woensdag 19 december 2007

Mea culpa (door Ludo)




Het is sorrytijd. Waar Edward van lijstjes houdt, bestaat het terugblikken op een jaar, bij mij, voornamelijk uit het reflecteren op blunders, ongepaste opmerkingen en brute terechtwijzingen. Bovendien is het wat megalomaan om op dit weblog al mijn successen van dit jaar te gaan bespreken. Maar hoe moet dat dan in blogvorm? Ik ga geen poging doen tot het plaatsen van een lijstje, ik ga niet teveel doen aan gevalsbeschrijvingen om, op die manier, het zout nog wat dieper in de wonden te wrijven. Teruglezend op Canna, beter goed gejat, dan slecht bedacht, zie ik ineens de juiste vorm.

Lieve Heer,

ik heb gezondigd. U weet wie ik ben? Ja, natuurlijk weet U wie ik ben. Wat zegt U? Dat voor alles een eerste keer moet zijn? Ja, inderdaad. Ik heb dit nog niet eerder op deze manier gedaan. U hebt gelijk, ik heb nog nooit op enigerlei wijze gebiecht. En ik weet dat alleen biechten over 2007, in mijn geval, geen enkele garantie geeft. Nee, ik ben best op de hoogte Heer. Vroeger heb ik, als kind, Uw boek gelezen. Ja, zowel het oude als het nieuwe testament. Ik ken het verhaal van Adam en Eva, van hun zoons, van de ark van Noach, van David en Goliath, van Sodom en Gomorra, van.......nee, inderdaad, er is niet veel blijven hangen. En die boodschappen van U. Ik bedoel die 10 daar op die steen. Ik ken ze wel hoor, dat wel. Maar, vergeef me, U hebt alweer gelijk. Ze kennen is iets anders dan je eraan houden en ernaar leven.

Lieve heer, 2007 was geen best jaar. Ik ben dit jaar erg goed geweest in het maken ontactische opmerkingen (toch wel zeker 34 keer). Ook kan ik u zo vertellen van 13 gevalletjes karaktermoord. En die meneer die ik aan de telefoon moest hebben. Ja, die met die hoge stem, toen ik hem sprak vroeg ik: "is uw man misschien ook thuis?". Dat was echt per ongeluk. Ik verwachtte echt niet dat die man zo'n wijvenstem had. Sorry, een wat hogere stem dan de meeste mannen.
En die keer dat ik een vergadering binnenstapte en vroeg of "die borderliner" ook zou komen en ze al achter mij stond, was inderdaad niet erg netjes. Dat zie ik zelf ook wel in. Maar toen was ik ook gewoon een beetje kwaad. wat zegt u? Geen enkele rechtvaardiging? Nee, dat klopt dan ook wel weer.



Waar ik echt spijt van heb, is het incident van die mevrouw die best een genuanceerde mening had. Het is inderdaad niet zo aardig om te zeggen dat gevoel geen argument is, en dat besturen op basis van gevoel uiteindelijk alleen maar jankpartijen oplevert. Uieindelijk bleek een dergelijke partij toen ook accuut te zijn.

Ja, dit was het wel. Het voelt eigenlijk best goed zo. Zal ik eens vaker langskomen? Oh. U was nog niet klaar? Wat ik met die resterende 7 beledigingen, pogingen van machtsvertoon, buitengewone bruutheid en nietsontziende beslisdrang denk te gaan doen? Tja, goede vraag.......sorry zeggen? Sorry!

Jaha, ik weet wel dat dat beter kan. U wilt niet gaan heroverwegen of, als U tenminste bestaat, U een plekje vrij heeft straks? Dat ik dan mijn toon onmiddellijk moet wijzigen? Sorry, ik zal geen jaha meer zeggen en echt proberen vaker langs te komen. En jajajajaja -ik bedoelde die jajajajaja's niet vervelend hoor- er ook echt naar te leven. En, nee, ik besef me dat de tijd van aflaatverstrekking door biecht geweest is. Ik zal er écht, écht, écht naar leven.

Mag ik nog iets zeggen? Fijn! Kijk, weet U, het is niet zo dat ik dit jaar alleen maar een vreselijke tiran ben geweest. Met Pasen was ik nog met buurman T. in de Nederlands Hervormde gemeente te G., waar buurman C. dominee is. En ik zong - ok, neuriede- ook wel mee. En ik luisterde en dacht erover na. Nee, ik snap wel dat Uw conclusie was, dat ik, met het achter mij dichtslaan van de kerkdeuren, alweer bezig was met andere dingen. Maar, laten we wel wezen, het is toch een start?
Wat U een goede start vindt? Nou, ik ben benieuwd.

Nou ik vind het fijn om te horen dat ik dit jaar gepassioneerd bezig ben geweest en ook heel veel belangrijke dingen goed heb opgelost. Dat lucht mij toch wel enigszins op. Dus als ik U goed begrijp....o ik begreep u niet goed? Ik had toch al sorry gezegd? Nou, als u vindt dat het......jajajajaja -sorry-, het kan inderdaad vele malen beter.

Lieve mensen. Ook dit jaar was ik niet altijd de innemende Ludo die jullie meestal zien. Ik was hier stom, daar bruut, her vervelend en der beledigend. Sorry! Ik beloof oprechte beterschap in 2008.Wie zich nu aangesproken voelt, moet weten dat ik hierbij mijn oprechte excuses aanbied. Maar ik wil wel even nog opmerkingen dat een aantal van jullie het er ook wel een beetje naar..........wat zegt U heer? Dat het begin goed was en dat ik nu onmiddellijk dien te zwijgen?
Akkoord. Ik zwijg.

Amen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Gewéldige vorm, Ab.
Overigens heb ik de indruk dat je hier een summiere seléctie uit je Zonden 2007 presenteert. Klopt dat?

Ludo zei

Volgens mij eindigde ik met "ik zwijg".

Anoniem zei

Volgens mij met "amen".