woensdag 1 augustus 2007

De onzichtbaren (door Ludo)

Ja, beste luisteraars. Ik val maar direct met de deur in huis. Het is oorlog hier op de redactie van Radio Canna. Het leek een simpele werkbespreking te worden bij EvdV thuis, maar het eindigde in chaos en rumoer. En ik ben de schuldige. Maar schuldig zijn en je schuldig voelen zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik had de laatste werkbespreking gemist wegens vakantie. Er was weinig te doen. BDT en KS waren aanwezig en na het bespreken van al het noodzakelijke, kwam het gesprek op de comments en het aantal commenters.
In mijn hoofd vloog ineens de gedachte die ik een paar dagen eerder had tijdens het lezen van stukjes die ik gemist had tijdens mijn afwezigheid. Bij de comments aldaar (Bedelen 2 van EvdV) ontstond een discussie over anoniem reageren. De meningen van EvdV, BDT en KS waren unaniem. Anoniem reageren is laf. Wees zo flink om je mening te voorzien van naam en rugnummer.

En daar ging het mis. Of het nu de manier was waarop ik het zei of de felheid van de daaropvolgende discussie, ik weet het niet, maar vanaf vorige week is het oorlog op de burelen van Radio Canna.
Gisteren nog, ik liep de bedrijfkantine in. Nee, ik probeerde de deur open te duwen, maar KS -in tegengestelde richting lopend- gaf de deur zo'n duw dat ik achterover vallend in een hoek schoof. Zonder een woord of een blik liep hij vervolgens weer richting redactie.
EvdV en BDT aten samen. Ik zag de snelle blik nog net toen ik binnenkwam. Uitvoerig en geanimeerd begonnen ze te praten, mij verder negerend. Ik weet genoeg. Deze oorlog moet verder met woorden worden uitgevochten. De houding van voornoemde Canna medewerkers maakt mij strijdbaarder dan ooit.

En waar gaat het eigenlijk om? Het gaat om reageren. Anoniem of niet anoniem. Net als iedereen vind ik een comment voorzien van naam de prettigste manier van reageren. Toch vind ik een anonieme reactie niet secundair of inferieur. De belangrijkste reden dat ik ook pleit voor anonieme reacties is even simpel als waar: 'Omdat het kan'!

Het is 1984. In de 4e klas heerst onrust. Er wordt gepest, in het geniep gevochten en de sfeer is om te snijden. Uiteraard moet er, onder de betrokken leiding van onze meester, over gepraat worden. Er zijn er twee die tijdens het gesprek het hoogste woord voeren. Ondergetekende en zijn partner in crime. En alle schuld lijkt moeiteloos te worden afgewenteld op degenen die in bescherming genomen moeten worden. De enige verstandige zet, die dag van de bewuste leerkracht, is zijn suggestie om iedereen op papier te laten zetten hoe deze situatie moet worden opgelost. Je mag zelf weten of je je naam erbij zet.
na verschillende oplossingen te hebben voorgelezen komt de leerkracht bij een klein anoniem briefje. Hij twijfelt en leest dan hardop: "Ik schaam me voor Ludo en Rene!". Het werd heel stil in de klas. En ik zag dat ik het voor altijd bij haar verpest had.

Niet iedereen heeft de moed om het achterste van zijn of haar tong te laten zien. Ik vind dat geenszins laf. De moed van een Gryffindor of een Ravenclaw hebben is prachtig, maar er zijn altijd Hufflepuffs. En ik vind dat iedereen mag reageren. Desnoods voorzien van invisibility cloak.

Hoe moet het nu verder? Zonder mezelf als beschermheilige van de anonieme lafbek te willen opwerpen. Ik weet het niet. Ondertussen neemt de onrust alleen maar toe. JPS is al gesignaleerd en schijnt her en der vragen te stellen. Binnenkort zal de eerste publicatie over de Cannaruzie een feit zijn. En we kennnen JPS. De Rita Skeeter van het journaille.

Kortom: lieve EvdV, BDT en KS, laten we alles uitpraten onder het genot van een hapje en drankje op een geheime locatie.


ps: ondanks alle spanningen en ruzies heb ik Harry Potter and the deathly hallows uit. Bijna in een ruk gelezen, opgevreten eigenlijk. Is het te merken?

21 opmerkingen:

Jan Paul zei

JPS? John Player Special? Jan Pieterszoon Sweelinck? Jean Paul Sartre?

Anoniem zei

Of wellicht het gebalsemd lichaam van lenin in vermomming???

coen zei

En als je onder een andere naam reageert is dat dan wel goed?
Gerrit

Anoniem zei

Oh, ik had even mijn identiteit moeten uitzetten.
Gerrit

Anoniem zei

(tip voor de IMMER ONDERZOEKENDE journalist) Je dacht toch niet deze oorlog leuk was voor MEVROUW Abbink, koud terug van een heerlijk ONTSPANNEN vakantie?

Anoniem zei

Neem een butterbeer, of beter nog, neem er twee en praat het uit.
Het eiland Canna is heerlijk toeven Het enige eiland waar, naar ik geloof, de Blibbering Humdinger en de Crumple-Horned Snorkack los mag rondlopen. Laten we er zuinig op zijn.

Anoniem zei

Perhaps you'd like to share all your grand insights about Hufflepuff alleged lack of courage. Please. Indulge us. Show us your knowledge.

Be sure to tell a good story or prepare never to set foot in your garden again.

Professor Sprout
Head of Hufflepuff House

Badger pride!

Ludo zei

@Jan Paul:
Jeroen P. Schippers, de broer van Wim T.
@Coen/Gerrit/Anoniem:
Zoals ik al betoogde is elke reactie -anoniem/onder andere naam/onder eigen naam- welkom.
De impact van een anonieme reactie kan zelfs zoal ik al schreef enorm zijn. En alleen daarom al waardevol.
@Teuntje: Mevrouw Abbink is weer in haar nopjes nu haar echtgenoot weer aanspreekbaar is voor de Dreuzelwereld.
@Jeska: Butterbeer zal niet toereikend zijn. Firewhiskey op z'n minst schat ik in.
@ prof Sprout:
It's not a lack of courage of Hufflepuffs. It's the courage Gryffondors and Ravenclaws are famous for. But as one Slytherin said about the differende between Gryffindor en Slytherin: it's the choice between brawny and brainy.

Anoniem zei

Nou, dat wordt leuk morgen.

Anoniem zei

@Kees: Jullie krijgen hulp van een flesje Firewhiskey, zo begrijp ik, dus wellicht komt het dan snel op zijn pootjes terecht? I'll keep my fingers crossed.

Anoniem zei

Morgen? Morgen? Wat is er morgen? Ga ik weer iets leuks missen?
Of is er weer redactievergadering? Zo ja, mag daar ook pers bij aanwezig zijn?

Ludo zei

@Kees,
Firewhiskey zal het worden.

@Marieke,
ik kan de PA van de koningin van Canna zelden iets weigeren. Helaas is zelden nu. Geen pers, geen pottekijkers. Het zal een sobere edoch doeltreffende bespreking worden.

Anoniem zei

@ Ludo. Toch jammer, want ik heb namelijk naast mijn PA-schap nog een bijbaantje erbij genomen als reporter van de Cannaër Courant. Ik had nog wat tijd over... Dan toch maar eens kijken wat mijn anonieme bron JPS te melden heeft.

Jan Paul zei

Maak je geen zorgen, Marieke.

Tracker device voor in Bibi's Jetta: check
Richtmicrofoon: check
Telelens: check
Nepsnor en zonnebril: check

Anoniem zei

Zonnebril, gleufhoed en nepsnor en een zeer informatief boek over spionnen. CHECK, CHECK, DUBBELCHECK.
Ik zal er ook zijn.

Anoniem zei

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Anoniem zei

@Ludö:
I've got a book with some ancient spells that 'll keep nosy people at a distance.

Anoniem zei

Hmpf!



Professor Sprout
Head of Hufflepuff House

Badger pride!

Ludo zei

@teuntje:
De mate van ontspanning van mevrouw Abbink zit je wel hoog? Herkenning of afgunst?

Anoniem zei

En dit, lieve luisteraars, was de woens-Ludo-Abbink-maakt-vrienden-dag.

Anoniem zei

@meneer Abbink: ik heb mevrouw Abbink hoog zitten nadat ze vanuit Frankrijk op Canna werd geintroduceerd. Da's geen afgunst, geen herkenning, maar een kwestie van erkenning!