zondag 30 december 2007

Canna hartje lijstjes X (boeken, door Alexander)

Ja, ik las wel het een en ander dit jaar. Waaronder veel klassiekers, van een paar jaar oud, een paar decennia, een eeuw of wat. En het was goed te merken dat dát klassiekers waren.
Dit is daarom een beetje een raar lijstje, ik gooide maar alles door elkaar.
En ik las ook niet alles. (Eggers nog steeds niet bijvoorbeeld, sorry, hij wacht en dringt zich dezer dagen weer sterk aan me op.)

De boeken die mijn aarde even verschoven in 2007:

5. Ian McEwan - Ziek van liefde
Ik was verliefd en raakte stilletjesaan een klein beetje geobsedeerd door het meisje in kwestie. Op een zeer onschuldige manier wel, ik ging alle boeken lezen die zij noemde, ik ging haar muziek luisteren. Ik vond het redelijk onschuldig, maar toen ik Ziek van liefde las - een griezelig boek over stalking, een boek dat onder je huid kruipt en een filter voor het zonlicht zet - werd ik een beetje bang van mezelf. Het werd nooit wat met dat meisje.

4. Bibi Dumon Tak - Rotjongens
Hoe schrijf je een voorbeeldig politiek bewogen boek? Er schort veel aan het systeem van jeugddetentie in Nederland en dat Bibi dat wel vindt maar nergens met zoveel woorden opschrijft is een teken van grote klasse. Ze laat het zien. Horen. Uit de monden van de directst betrokkenen, de jongeren uit de gevangenissen. Je kunt dit boek niet anders dan verontrust en wakkergeschud dichtslaan.

3. Louis Couperus - Van oude mensen, de dingen, die voorbij gaan...
Er is een geheim, dat het verleden en heden van een heel Haags adellijk geslacht, twee hele geslachten, beheerst. Wie 'literatuur' ziet als moeilijk en saai en daarom de slecht geschreven hedendaagse 'literaire thrillers' leest, moet dit boek lezen. Ze zullen nog eens iets beleven. Couperus schreef een échte literaire thriller.


2. Gabriel García Márquez - Liefde in tijden van cholera
Vroegzomerse dagen waren het, waarop ik op de fiets naar het Vondelpark ging, na de ochtendcolleges, met in mijn tas aardbeien en dit boek. Ik lag in het gras en las. Ik kwam pas bij schemering weer thuis, een paar heerlijke weken lang, ik zoog elk woord op, traag proevend en genietend, en ik was steeds weer ontgoocheld. 2008 wordt voor 'Honderd jaar eenzaamheid'.

1. J.K. Rowling - Harry Potter en de Relieken van de Dood
Uit mijn Guatemala-dagboek, 23 juli: ‘Vervelend is dat een stel brallerig-kak pratende Britten ook op ons terras zit - vervelend eraan is dat ze in het bezit zijn van de nieuwe Harry Potter. Het boek ligt op de grond en al een halfuur zijn ze stom aan het kletsen. Gij zult niet stelen. Evenmin zult gij vragen of gij hem voor een bespottelijk bedrag mag kopen. Gij zult uw twee resterende weken in Guatemala niet laten verpesten door de verleiding van een Potter in uw rugzak, terwijl u ook Guatemala kunt bekijken en die Potter niet wegloopt. Dat zijn de drie geboden voor de komende tijd.’ Uiteindelijk, begin augustus, werden de verwachtingen geheel waargemaakt, en zevenmaal over de kop overtroffen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben onthutst en hoofdschuddend aan het kijken. Dat 'Rotjongens' op alledrie de lijstjes voorkomt. Ik hoop dat het niet uit beleefdheid was, Kees Edward Alexander, ik ben al blij dat jullie het boek hebben willen lezen en er aandacht aan gaven. En verder Alexander is 'Honderd jaar eenzaamheid' minstens zo prachtig. Beide titels staan bij mijn lievelingsboeken in de kast.

Anoniem zei

Uit beleefdheid? Doen niet zo gek!

Anoniem zei

Gewoon pure angst.

Anoniem zei

Grapje.
En dat "doen" moet ... juist.
En 'Honderd jaar eenzaamheid' is inderdaad een GEWELDIG boek. Een van mijn 'beslissende'.