamity_Jane

sorry, allemaal dode vrouwen, dicht bij de tafel met Char zitten dus :-)

en dan nu de mannen:

1. George Pocheptsov
http://www.georgiepocheptsov.com/

2. Osama Bin Laden

3. Godfried Bomans

4. Arnold Schwarzenegger

5. Charles Aznavour

Jan Paul zei

Ik zou Osama en Arnold niet te dicht bij elkaar zetten, Gina!

Anoniem zei

@Frank! Meir Shalev!
Ik heb een speciale herinnering aan deze man!
Jaren geleden moest ik ergens signeren in Amsterdam. Hij was er ook. Ik woonde destijds in Rotterdam. Dat ontdekte hij en hij vroeg of hij met me mee mocht rijden na het signeren. ‘Best,’ zei ik.

Allemachtig, het is een van de meest bijzondere autoritjes geworden die ik ooit heb meegemaakt.
Hij begon open te vertellen over de dagen dat hij ambulancechauffeur was. Zo kreeg hij bv op een dag een oproep. Op het bewuste adres aangekomen (tussen de kogels door) bleek de man al dood.
Hij heeft echt van a tot z beschreven hoe ze deze man door de smalle portiekjes van de flat naar beneden hebben gekregen. Het was gruwelijk! Maar zo levendig verteld dat ik het nu nog voor me zie.
Het was ook erg moeilijk mijn aandacht bij het autorijden te houden. Maar ik heb de goede man keurig in één stuk bij zijn hotel afgezet.
Dus als ik zijn verhaal tijdens jouw feest zittend in een stoel nog eens mag beluisteren zou dat geweldig zijn.
Zijn humor is erg cynisch merkte ik op. Misschien word je dat ook als je zoveel hebt meegemaakt en gezien.
Hij was trouwens ook nog al onder de indruk dat ‘wij’ in Nederland aanplakbiljetten van de Kamasutrabeurs gewoon in de stad hadden hangen :-) (die was toen in Rotterdam.)

Anoniem zei

Jeska, vanaf nu ben jij mijn heldin! Maak je volgende keer een omweg via Utrecht als hij bij je zit?

Anoniem zei

Ik weet het niet. Ik wil mezelf ook op mijn gemak voelen in het gezelschap. Het moeten mensen zijn met wie ik persoonlijk graag kennis zou willen maken. En de mensen die ik zou uitnodigen moeten zich liefst óók prettig voelen in het gezelschap. Ik kan tot nu toe geen geschikt groepje bedenken behalve een paar oude trouwe vrienden die ik sowieso weleens samen uitnodig ;-) en die ken ik al, dus die vallen af.
Heb ik nou teveel of juist te weinig fantasie?
Enfin. Mijn eerste twee uitnodigingen zouden gaan naar Maarten 't Hart en zijn partner Hanneke. Over de rest (die bij deze gasten zouden moeten passen) denk ik nog na.
Leuke vraag, dat wel.

Anoniem zei

Ik rijd volgende keer langs Utrecht, beloof ik, FRank!

Anoniem zei

Ik voel precies wat Bertie voelt. Vandaar dat mandela alweer van mijn lijstje is gevallen: want wat moet die man met mij? En Paul McCartney heeft vast ook geen zin in een avondje stamppot (want dat zouden we dan eten). Maar hij zou wel weer naast mandela willen zitten misschien. Ik begin dus opnieuw. Ik maak een lijstje en zet mezelf er onzichtbaar bij. Dan hoeven die grootheden zich niet met mij te bemoeien.
Goed:
euh.

Aung San Suu Kyi (weet niet of dit helemaal goed geschreven is). Zij zit al heel heel lang gedwongen thuis. Vrijheidsstrijdster in Birma. Ik hoorde haar spreken. Dat deed ze iedere maandag. Dan ging ze op een stoel staan in haar tuin, en de Birmezen die durfden gingen naar haar luisteren, ze durfden niet openlijk te juichen, maar ik zag het ze vanbinnen doen. Zij dus.
Jose Saramago: grootsgroots schrijver.
Wilfried de Jong: leukste Rotterdammer.
Wim Kok: de man die ik mis. Ik zag hem laatst fietsen door het Vondelpark. Ik wilde voor zijn stuur springen en zeggen: 'Meneer Kok wij missen u.' Maar dat durfde ik natuurlijk niet.
Ben ik er al? Hoeveel nog?
Mary Dickin: die is dood, maar zij verzon de onderscheiding voor dappere dieren in de oorlog. Zij maakte ze daarmee onsterfelijk. Heel haar leven was gewijd aan het redden van dieren. Het begon met het redden van dieren uit de brandende huizen van Londen in WO2.
Brigitte Kaandorp: ik vind haar fantastisch.
Guus Kuijer: ik vind hem fantastisch.
Ineke Holtwijk: non-fictie zoals het moet.
Zoiets, en dan een reservelijstje met actrices als Susan Sarandon en zangers en schilders and last but not least Temple Grandin: de autistische wetenschapper die kan denken als de dieren en de helft van alle Amerikaanse slachthuizen vanbinnen heeft aangepast om de laatste gang van koe en varken draaglijker te maken.

Anoniem zei

Beste allemaal, ik wou dat het tvprogramma van Paul de Leeuw er nog was, waarin hij met één iemand sprak over hun favoriete tafelgasten.
Dan had Frank live Anne Provoost en Bart Moeyaert kunnen spreken (die inderdaad beide zéér inspirerend zijn),
dan hadden we de hereniging van Jeska en Meir Shalev kunnen zien (wow),
dan had Gina over Calamity Jane kunnen vertellen (waar ik sowieso meer van wil weten, waarom háár, Gina?),
en dan had Bibi ons oa Temple Grandin kunnen tonen, en met haar een tafel voor diergasten.

Ik had nooit vermoed dat mijn vraag zoveel reacties zou oproepen, erg erg spannend allemaal. En ik blijf lezen, dus: meer lijstjes welkom!

Anoniem zei

Hallo Edward en allemaal, wat een nieuwsgierig makende namen zie ik hier langskomen. En maar googelen, en maar wikipediaën... geen saaie dag vandaag :-))

Een paar mensen die genoemd worden ken ik persoonlijk - daar ben ik dus niet al te nieuwsgierig naar. Anderen ken ik helemaal niet. Opzoeken, opzoeken. Weer veel geleerd! Van weer anderen denk ik: wat jammer toch dat ze dood zijn, en vaak denk ik: waarom heb ik hem of haar er niet bijgezet?

De ronde tafel wordt groter en groter, boeiender en boeiender. Edward, mag ik je vragen of je vaker om lijstjes wilt vragen? Er zijn er nog zoveel te bedenken. Of wil je eerst lijstjes van de lijstjes die we zouden willen samenstellen? :-))