vrijdag 28 december 2007

2007 (door Kees)


Januari
Te Meppel overlijdt Simen Veltman. Samen met beeldend kunstenaar Peter Bekker was hij ‘Bekker & Veltman’, een bibliofiele uitgeverij die werk van onder anderen Remco Ekkers, Arthur Japin, Gerrit Krol, Gerard Reve, Albertina Soepboer, J. Voskuil en ondergetekende ongehoord mooi en zorgvuldig uitgaf. Veltman was een groot kenner van Nederlands- en Friestalige literatuur en een bevlogen, integer uitgever.
Omdat een geneesheer van de huisartsenpost te Groningen een ongemeen pijnlijke galsteenaanval voor “iets cardiaals” aanziet, - beslíst beter dan het omgekeerde, - belandt C. ’s nachts in het ziekenhuis.
Verkoop het huis waar ik drie jaar, drie maanden en 15 dagen woonde. Nergens ongelukkiger geweest.
De verbouwing van het nieuwe huis vangt aan.

Februari
In Antwerpen wordt, voorafgaand aan de première van de kinderopera ‘Aladdin’, het bóék ‘Alladin’ gepresenteerd. (Geen tikfout.) Nadien eten in een rookvrij restaurant. Kwelling.

Stukadoor A. begint zijn tour de force. Beleefde jongen. Als C. in huis is, verkleedt-ie zich in het toilet, maar wanneer hij en ik samen zijn, trekt-ie z’n overall in de gang aan.

Maart
Niet langer werknemer.
De keuken wordt geplaatst.
Verhuizing. Een daglang met drie auto’s + 1 aanhangwagen op & neer. ’s Avonds Indisch voor vijf.
24 op 25: slapen voor ‘t eerst in het nieuwe huis.

April
Warme dag. Aan de westelijke buitenmuur wordt een ‘schotel’ bevestigd. Tijdrovende klus. Een van de twee schotelplaatsers vertelt me dit werk nu & dan te doen omdat hij als eigenaar van een toko annex esoterische boekhandel niet in zijn levensonderhoud kan voorzien. Hij adviseert me inzake de voor ons welbevinden meest gunstige positionering van ons bed.
Twee weken achtereen interview ik vrijwel dagelijks een ‘nieuwkomer’. Een hunner is M. Had zes jaar geleden nooit een computer gezien. Staat nu, na een wirwar van Vmbo- en Mbo-‘trajecten’(!), op de drempel van de Hbo-opleiding Systeembeheerder. Spreekt Nederlands waar menig autochtoon een puntje aan kan zuigen. Is zó bang voor Nederlandse uitzettingsambtenaren en de Dementorklauwen die, aan de lange armen van Midden-Oostelijk gevestigde machthebbers, tot in al ’s werelds uithoeken reiken, dat hij vrijwel niets durft te vertellen. Wat hij wél zegt: “Wat me in Nederland als eerste opviel, was het groen. Net een tapijt. Dat vond ik fascinerend. Ik dacht: dat zal ’s winters wel verdwijnen, maar het verdwijnt niet. Het blijft.”
C. wordt geopereerd. De vermaledijde galsteen ligt in een plastic potje-met-deksel op het kastje naast haar ziekenhuisbed.

Mei
Vindaloo met B., E. en L.

Juni
Tijdens de jaarlijkse internationale clubmatch van de Old English Mastiff Club Nederland wordt Alyssa vierde in de categorie Jonge Honden / Teven. Omdat de tweede en derde prijs aan Deense honden werden toegekend, zal ik blíjven volhouden dat A. bij deze gelegenheid tot op één na mooiste jonge teef van Nederland werd uitgeroepen.
Macavity en Wonder (die ik, vanwege haar hedonisme, tegenwoordig ‘Paris’ noem) arriveren te Stootshorn.


Juli
Eerste golfles.
B. plus een nog immer niet vastgesteld aantal bloedverwantjes kamperen in onze voortuin. We houden een neger-, sorry: zóénengevecht.

Tweede golfles.
Derde golfles.
Met (een andere) B., alsook C. en R., langdurig en onvergetelijk goed gegeten in het sinds mensenheugenis beste Italiaans restaurant van Groningen, ‘Lo Stivale’.
Terrasje met E.

Augustus
Eten (met B., E., J. en L.) plus slapen (alleen) te R. Hotel staat bijna in de Maas. ’s Morgens vanuit mijn hotelkamer glorieus uitzicht over water, schitterend als gemalen glas, onder laaiende zon.
Weekje vakantie in Duitsland. Comfortabel huisje, ruim terras én privé-bergweitje.

Vijf uur achtereen in mijn langste file ooit. Lotgenoten plaatsen vouwmeubilair op de vluchtstrook en volleyballen tussenin de auto’s.
Vierde golfles.


September
Tot de slotsom gekomen dat ik mezelf en het leven te serieus neem om golf te willen spelen.
Vraag, na een ruim twee jaar durende lijdensweg, een advocaat twee mijner familieleden ‘aan te pakken’.
Schrijfster en dichteres S. is een herfstlichte middaglang hier. Haar jongste, nog te presenteren bundel geeft ze me ten geschenke. Omdat ik grieperig ben, kussen we niet.
Bezoek, vanwege zijn verjaardag, mijn (lievelings)oom K., de beste niet-publicerende schrijver van Nederland.

Oktober
Kinderboekenbal. Eerste ontmoeting met J.
Kennismakingsgesprek met de mevrouw die eenmaal per week, gedurende vier uur, ons huis gaat schoonmaken. (De werkster dus.)
E. gevraagd negen boekenkasten te maken.
Eerste middag met de mevrouw die eenmaal per week, gedurende vier uur, ons huis gaat schoonmaken. (De werkster dus.) Ze heeft een tatoeage op haar rechterborst.
Jézus, wat zijn advocaten duur!
Met L. naar Utrecht om een voorstelling van haar idool André van Duin te bezoeken. Voor het eerst reizen we samen per trein.


November
Signeren op de boekenbeurs van Antwerpen. Presentatie van het door mij vertaalde ‘Moeten dieren ook tandenpoetsen?’ (Dat “ook” had van mij niet gehoeven.)
Nieuwe bril.
Eerste van drie wortelkanaalbehandelingen.
Tweede ontmoeting met J. Een middaglang poëzie.
Tweede wortelkanaalbehandeling.
Eten & drinken met L. Op de terugweg voor € 129,-- geflitst.

December
Open in Den Haag een expositie. Honorarium: een schilderij.
Boekenkasten geplaatst. Boekenkasten ingericht.
Derde wortelkanaalbehandeling afgezegd.
Bezoek de galerie van mijn schoolvriend G. We gaan samen een boek maken.
Voortreffelijk gegeten in het Groninger restaurant De Pauw.
C. wint kaarten voor FC Groningen – PSV. Geweldige middag in de Euroborg. Het wordt 2-1.

21 opmerkingen:

Ludo zei

Ik mag zeker niks meer zeggen over dat etentje in R? Maar ik droom er nog wel eens over.....
Bij het volgende etentje zorg ik dat ik geflitst word, ok?

Anoniem zei

Ik zou zeggen: dream jij maar lekker on, en gezien het feit dat jij je, wanneer wij uit eten gaan,
steevast per trein en vouwfiets verplaatst, zou ik niet weten waar jij zou moeten worden geflitst.
Maar de volgende keer breng jij míj thuis. Óp die vouwfiets.

Anoniem zei

Dá’s pas een zorgtaak…

Ludo zei

I solemnly swear dat ik Kees Spiering bij ons volgende etentje per vouwfiets naar S'horn. terugvervoeren zal. Op eén voorwaarde: je moet het zelf dan ook willen, en ik vrees, Kees Kolfbal, dat jij dat écht niet wil.

Anoniem zei

Beste K., ik ben zeer trots een aantal malen in je 2007-lijstje te mogen staan. Je E.
(PS Ik ben níet die van de boekenkasten).

Anoniem zei

Het is schitterend, Kees. Al is het eigenlijk een reeks agendapunten. Schitterend, want het is meer dan dat, het zijn gedenkwaardigheden.

Wel moet opgemerkt worden dat het gebruik der initialen mij enigszins verwarde. Niet om het een of ander, maar was bijvoorbeeld de B. die dit jaar enkele malen gedenkwaardig at, dat dikwijls doend in combinatie met E. - overigens blijkbaar niet de E. van de boekenkast (maar weer wel de E. van het terrasje?) - was die B. dus dezelfde B. als de B. van het kamperen met "een nog immer niet vastgesteld aantal bloedverwantjes" in jouw voortuin? Dat was trouwens best een cryptische zin, die over die "bloedverwantjes".

Jaja, het is puzzelweek hier op Canna.

Anoniem zei

Alexander, je hebt volkomen gelijk: - nu ik al die initialen op een rijtje heb gezet, blijkt er geen touw aan vast te knopen. Sorry. En dank. Hieronder een verklaring van de gebruikte afkortingen.

B. (Vindaloo, logeren, eten in R.): schrijfster te A., levensgezellin van J.
B. II (‘Lo Stivale’): vriendin van C.
C. (galsteen): mijn levensgezellin
E. (Vindaloo, terrasje, eten in R.): schrijver/dichter te R.
E. II (boekenkasten): L II haar vriend
J. (eten in R.): schrijver te A., levensgezel van B.
J. II (1ste en 2de ontmoeting): illustratrice te H.
L. (Vindaloo, eten in R., € 129,--): schooldirecteur en marathonloper te G.
L. II (Utrecht): mijn dochter, vriendin van E. II

Anoniem zei

En, o ja, voor de oplossing van het cryptofragment "een nog immer niet vastgesteld aantal bloedverwantjes", verwijs ik naar het tweede ‘comment’ op Bibi’s ‘posting’ ‘Jongensdingen zonder plaatje’ van 10 juli jongstleden.

Anoniem zei

Beste E.,

Je hebt het verdiend.

Je toegenegen

K.

Anoniem zei

Dank, K. Het was een belevenis om alles nog eens te lezen mét oplossing. (En de hoop bekroop me dat E. II iets professioneels in de boekenkastenrichting doet.)

Anoniem zei

Dank, K., nogmaals, voor de verwijzing. Die comment had ik destijds even gemist wegens in Guatemala.

Anoniem zei

geachte heer Spiering,

een, in uw geval, forse overschrijding van de maximumsnelheid, is een ernstige zaak. Wij van het JIB te L. vinden de, door ons opgelegde, sanctie meer dan redelijk. Wellicht dat uw partner in crime u financieel tegemoet wil komen. Al dan niet per vouwfiets.

Anoniem zei

Mooie, gedenkwaardige agenda, Kees. Eentje om te bewaren!

Dank ook voor het initialen-supplement. De beide E's kon ik wel uit elkaar houden (er is gelukkig een duidelijk verschil tussen boekenkasten bouwen of ze volschrijven), de J's brachten mij daarentegen weer enigszins in verwarring, maar daar ben ik met de regels der logica en enige voorkennis een heel eind mee gekomen.

Anoniem zei

@ L.: Menéér Kolfbal voor jou. (Wél een schitterend woord.)

@ A.: Maar je denkt toch niet, A., dat ik mijn boekenkasten door een amateur heb laten maken?! Man, E II is de E I van de jachtinterieurbouw. Wat laatstgenoemde met woorden kan, kan eerstgenoemde met hout. Nou… bíjna.

@ S.: ik mag jou niet. In ‘Wegmisbruikers’ kom je er ook altijd zo hinderlijk tussendoor.
Waarom zou een mens om – ik pak je ‘beschikking’ er even bij – 02:21 niet met 78 km. p./u. door Noordhorn mogen rijden? Dat dorp bestáát nauwelijks en zéker niet om 02:21.
Zeikerd.
Is u trouwens familie van Lori?

Anoniem zei

Wat een mooie lijst Kees.

Mag ik weer komen logeren? Het aantal bloedverwanten heeft zich inmiddels uitgebreid en op de foto zie ik dat er ruim plaats is voor een grote jongenstent. We zijn de tel toch al kwijtgeraakt dus wat maakt het uit.

Anoniem zei

Helemaal niets. Kom maar gauw.

Anoniem zei

Zeg dat je het serieus meent!!!!!

Anoniem zei

Ik geloof werkelijk nooit iets te hebben gezegd wat ik méér meende.

Anoniem zei

Dan kom ik!

Anoniem zei

Zeg dat je het serieus meent!!!!!

Anoniem zei

Ik meen vandaag verder niets anders serieuzer dan dit.