zondag 9 december 2007

Democratie (door Sarah)

Beste Cannalezers,
Een tijdje geleden schreef ik dit betoog, maar ik weet niet of ik gelijk heb. Hoe denken jullie hierover?


Misschien moet de westerse wereld maar eens ophouden met het gehamer op democratie in andere landen.
We zijn zo ontzettend overtuigd dat democratie de beste bestuursvorm is.
Democratie is de enige weg tot verlichting en nu hebben we besloten dat wij deze ultieme vorm van beschaving moeten brengen aan de arme overheerste volken, waaronder de Arabieren. Iets dergelijks is al een keertje eerder gebeurd, namelijk toen we een aantal eeuwen geleden besloten de arme barbaren in de overzeese gebieden onze zaligmakende cultuur en religie bij te brengen. ‘Nee, jullie weten niet wat goed voor jullie is, we gaan het mooi voor jullie regelen.’ Al het bestaande gezag werd weggeveegd en vervangen door ons geniale bestuur en onze schitterende cultuur. Vervolgens werd het een puinhoop en verlieten de westerlingen het land. - Tegenwoordig wordt het eerst een puinhoop en lichten de we dan onze hielen. - Het volk werd achtergelaten met niets dan ons geweldige systeem, dat daar niet werkt.

Nu zullen jullie zeggen dat ik gemakkelijk praten heb, en dat men in landen als Afghanistan misschien wel democratie wil maar dat het niet mogelijk is omdat de mensen onderdrukt worden. Dan nog denk ik dat er alleen iets solides kan ontstaan als iets in het eigen land ontstaat en bereikt wordt.

Wij hebben er eeuwen over gedaan om een enigszins stabiel machtsevenwicht te creëren en wij moeten niet van andere landen verwachten dat zij het zomaar voor elkaar krijgen. En wij moeten zeker niet door hun politieke structuur heen gaan rausen en een staatsvorm neerzetten waar het land nog niet klaar voor is omdat ze die staatsvorm niet zelf hebben neergezet en er dus geen groep mensen in het land is die een solide basis vormt, waaruit de democratie verder kan groeien. Zodra de westerlingen weg zijn moeten zij vanuit het niets een hun opgelegd systeem in stand houden, waar ze niet naartoe hebben kunnen groeien en waar ze dus nog niet klaar voor zijn.

Het is alsof je een baby die nog niet kan staan, rechtop neerzet en verwacht dat hij gaat lopen.

Democratie is misschien wel niet voor elk land, op elk moment de ideale staatsvorm.

De westerse wereld heeft zich niet naar eigen inzicht te bemoeien met andere landen die totaal anders in elkaar zitten, volslagen anders denken en een compleet andere cultuur hebben.
We doen het met de beste bedoelingen en we zijn ervan overtuigd de wijsheid in pacht te hebben, maar we kunnen de gevolgen niet overzien en een volk, en dus een land, niet naar onze wensen modelleren. Dat is in het verleden vaak genoeg gebleken.

6 opmerkingen:

Jan Paul zei

Winston Churchill zei ooit mooie dingen over democaratie:

´De beste manier om een hekel aan de democratie te krijgen is door vijf minuten met een willekeurige stemgerechtigde te praten.´

En:

´De democratie is de slechtste bestuursvorm, op alle andere middelen die ooit geprobeerd zijn na.´

Ik ben het daarmee eens. Ik heb een bloedhekel aan de democratie omdat ik vind dat veel mensen te dom zijn om te mogen stemmen. Het is al veel te vaak mis gegaan. En het zál weer mis gaan.

Hoe dan wel? Invoering van het stembewijs. Net zoals je eerst moet leren autorijden voordat je de weg op mag moet je iets weten over onze politiek. Je krijgt een korte eenvoudige test. Slaag je, dan mag je stemmen. Slaag je niet, dan heb je pech.

Iedereen mag dus stemmen, maar je moet er wel even moeite voor doen om er iets van af te weten.

Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zat te wachten, Sarah. Maar het is een van mijn lievelingsonderwerpen. Ik sta vrij alleen in mijn mening (nou ja, vrij alleen... volkomen alleen). Maar niemand heeft me ooit van een fout in mijn gedachtegang kunnen overtuigen.

Ik vind het mooi en goed van je dat je een betoog schrijft waar je openlijk aan twijfelt. Ik twijfel er ook aan omdat ik denk dat je in landen als Afghanistan - waar sowieso maar een handjevol mensen het voor het zeggen heeft - alles gedaan moet worden om een democratisch(er) systeem op te bouwen. Maar ook daar met kennis en educatie: je moet weten waar je op stemt.

Anoniem zei

Ik betwijfel dat “we” ooit uit idealisme democratie hebben geëxporteerd. Wanneer “we” dit deden, had het volgens mij te maken met geld, zelfbescherming of beide.

Anoniem zei

@ jan paul. Is / was er niet een dergelijk systeem in Amerika? Dat kiezers zichzelf moeten registreren? Ik vind je idee helemaal niet zo gek, als alles eerlijk gaat. In de VS in de tijd van de apartheid kregen negers zulke achterlijke testvragen dat zelfs academici zakten. Nou ja, zulke gekke dingen zullen in Nederland wel niet gebeuren.

Marc V. zei

Ik denk dat democratie, ondanks alle mindere aspecten daarvan, toch echt de juiste bestuursvorm is. Winston Churchill had (dus) gelijk.

Probleem is dat wij allemaal wat anders verwachten van de democratie. We willen allemaal ons zin krijgen. Democratie zou rekening moeten houden met de wens van de minderheid, maar ja, dan doe je vaak de meerderheid tekort. Als je de meerderheid de zin geeft, dan draait het systeem zich tegen de minderheid.

Als we dit produkt exporteren naar het buitenland, dan hebben we vaak een andere verwachting dan de mensen in het buitenland. De handleiding is als die van een IKEA-kastje, voor veel mensen niet duidelijk genoeg. En ook daar verwachten ze weer allemaal hun zin te krijgen. Gaan we samen in een opbouwmissie de politie en het leger opleiden, lopen we het risico dat de macht de politieagenten en soldaten naar het hoofd stijgt en ze de totale macht grijpen. "Ordehandhaving" wat normaal zou moeten zijn is dan ineens dictatuur.
Maar toch, ik zou het produkt zo aanbevelen, in elk land.

Anoniem zei

Misschien is democratie wel de beste bestuursvorm, maar daar gaat het niet om. Het punt is dat je democratie niet op kunt leggen omdat het (misschien wel de enige) bestuursvorm is waar het volk verantwoordelijkheid heeft. En ze moeten er zelf toe komen om die verantwoordelijkheid te nemen. Anders worden ze zoals de politie agenten en de soldaten waar marc het over heeft.

Richard zei

Je stukje zat me niet lekker. Volgens een deel van me had je gelijk, een ander deel van me wilde daar niet aan.

Een gedachte-experiment: geef iedere aardbewoner de kans om een jaar lang verschillende bestuursvormen te beleven, van dictatuur tot democratie. Iedere vorm een paar maanden. Laat daarna iedere aardbewoner zelf kiezen onder welke bestuursvorm zij wil leven. Mijn idee is dat een grote meerderheid zal kiezen voor democratie.

Maar ja, in dat experiment zit natuurlijk ook weer mijn Westerse kijk, waarin 'kiezen' heel belangrijk is.