woensdag 22 augustus 2007

Top Gear (door Ludo)



Beste Canna luisteraars, wat fijn dat jullie weer op onze zender hebben afgestemd. Ik heb gefaald, beste luisteraars. En mevrouw Abbink ook. Toegeven dat je gefaald hebt is niet leuk. Voor niemand, maar zeker niet voor mij.

Jaloers ben ik op collegablogger K. Die al zijn katten kon benoemen naar de aard van het beestje.
Jaloers ben ik ook op collegablogger B. Of toch Albert? Of heet ze eigenlijk Priscilla of Mädchen? Maar jaloers ben ik. Maar vooral, omdat ze elke week vóór mij is en de moed mij in de schoenen zinkt, als ik weer zo’n prachtstuk van haar mag lezen.

Wij noemden onze jongste dochter, bijna 5 jaar geleden, Sophie. Het betekent wijsheid. Je wil nu eenmaal graag dat je kind eigenschappen heeft die je zelf niet hebt.
FOUT! Ja, met hoofdletters. O, Sophie is heus wel een slim meisje. Maar wijsheid straalt ze niet uit. Wel levenslust, kracht, met een luie inborst en een valse tong waar nodig.

Eigenlijk hadden we na 8 weken al moeten besluiten om haar een andere naam te geven. Mevrouw Abbink zat in de kamer met de, toen, 2-jarige M. te spelen. Opeens had ze het gevoel dat ze werd bekeken. Maar ze zag niks. Tot ze wat haartjes zag boven de kinderwagen.
En toen twee oogjes, die krampachtig stonden vanwege de inspanning.
Sophie bleek, op het consultatiebureau te G., de eerste baby –in 50 jaar consultatiebureau te G.- met een blokjesbuik. Een heuse six-pack. Niet zo vrouwelijk, en daar straalt ook niet direct veel wijsheid vanaf.

Het bovengenoemde voorval bleek symptomatisch te zijn voor de wijze waarop Sophie zich ontwikkelt. Ze kan tijden nietsen. Is aartslui en alleen actief wanneer het haar belieft. Maar áls ze dan actief is kent ze maar één versnelling: Top Gear!

Sophie leerde praten toen ze ruim een jaar was. Bij de meeste kinderen begint dat met brabbelen. Per ongeluk zeggen ze dan ineens een woord. En vooral als dat woord lijkt op papa of mama dan gaan ze het vaak zeggen, want het glimmende grotemensengezicht, tegenover je, kijkt dan zo blij.

Sophie niet. Sophie zei eigenlijk niks. Heel soms een woord dat leek op papa, maar ondanks alle aanmoedigingen van mijn kant, bleef ze mij stoïcijns aankijken en verdomde het vervolgens weer een week om haar mond open te trekken.

Tot ik ’s ochtends beneden kwam. Mevrouw Abbink en M. aan de tafel. Sophie aan het rondscharrelen bij de vensterbank. “Goedemorgen”, hoorde ik achter me. En ik schrók me dóód! Serieus dacht ik dat er iemand anders in de kamer was. Het was toch echt Sophie. Of beter, het was Top Gear die het zei. Want, zoals ik al zei, Sophie/Top Gear kent maar één versnelling.

De afgelopen periode was ik vrij. En een aantal dagen –drie om precies te zijn, zondag 5/8, maandag 6/8, dinsdag 7/8- was het ge-wel-dig weer. En ons dorp kent een openluchtbad.
Nu houdt Sophie niet zo van zwemmen. Wel van “zonnebaren”. M., waterratje, speelde de hele middag in het zwembad. Sophie niet. Even in het kinderbadje, tot kniehoogte in het water, en dan lag ze weer op haar handdoek.
Tot vriendinnetje D. in het zwembad kwam. D. sprong vanaf de balustrade in het zwembad, nam vervolgens de glijbaan en sprong weer vanaf de balustrade.

De ogen van Sophie spuwden vúúr! Schakelen was al niet meer nodig. Standje Top Gear: check! Dubblecheck! Tripplecheck!
Sophie sprong 4 keer van de balustrade met D. Samen gingen ze ettelijke keren naar de glijbaan. Tot Sophie, de Top Gear in de rode toerentallen, richting duikplank liep. D. erachteraan. De duikplank, domein van de puberjongens van 15 en 16. Twee meisjes van 4 met zwemvleugeltjes om. Ze werden daar niet alleen getolereerd. Nee, ze waren daar meer dan welkom. Twee smurfjes een half uur lang tussen de boys. Nee, ze waren de boys, met zwemvleugels.
Terugfietsend naar huis –400 meter-, had ze de versnelling in zijn ‘vrij’ gezet. Ze sliep.



We twijfelen nog tussen Top Gear en Turbo Boost, maar gezien ons falen zijn suggesties van buitenaf méér dan welkom.
Dat was het weer, beste luisteraars van Radio Canna. Tot volgende week.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat jij op de dag na die van Bibi publiceert, is, Abbie, geen toeval. Wij van het plaatsingscomité (nee, daar wist je niks van en nee, daar mag je níet in) hebben jou die plek willens & wetens toegewezen want wij kennen jou. Competitief als de neten, maar dóórgaans niet dom. Dus wisten wij dat The Day Áfter She Came het beste in jou aan de oppervlakte zou brengen. Qua schrijven althans. Niet omdat je zou willen concurreren (“doorgaans niet dom”), maar omdat je je liever (“competitief”) tot het celibaat zou bekeren dan stukken te schrijven die in Bibi’s schaduw niet oplichtten.
Sophie heeft het namelijk niet van een vreemde, Ab. Leg jou op een handdoekje tussen types boven wie je zelfs liggend uittorent en er gebeurt niets. Af & toe een ooglidheffing, nu & dan een geeuw. Leg jou daarentegen op een badlaken naast iemand die jou inspireert en ‘kietelt’, en je ogen spuwen “vúúr”. “Standje Top Gear”. Ik stel vast dat wij van het plaatsingscomité (nééhee) gelijk hebben gehad want, Ludo, wat een héérlijk stuk. Ik heb genoten.

Anoniem zei

Ik wist niet dat er een plaatsingscomite was maar ik ben blij dat er goed wordt nagedacht over de dingen die op Canna gebeuren. Ludo, ze (die van dat comite) hebben ons compleet nagetrokken voor we ueberhaupt een letter mochten schrijven hier. Maar wat kan ons dat schelen. Ik vond je stuk mooi en daar gaat het om. (En nou ophouden over die naam.)

Anoniem zei

Top Gear, Turbo Boost en bijvoorbeeld: Duke Nukem.
Ken je hem?
Hij sprak de fameuze woorden:
”It's time to kick ass and chew bubble gum.”
Ben je dan stoer of niet?

Leuk Blog Ludo. Je boft maar met zo’n stoere meid!

Jan Paul zei

Ze doet me een beetje denken aan een tekenfilmheld van vroeger. In haar geval zou ze dan Captain Cavewoman moeten gaan heten.

Anoniem zei

Lachend je stuk gelezen, Ludo en ik moet zeggen dat ik de naam Sophie juist wel passen vind. Is het niet wijs om alleen op de momenten dat het echt noodzakelijk is vol gas te geven en voor de rest gewoon de dingen des levens op je af te laten komen?

Anoniem zei

Ik stem voortaan altijd op Radio Canna In Z'n Vijf af. Elke woensdag, dj Lu!

Anoniem zei

Edward als je echt -Top-Gear- bij wilt blijven doe je dat tegenwoordig in z'n 6.

Ludo zei

@Kees:
Wát! Een comité waar ik geen zitting in heb, is geen comité. Sla de Cannastatuten en reglementen (vrij naar Anton Geesink) er maar op na.
En ik competitief ingesteld? Ik herken níets van mezelf in jouw betoog. Wanneer eten we weer eens Vindaloo?

@Bibi:
Ik hou op.
En je hebt gelijk, tegenwoordig de zesde versnelling. Wist je trouwens dat het programma een tijd "Fifth Gear" heeft geheten?

@Jeska:
Jazeker ken ik Duke Nukem. Toen wij in ons studentenhuis ooit flauw waren van Doom 2, gingen we over op Duke Nukem. Als hij in de spiegel van de wc (level 1) keek zei hij: "Yeah! Looking good!

@ Jan Paul: hoe durf je mijn dochter uit te maken voor holbewoner!

@Marieke:
Een nieuwe manier van bekijken, maar ik vrees toch echt dat we verkeerd zitten met Sophie.

@ Edward:
Dj? Moi?

Anoniem zei

Vindaloo? Any time!

Anoniem zei

Je zou haar Frank kunnen noemen, want ik vind het een erg herkenbaar plaatje. Bij mij broeden de dingen ook altijd eerst. Van binnen. Van sudderen naar langzaam borrelen en dan ineens BOEM.
Zo ben ik zelfs geboren, heb ik gehoord. Te laat, maar toen ik eenmaal besloten had naar buiten te komen, toen zou ik ook.

@ Jeska & Ludo: ik zou niet Duke Nukem gebruiken. Ik herinner me vooral de zin: "You're an inspiration for birth control." En die lijkt me hier beslist niet van toepassing.

Anoniem zei

ZOEF lijkt me in dit geval wel een toepasselijke bijnaam voor Sophie. (Ik ken een Sophie die Zoof wordt genoemd.) Met de hartelijke groeten en diep respect, ook aan/voor mevrouw Abbink.

Ludo zei

@Teuntje:
ergens blijft er toch iets sluimeren rond jouw buitengewone belangstelling voor mevrouw Abbink. Het erge is dat ze dit blog ook leest. Hoewel subtiel, hebben jouw verwijzingen naar mijn geliefde echtgenote iets van "stille muiterij". Maar goed, misschien moet ik er niets achter zien; het huis is lekker schoon en opgeruimd, mijn pantoffels staan op de juiste plek -zeer belangrijk- en haar liefde voel ik dagelijks in mijn maag.
Oja, de groeten van mevrouw Abbink.
En Zoef houden we erin.

@Kees: battle of the Vindaloo anytime, anyplace, anywhere!

@Frank: jouw geboorte lijkt mij een geweldig blogstukje morgen.
En Duke Nukem (Ook @Jeska) is misschien niet een geschikte naam, wel een spel waar ik veel herinneringen aan heb. Een studentenhuiscomputernetwerk halverwege jaren '90. Tegen elkaar spelen vanuit je eigen kamer was nog wel het leukst. Lichten uit, muziek aan. Súper!

Anoniem zei

Meneer Abbink, ik muit niet, en al helemaal niet in stilte. Er is niets geheimzinnigs aan - behalve dan dat ik zelf ook niet precies weet waarom ik zo vreselijk heb gelachen om dat montere Franse campingverslag waar 'mevrouw Abbink' in figureerde. Als Maarten Bril het over 'mevrouw Bril' heeft beginnen mijn lachspieren ook te trillen. En idem dito met meneer van Kooten vóór jullie. En dan stel ik me voor hoe de echtgenotes de colum-versie van hun leven lezen in het ver-ironiseerde (is dat een woord?) echtgenotenverslag en dan is het hek van de lachspierendam.
Tja, ik kan het ook niet helpen, een betere verklaring heb ik niet.
Groeten aan Zoef en haar mama!

Anoniem zei

Frank, jongen, kom d'r eens in. Ik vind dat Ludo nu al lang genoeg bovenaan staat!

Anoniem zei

Geregeld, Bibi. En ik zal hem, op zijn eigen verzoek nog wel, nog wat verder omlaag duwen.