woensdag 26 december 2007

Oplossing gevraagd, geen verlossing (door Ludo)



Ik voel me dik. Wees gerust, geen anorectische neigingen hier, maar een bekend gevoel dat altijd op de tweede dag van Kerst optreedt. Dat gevreet hangt me dan de strot uit. En twee dagen, voornamelijk, zitten werkt ook niet humeurbevorderend.

Al jaren is de tweede dag van Kerst voor ons. Ik bedoel voor mij, mevrouw Abbink en M. en S. Niet dat we dan echt kerstig doen. Het is eigenlijk gewoon een dag pyjamaparty.

De enige taak die ik heb op deze twee dagen is ervoor zorgen dat ook dit jaar de Dr. Denker is ingevuld. Voor jullie als westerlingen een onbekend fenomeen, maar voor noorderlingen die zijn opgevoed met het (toen nog) Nieuwsblad van het Noorden, een jaarlijkse happening en race tegen de klok om de eerste te zijn die alles ingevuld heeft.
Ik praat jullie bij. Eens per jaar koop ik een -tegenwoordig- Dagblad van het Noorden. Altijd op 24 december, want dan staat de Dr. Denker erin.

40 tekeningen die elk een puzzeltje voorstellen. De 40 puzzelstukjes leiden dan weer tot een zin. Ik geef toe; veel meer heeft het niet om het lijf, maar toch doe ik inmiddels voor de -ik schat- 25e keer mee. Nooit en te nimmer stuurde ik de oplossing naar de redactie. Wel streef ik ernaar om uiterlijk Tweede Kerstdag alle 40 puzzeltjes te hebben opgelost.

Sinds gisteravond moet ik er nog vier. En nu nog steeds. Vanaf vanochtend staar ik wanhopig naar nr 19, 25, 33 en 39. Overigens dien ik hierbij op te merken dat voorzeggen mag. Je mag er niet om vragen, maar als iemand je vertelt wat de oplossing is, dan 'telt het' gewoon mee.
Vanmiddag besloot ik tot drastische maatregelen. Ik trok mijn hardloopkleren aan, muts op het hoofd. Een duurloop van twee uur moest, en zou, genoeg ontspanning opleveren om de vier resterde vraagstukken op te lossen. Vlakbij Kommerzijl had ik bijna 19 te pakken. En bij het dorpshuis in Pieterzijl wist ik dat ik voor het bereiken van Visvliet toch zeker 33 opgelost zou hebben. De brug bij Eibersburen zou dan toch echt 19 en 33 moeten schenken. En toen ik daar voorbij was, wist ik zeker dat langs het kanaal, terug naar Gaarkeuken, ik toch wel een score van 3 uit 4 zou moeten halen.
En toen stond ik weer voor mijn huis. 22km gelopen en geen steek verder.

Frustratie rest. Voor het eerst sinds 1998 heb ik niet alles opgelost voor het eind van de kerstdagen.
En het thema is dit jaar notabene onderwijs!

Ik laat jullie meepuzzelen;
Het zijn allemaal tekeningetjes in een vierkantje.

Nr 19: een schilderij in een lijst. Het schilderij is nevelig en je ziet bergtoppen. rechtsboven staat -p. Het woord heeft 5 letters waarvan de 2e een o is.

Nr 25: een paars vierkant met in het midden een uitroepteken. 9 letters, waarvan de 5e een l moet zijn.

nr 33: een tent die voor de helft open is. Op de vlap van de dichte kant staat OGRE, waarvan de O buiten het tentdoek is getekend. 7 letters, waarvan de 2e een t moet zijn.

nr 39: Een groen vlak met drie horizontale lijntjes. De bovenste en de onderste lijn zijn dun, de middelste is vet. rechtsonder staat i=o. 9 letters, waarvan de derde een n moet zijn.

Wie verlost mij, ik bedoel, geeft mij een oplossing?

update 19.24 uur:
19 is toets
33 is student

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb niets eens het begín van een idee…

Anoniem zei

Ik begrijp die twee laatste eigenlijk niet eens mét oplossing...

Ludo zei

Kom op jongens, dat kan beter! Heb ik hier nu het intellectuele deel van ons land tegenover me? Jullie taalvirtuozen zouden dit direct voor mij moeten kunnen oplossen.
Teleurstelling beschrijft mijn gemoedsttoestand nu het best. Ik heb nog maar 3 kwartier.

Ludo zei

sorry voor de stotter. Gemoedstoestand.

Richard zei

Hoewel ik een zuiderling ben, heb ik toch een aantal keren meegedaan aan Dr. Denker. Hoewel ik nooit alles opgelost had voor 27 december, ik was al blij als ik de zin had.

Ken je Jaspers Cryptogrammensite? www.jasperscryptogrammensite.com

Daar kun over allerlei cryptogrammen met anderen van gedachten wisselen. Ook over deze. De oplossingen worden niet zomaar gegeven, maar als (cryptische) hints.

Succes, want ik kom er niet uit!

Anoniem zei

Zelfde als Edward - zelfs mét oplossing volg ik ze nog niet. Sorry...