zaterdag 1 december 2007

Barbara (door Edward)

Overal in Parijs liggen boeken, tijdschriften en cd's van en over de zangeres Barbara. Vaak staat er deze tekst bij: DIX ANS DÉJÀ!
Het is tien jaar terug dat zij overleed.
Is Frankrijk een land dat beter met zijn grote artiesten omgaat dan andere landen?
Ik weet het niet, maar maandagavond was ik bij een ongelooflijk roerende hommage aan Barbara waar wel twintig artiesten, ouder en jonger, de meesten van hen zelf grote sterren, liedjes van Barbara zongen.

Ik leerde haar muziek kennen toen ik per ongeluk een concert van haar op de Vlaamse televisie zag. Ik was zestien en meteen zo gegrepen dat ik een cassetterecorder haalde en de rest van de liedjes opnam. Dat bandje heb ik nog vaak geluisterd, en later heb ik natuurlijk cd's gekocht.

Een van de mooiste liedjes is het bijgevoegde NANTES. Daarin vertelt Barbara over het telefoontje dat ze uit Nantes kreeg: in de Rue de la Grange au Loup was haar vader overleden. De man had tien jaar niets van zich laten horen... Luister naar het chanson, met het droevige refrein: Il pleut sur Nantes, donne moi la main... Le ciel de Nantes rend mon coeur chagrin...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Nondedju.

Anoniem zei

Tjonge... mooi Edward.

Marc V. zei

Wat mooi zeg. Ben er helemaal stil van. En ik ben ook al in zo'n mooi boek aan het lezen. Een geluksweekend dus.

Anoniem zei

Leuk, Marc. Welk boek?

Karin Kustermans zei

Ik leerde Barbara later kennen, als prille twintiger, door de passie van een vriend. Sindsdien is haar muziek me steeds dierbaarder geworden. 'Nantes' is inderdaad erg mooi. Maar een van mijn favorieten blijft toch het zo treurige 'Drouot'...

Marc V. zei

Edward, het boek "de vliegeraar". was eerst niet van plan het te lezen, toch gekocht. De uitgave met de foto's. En ik ben totaal verkocht. Ik zou vandaag nog zoveel dingen doen, maar ik ben niet verder gekomen dan lezen. Zo mooi, zo ontroerend, zo goed. Morgen koop ik gelijk " duizend zonnen" of hoe het tweede boek van deze schrijver ook heet. En anders begin ik morgen dit boek nog eens te lezen. Dat zou dan voor de derde keer zijn dat ik dat doe, een boek direct twee keer lezen. Na " Gebr" en " de dagen van de Bluegrassliefde". Nu voor het slapen gaan nog even luisteren naar Barbara hoor

Anoniem zei

Karin, ik ga weer eens naar Drouot luisteren. Mijn absoluut favoriete chanson is misschien wel 'Vienne', maar er is zoveel.

Anoniem zei

Hai Marc, ja, dat is een mooi boek. En het tweede deel ook! Veel plezier met het (her)lezen!