zondag 30 december 2007

Canna hartje lijstjes IX: boeken (door Edward)

Op 10: Veldslag - Asis Aynan
Columns en korte schetsen van het opgroeien in een Marokkaans-Nederlands gezin. Opgewekte, liefdevolle schetsen van de jonge Asis Aynan.







OP 9: Rotjongens, het leven in de jeugdgevangenis - Bibi Dumon Tak
Wie anders kan zich zó in jongeren inleven? Een schokkend en belangrijk verslag.







Op 8: De schlemiel van Suomussalmi - Roy Jacobsen
Na Per Petterson alweer een belangrijke Noorse, literaire auteur. Een prachtig verhaal over de volharding van één man in de oorlog tussen Finland en Rusland.





OP 7: Aan de voet van de gletsjer - Halldór Laxness
De Nobelprijswinnaar, hier in een gestoord, halfmagisch verhaal over een jonge priester die naar een afgelegen dorpje moet om daar de geestelijke diensten te controleren.





OP 6: Vallende man - Don DeLillo
Een huiveringwekkend boek over een man en een vrouw die, los van elkaar, de aanslagen op de Twin Towers overleven. Met beelden van binnenuit en een onvoorspelbaar romanverloop.






OP 5: Een lange winter - Cólm Toíbinn
Met ingehouden adem gelezen, deze novelle. Over een jongen en zijn vader die achterblijven in hun winters huisje, terwijl de moeder is weggelopen, en waarschijnlijk omgekomen. Een verhaal met een fantastisch ingehouden geschreven einde.




OP 4: Gekortwiekt - Bohumil Hrabal
Leve de nieuwe uitgeverij Bright Lights! Wat een ongelooflijk mooie novelle, van een schrijver die ik natuurlijk allang had moeten kennen. Ik ben zo blij, zo blij dat ik dit montere, magistrale boek heb gelezen!






OP 3: De weg - Cormac McCarthy
Al zijn boeken gelezen, en deze is, naast, zoals altijd, rauw en desolaat, toch ook troostrijk. Een schrijver die heel snel de Nobelprijs zou moeten krijgen.






OP 2: Harry Potter en de relieken van de dood - J.K. Rowling
Er zijn geen woorden voor de prestatie van J.K. Rowling. Dit is niet zomaar een mooi boek dat ik las, het was een gebeurtenis, waar ik nog steeds met allerlei mensen over van gedachten wil wisselen. Bovendien heeft Rowling de jeugdliteratuur voorgoed veranderd. Groot, groot respect - hoe kan iemand dit?



OP 1: Wat is de wat - Dave Eggers
Onbetwistbaar. Bij dit boek heb ik veel gelachen en veel gehuild en heel veel gedacht. Zulke boeken komen maar eens in de paar jaar langs. Dave Eggers trok vijf jaar lang met Valentino Achak Deng op, een van de Sudanese 'Lost Boys' die voor de burgeroorlog in hun land moesten vluchten - als jongetje. Het boek is het verslag van die vlucht, van zijn opgroeien en van zijn nieuwe leven in de USA, maar het boek is niet zomaar een journalistiek project, het is óók een perfecte roman. Iedereen zou dit boek moeten lezen, en wat een bewondering heb ik voor gouden mensen als Valentino, én Dave Eggers. Nummer 1, ja, onbetwistbaar nummer 1.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Mensen, wat er ook gebeurt, deze eindejaarslijstjestraditie moeten we in ere houden, desnoods per flessenpost. Wat verrukkelijk om te worden geleestipt door mensen wier literaire smaak je dikwijls blijkt te delen.
Het eerste boek dat ik na de jaarwisseling koop, zal er, Edward, - dankzij jou én Bibi, - een van Hrabal zijn.
En we moeten het nog eens over 'What is the what' hebben!

Anoniem zei

Op alle punten met de vorige spreker eens.

Anoniem zei

En Edward, indien dat op prijs gesteld wordt, meld ik me ook graag aan voor het van gedachten wisselen over HP7!!

Anoniem zei

Alexander, heel graag. We gaan erover koffiedrinken. Of iets anders. Datum?

Anoniem zei

Kees, Hrabal mag je inderdaad niet missen, ik wil nog veel meer van hem lezen. Bibi en ik hebben besloten de hele Bright Lights-reeks mee te gaan lezen (klassiekers, opnieuw uitgegeven door Selexyz/De Pers). De vorige was Hamsun, de volgende is Lermontov.
En ik zou de lijstjes ook graag in ere houden...

Anoniem zei

Ik ga McCarthy lezen dankzij Edward en Kees, en ook achter de nieuwe vertaling van Lars Gustafsson aan. Ja die lijstjes zijn heerlijk. En Lermontov is ook alweer mooi. Ik ben op bladzijde 79.