zaterdag 18 augustus 2007

Staartje (door Edward)

Later op de dag mijn Echte Nieuwe Posting, maar eerst nog een staartje van de discussie van vorige week.
Ik houd van de bontkleurigheid van een discussie. Van het feit dat er minstens vier voorkanten en ook vier achterkanten aan een mening kunnen zijn. Het mooist vond ik dat weerspiegeld in de colum van Kader Abdolah in de Volkskrant van afgelopen maandag.
Ik hoop dat ik hem hier ruim mag citeren:

'De Koran is het mooiste boek dat ik ooit in mijn leven heb gelezen. [Abdolah is bezig aan een nieuwe vertaling, EvdV] (..) Dat boek is geen eigendom van de moslimgelovigen. De Koran is een levendige rivier, je kunt het boek niet vertalen, je kunt er wel in springen, er even in zwemmen en dan er weer uit.'

'De Thora, de Bijbel en de Koran zijn drie parels die de geschiedenis heeft voortgebracht. (..) Je moet afstand kunnen nemen van je politieke belangen, en het boek als een oud boek lezen. Dan pas kun je er echt van genieten.
Weg met de politieke islam, weg met de politici en fanatici die zo'n oud boek misbruiken om hun doelen te bereiken.
Lang leve de Iraanse ex-moslim Ehsan Jami die het boek verwerpelijk vindt. Een parel mag je in de prullenbak gooien, maar het blijft er toch als een parel in liggen.'

'Beste Jami! Je hoeft je toon niet te matigen, maar verwonder ons met iets moois! Zaai geen haat! Verbind ons! Deze democratie is dierbaar voor ons die uit de dictatoriale landen komen. Onnodige provocatie beschadigt de democratie.
Met respect volg ik je! Het ga je goed.'

'In de Koran staat dat de zon de maan volgt. Dat is fout. Mohammed zegt dat Allah de hemel op onzichtbare pilaren heeft geplaatst om hem niet op de grond te laten vallen. Dat is fout. Maar heerlijk om de fouten van Allah door te nemen.
Mohammed dacht dat Allah de bergen als grote spijkers in de aarde heeft geslagen om bevingen te voorkomen. Fout, maar mooi om te lezen hoe mensen in die tijd naar hun omgeving keken.
Van harte nodig ik Geert Wilders bij mij thuis uit, we kunnen samen een passage van de Koran vertalen. Hij zal er van genieten.
'

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Lang leve Abdolah.
Mooie afsluiting van het stuk van vorige week E. Jammer genoeg is het verhaal in real life nog lang niet klaar.

Anoniem zei

Ja, Abdolah zegt het mooi, deze week ook in de VPRO-gids. Zijn Koran-boek ga ik straks zeker lezen. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. De Bijbel ken ik wel zo'n beetje (goede christelijke opvoeding gehad) en daar heb ik ook diverse uitgaven van in huis, maar een vertaling van de Koran heb ik nooit gelezen. Dus dat wordt wel tijd, eigenlijk.

Marc V. zei

Zie je wel dat er ook spieren zijn in het zieke kuikentje die goed werken!!