zondag 2 december 2007

Weer een berichtje uit het buitengebied (door Sarah)

In mijn vorige stukje sprak ik mijn verbazing uit over het beeld dat mensen uit het westen hebben over Friezen. Nu kun je het ook uit een heel andere hoek benaderen.

Ik fiets tenslotte wel elke ochtend 13 kilometer tussen de weilanden door naar school en een roltrap vind ik nog steeds een interessant geval. Nou ja, niet echt interessant, leuk om op te staan. Maar dat ligt misschien meer aan mijn bij tijd en wijle wat kinderlijke aard.

Verdere landelijke kenmerken in mijn omgeving:
- Ik woon in een ex-boerderij en we hebben een enorme tuin waar kippen gelukkig en tevreden in rondscharrelen. Zo af en toe eten we ook kip, die we zelf geëlimineerd en verwerkt hebben. Sommige mensen vinden dat heel schokkend. Meestal volgt er dan zo’n soort conversatie: Ik: ‘Maar je eet zelf toch ook wel eens kip?’ ‘Ja, dat wel.’ ‘Die kip heeft een heel wat minder leuk leven gehad. Onze kippen lopen hun hele leven vrolijk in de grond te pikken, totdat ze plotseling geen hoofd meer hebben. Een vleeskuiken heeft stukken minder lol in zijn bestaan. ’ ‘Ja, nou ja.’ Einde gesprek. Interessant. Eigenlijk hebben alleen vegetariërs in zo’n discussie een poot om op te staan.
- In mijn klas van circa 36 leerlingen zitten ongeveer zes boerenkinderen. Ik heb ook klasgenoten die fan zijn van de band Normaal. Deze band scoorde meerdere hits, waaronder het nummer ‘Het is lekker op de trekker’.
- Op school spreekt iedereen Nederlands maar een aantal woorden worden vreemd gebruikt. Zo maakt men van ‘Ga jij er nog heen?’ ‘Ga jij nog heen?’ een vraag die in vrijwel alle gevallen met ‘ja’ beantwoord kan worden. We gaan tenslotte allemaal een keertje.

Hieruit blijkt maar weer: alles is betrekkelijk en je kunt vrijwel overal bewijs voor vinden, als je het maar van de juiste kant bekijkt. Daarom nu als afsluiting een kort gedichtje, tot lering en vermaak, over het begrip relativiteit.

Er was eens een kaasboer uit Gouda
Die zat om de tafel zijn vrouw na
Maar zij riep heel vief:
‘Alles is relatief
als ik iets harder loop, loop ik jou na.’

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die Sarah,
Als randstedeling opgegroeid in Rotterdam centrum kan ik alleen maar jaloers zijn op die mooie plek waar jij woont! En je bewonderen om de 13 km. fietsen. En blij zijn voor je kippen...
Ik woon nu al 11 jaar iets ten NO van Rotterdam in een doodlopend straatje met een schapenwei aan het eind. Voor mij voorlopig het toppunt van landelijk.
Blijf lekker van die roltrappen genieten, ik vind ze ook nog steeds leuk!

Marc V. zei

Hoi Sarah

Die roltrappen zijn echt heel leuk. Ik zou er, als ik dan eens in iets wat op een stad lijkt, speciaal voor parkeren op de onderste verdieping van een parkeergarage als ik weet dat er een roltrap is. Maar alleen als ik zeker weet dat er een is, anders heb ik het gevoel dat ik een omgekeerde flat afdaal met spierpijn die bij het naar bovenlopen hoort.

Anoniem zei

Alleen kippen? Kat noch hond?
En, geloof me: roltrappen blíjven interessant, maar je moet ze nooit vertrouwen.

Jonkvrouwe zei

ik moet bij een roltrap altijd denken aan een gedichtje/versje uit een kinderboek: 1, 2, hop, de roltrap op: allemaal benen allemaal tenen, allemaal tassen... en nu oppassen! Een grote stap.. dag Roltrap!

Enne Kees... wil je niet weglopen met je hond als wij komen aanlopen (zondag) met onze troep ongeregeld? ;)
Stootshorn was weer fantastisch!

Anoniem zei

Janneke! Sorry! Als ik had geweten dat onder anderen jij daar liep… Maar ik had haast, stond op het punt naar Den Haag te vertrekken, en was aan het bellen en de hond aan het uitlaten en zag een andere hond aankomen en daar wilde mijn hond naartoe maar ik kon dat telefoongesprek niet afbreken en had geen minuut meer te verliezen dus dacht ik: terug.
Wel fijn dat je me in m’n goeie goed hebt gezien.

Jonkvrouwe zei

Ja, de teckel van Nick denkt nu dat hij in zijn eentje jouw grote hond heeft weggejaagd waarschijnlijk ;)

Anoniem zei

Dan zullen we dat misverstand tijdens de eerstvolgende ontmoeting voor eens & altijd uit de wereld helpen!

Jonkvrouwe zei

als Shiffra maar heel blijft ;) die hebben we nog nodig op de burcht! ;)

Anoniem zei

Graaft-ie mee?

Jonkvrouwe zei

als ze de kans krijgt wel, maar meestal waarschuwt ze ons voor toeristen... ze is ons alarm, en bewaakt het fort!

Anoniem zei

Waarom moeten jullie voor toeristen worden gewaarschuwd?! Wat gebéúrt daar bij dat fort?! En hoe groot is het eigenlijk? Ik bedoel: een téckel die een fórt bewaakt…